Test

Dit is een popup

Robot Pepper kan gevoelens herkennen

De Japanse mobiele provider Softbank stelt een gesofisticeerde mensachtige robot voor. Pepper moet vanaf volgend jaar huiskamers gaan veroveren.

Pepper is een schattige robot met gevoel voor humor, ontworpen om iedereen gelukkiger te maken. Fabrikant SoftBank wil dat mensen Pepper vanaf volgend jaar aanschaffen, voor de prijs van een high-end pc.

Softbank stelde de robot vandaag voor in Tokio, samen met partners Aldebaran Robotics, een Frans bedrijf, en het Chinese Foxconn, de grootste producent van elektronica ter wereld.

Pepper is 120 centimeter groot en weegt zo’n 28 kilo. Ze heeft twee armen en rijdt rond op een wielbasis, uitgerust met een ruim gamma sensors en een batterij die haar voor minstens 12 uur van stroom kan voorzien.

Softbank CEO Masayoshi Son vertelde de verzamelde pers – die Pepper meteen aansprak in het Japans – dat het bedrijf een robot wilde maken “die mensen blij maakt en hun verdriet wegneemt”. Om dat doel te bereiken is Pepper volgens haar makers de eerste persoonlijke robot die de emoties van mensen kan aflezen, volgens Son. Daartoe gebruikt de machine stemherkenning en een algoritme om gezichtsuitdrukkingen te interpreteren; zo kan ze de gevoelens van haar “familie” afleiden van hun gezicht en stemtimbre.

Hoewel Son toegaf dat Pepper nog niet alles begrijpt wat je tegen haar zegt, maakt hij zich sterk dat haar taalherkenning mettertijd zal verbeteren. Pepper kan op dit moment overweg met het Engels, Japans, Frans en Spaans, maar er worden in de komende maanden nog meer talen verwacht.

Dat zou overigens kunnen wijzen op een maandelijkse fee om nieuwe content op de robot te krijgen, hoewel Softbank stelt dat het voorlopig niet verwacht dat Pepper winstgevend zal worden. Voor Son gaat het er meer om om zo veel mogelijk mensen kennis te laten maken met robotica, in een aaibaar pakketje.

Voor je trouwens helemaal enthousiast wordt over de mogelijkheden van een robothulpje in huis: Pepper zal je misschien wel begrijpen als je haar vraagt om de vloer te vegen of de afwas te doen, maar je opdracht ook echt uitvoeren zal het toestel niet doen. De robot heeft maar twintig motoren, en zou flink moeite hebben met het oprapen van kwetsbare voorwerpen.

De robot zal vanaf februari volgend jaar verkocht worden voor een beginprijs van 198000 yen – ruwweg 1400 euro. Vanaf morgen kan je de robot echter al in actie zien in de twee SoftBank-winkels in Tokio, waar Pepper zal interageren met klanten.

Japan kampt momenteel met een groeiende vergrijzing van z’n bevolking, gepaard met een historisch laag geboortecijfer. De impact van intelligente robots in de verzorgingsindustrie zou dus wel eens significant kunnen zijn.

Pepper is een schattige robot met gevoel voor humor, ontworpen om iedereen gelukkiger te maken. Fabrikant SoftBank wil dat mensen Pepper vanaf volgend jaar aanschaffen, voor de prijs van een high-end pc.

Softbank stelde de robot vandaag voor in Tokio, samen met partners Aldebaran Robotics, een Frans bedrijf, en het Chinese Foxconn, de grootste producent van elektronica ter wereld.

Pepper is 120 centimeter groot en weegt zo’n 28 kilo. Ze heeft twee armen en rijdt rond op een wielbasis, uitgerust met een ruim gamma sensors en een batterij die haar voor minstens 12 uur van stroom kan voorzien.

Softbank CEO Masayoshi Son vertelde de verzamelde pers – die Pepper meteen aansprak in het Japans – dat het bedrijf een robot wilde maken “die mensen blij maakt en hun verdriet wegneemt”. Om dat doel te bereiken is Pepper volgens haar makers de eerste persoonlijke robot die de emoties van mensen kan aflezen, volgens Son. Daartoe gebruikt de machine stemherkenning en een algoritme om gezichtsuitdrukkingen te interpreteren; zo kan ze de gevoelens van haar “familie” afleiden van hun gezicht en stemtimbre.

Hoewel Son toegaf dat Pepper nog niet alles begrijpt wat je tegen haar zegt, maakt hij zich sterk dat haar taalherkenning mettertijd zal verbeteren. Pepper kan op dit moment overweg met het Engels, Japans, Frans en Spaans, maar er worden in de komende maanden nog meer talen verwacht.

Dat zou overigens kunnen wijzen op een maandelijkse fee om nieuwe content op de robot te krijgen, hoewel Softbank stelt dat het voorlopig niet verwacht dat Pepper winstgevend zal worden. Voor Son gaat het er meer om om zo veel mogelijk mensen kennis te laten maken met robotica, in een aaibaar pakketje.

Voor je trouwens helemaal enthousiast wordt over de mogelijkheden van een robothulpje in huis: Pepper zal je misschien wel begrijpen als je haar vraagt om de vloer te vegen of de afwas te doen, maar je opdracht ook echt uitvoeren zal het toestel niet doen. De robot heeft maar twintig motoren, en zou flink moeite hebben met het oprapen van kwetsbare voorwerpen.

De robot zal vanaf februari volgend jaar verkocht worden voor een beginprijs van 198000 yen – ruwweg 1400 euro. Vanaf morgen kan je de robot echter al in actie zien in de twee SoftBank-winkels in Tokio, waar Pepper zal interageren met klanten.

Japan kampt momenteel met een groeiende vergrijzing van z’n bevolking, gepaard met een historisch laag geboortecijfer. De impact van intelligente robots in de verzorgingsindustrie zou dus wel eens significant kunnen zijn.

aialdebaranemotiefoxconnintelligentnieuwspepperrobotroboticasoftban

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!