Test

Dit is een popup

Nieuws

De beste verborgen trucjes van OS X

Met deze zes simpele maar effectieve tips word je plots veel productiever op je Mac met OS X.

Hoe beter je een besturingssysteem kent, hoe meer je eruit kan halen. Met deze zes kleine geheimen van Mac OS X kan jij meer uit het platform halen.

De meeste van de volgende tips zijn vooral gericht op OS X Mavericks, maar een aantal werken ook al op oudere versies van het systeem.
 

[related_article id=”161563″]

Hou de stroomvretende apps in de gaten

Vertrouw je op de interne batterij van je Mac om je computergedrag te voeden? En wil je daarom goed in het oog houden welke apps iets té energiek zijn en je batterij in sneltempo leegtrekken? Geen probleem! Klik gewoon op het batterij-icoontje in de menubalk. In mijn geval blijkt dit overigens bijna altijd Google Chrome te zijn.

Als je nog meer informatie wil over de grote slokoppen van je batterij, open dan de Activity Monitor (in de Utilities-map) en klik daar op de nieuwe Energy-tab.

Vind je weg in Finder

Ik schijn op de een of andere manier altijd te eindigen met verschillende open Finder-schermen in OS X. Een eenvoudige manier om die allemaal samen te brengen in één scherm? Ga naar Window en kies daar Merge All Windows.

Zo krijg je één scherm met verschillende tabs, wat de perfecte gelegenheid biedt om de vele voordelen daarvan te overlopen. Druk Command+T en je krijgt een nieuwe tab (of, als je Finder nog niet had openstaan, een nieuw venster). Daardoor kan je bestanden van het ene tabblad naar het andere slepen, wat het verplaatsen van bestanden heel wat overzichtelijker maakt. "Pak" gewoon een bestand, sleep het naar de gewenste tab, en wacht tot die geopend wordt. Vervolgens kan je je bestand naar de gewenste locatie slepen.

Onderteken documenten

Documenten ondertekenen was vroeger een irritante klus. Je moest ze afdrukken, ondertekenen en ze vervolgens doorfaxen, of ze opnieuw inscannen om ze zo door te kunnen mailen.

Dankzij de Preview-app in OS X wordt dat proces veel eenvoudiger. Open de app, ga naar Preferences en selecteer daar Signatures. Om je handtekening in te lezen klik je gewoon op het plusteken en volg je de instructies. Het komt erop neer dat je je handtekening op een stukje papier krabbelt en het voor de webcam houdt. Makkelijker wordt het niet, en dit kan je heel wat tijd besparen.

Dit feature is al aanwezig sinds OS X 10.7, dus ook als je niet op de nieuwste versie werkt, kun je hiervan gebruikmaken.

Gebruik speciale tekens en emoji"s

Hoewel iedereen (hopelijk) weet dat trop in dit geval echt te veel is, kunnen bepaalde speciale tekens en emoji"s je documenten, e-mails en chatberichten zowel leuker als duidelijker maken.

Om het paneel met speciale tekens op te roepen, gebruik je de toetsencombinatie Command+Control+spatie.

Met het knopje in de rechterbovenhoek van het venster dat je nu te zien krijgt, tover je het om in een iets handzamer formaat. Om het terug naar zijn volledige grootte te brengen, klik je er gewoon nog eens op.

Er is ook een optie om de Keyboard and Character Viewer te tonen als een icoontje in de menubalk. Daarvoor ga je naar System Preferences, Keyboard, en klik je daar onder het Keyboard-tabje op Show Keyboard and Character Viewers in menu bar.

Ontvangstruimte

Guest accounts zijn de handigste manier om iemand je Mac even te laten lenen om z"n e-mails op te halen of iets op te zoeken zonder ze toegang te geven tot je volledige systeem.

Je kunt dit systeem aanschakelen door naar System Preferences, Users and Groups te gaan. Daar kan je ervoor zorgen dat een gasten-account automatisch op je log-inscherm verschijnt. Het is mogelijk dat je hiervoor eerst op het slotje in de linkeronderhoek moet klikken en je wachtwoord in moet geven.

Nu kunnen gasten dit account gebruiken en wist OS X automatisch alles van hun sessie als ze klaar zijn met je computer.

De sleutelbewaarder

iCloud Keychain is een nieuw feature in Mavericks dat al je gebruikersnamen en wachtwoorden van websites voor je versleutelt en bewaart, waardoor je ze op al je toestellen kan gebruiken. Het systeem vult ze ook automatisch voor je in, én heeft een ingebouwde wachtwoordengenerator.

Je kunt iCloud Keychain alweer activeren in de systeemvoorkeuren. Ga daar naar het tabje iCloud en vink het vakje aan bij Keychain in de lijst die je daar te zien krijgt. Je zal gevraagd worden om je Apple ID-wachtwoord. Elke keer als een website je vanaf nu vraagt om in te loggen of een nieuw wachtwoord aan te maken, zorgt Safari ervoor.

Hoe beter je een besturingssysteem kent, hoe meer je eruit kan halen. Met deze zes kleine geheimen van Mac OS X kan jij meer uit het platform halen.

De meeste van de volgende tips zijn vooral gericht op OS X Mavericks, maar een aantal werken ook al op oudere versies van het systeem.
 

[related_article id=”161563″]

Hou de stroomvretende apps in de gaten

Vertrouw je op de interne batterij van je Mac om je computergedrag te voeden? En wil je daarom goed in het oog houden welke apps iets té energiek zijn en je batterij in sneltempo leegtrekken? Geen probleem! Klik gewoon op het batterij-icoontje in de menubalk. In mijn geval blijkt dit overigens bijna altijd Google Chrome te zijn.

Als je nog meer informatie wil over de grote slokoppen van je batterij, open dan de Activity Monitor (in de Utilities-map) en klik daar op de nieuwe Energy-tab.

Vind je weg in Finder

Ik schijn op de een of andere manier altijd te eindigen met verschillende open Finder-schermen in OS X. Een eenvoudige manier om die allemaal samen te brengen in één scherm? Ga naar Window en kies daar Merge All Windows.

Zo krijg je één scherm met verschillende tabs, wat de perfecte gelegenheid biedt om de vele voordelen daarvan te overlopen. Druk Command+T en je krijgt een nieuwe tab (of, als je Finder nog niet had openstaan, een nieuw venster). Daardoor kan je bestanden van het ene tabblad naar het andere slepen, wat het verplaatsen van bestanden heel wat overzichtelijker maakt. "Pak" gewoon een bestand, sleep het naar de gewenste tab, en wacht tot die geopend wordt. Vervolgens kan je je bestand naar de gewenste locatie slepen.

Onderteken documenten

Documenten ondertekenen was vroeger een irritante klus. Je moest ze afdrukken, ondertekenen en ze vervolgens doorfaxen, of ze opnieuw inscannen om ze zo door te kunnen mailen.

Dankzij de Preview-app in OS X wordt dat proces veel eenvoudiger. Open de app, ga naar Preferences en selecteer daar Signatures. Om je handtekening in te lezen klik je gewoon op het plusteken en volg je de instructies. Het komt erop neer dat je je handtekening op een stukje papier krabbelt en het voor de webcam houdt. Makkelijker wordt het niet, en dit kan je heel wat tijd besparen.

Dit feature is al aanwezig sinds OS X 10.7, dus ook als je niet op de nieuwste versie werkt, kun je hiervan gebruikmaken.

Gebruik speciale tekens en emoji"s

Hoewel iedereen (hopelijk) weet dat trop in dit geval echt te veel is, kunnen bepaalde speciale tekens en emoji"s je documenten, e-mails en chatberichten zowel leuker als duidelijker maken.

Om het paneel met speciale tekens op te roepen, gebruik je de toetsencombinatie Command+Control+spatie.

Met het knopje in de rechterbovenhoek van het venster dat je nu te zien krijgt, tover je het om in een iets handzamer formaat. Om het terug naar zijn volledige grootte te brengen, klik je er gewoon nog eens op.

Er is ook een optie om de Keyboard and Character Viewer te tonen als een icoontje in de menubalk. Daarvoor ga je naar System Preferences, Keyboard, en klik je daar onder het Keyboard-tabje op Show Keyboard and Character Viewers in menu bar.

Ontvangstruimte

Guest accounts zijn de handigste manier om iemand je Mac even te laten lenen om z"n e-mails op te halen of iets op te zoeken zonder ze toegang te geven tot je volledige systeem.

Je kunt dit systeem aanschakelen door naar System Preferences, Users and Groups te gaan. Daar kan je ervoor zorgen dat een gasten-account automatisch op je log-inscherm verschijnt. Het is mogelijk dat je hiervoor eerst op het slotje in de linkeronderhoek moet klikken en je wachtwoord in moet geven.

Nu kunnen gasten dit account gebruiken en wist OS X automatisch alles van hun sessie als ze klaar zijn met je computer.

De sleutelbewaarder

iCloud Keychain is een nieuw feature in Mavericks dat al je gebruikersnamen en wachtwoorden van websites voor je versleutelt en bewaart, waardoor je ze op al je toestellen kan gebruiken. Het systeem vult ze ook automatisch voor je in, én heeft een ingebouwde wachtwoordengenerator.

Je kunt iCloud Keychain alweer activeren in de systeemvoorkeuren. Ga daar naar het tabje iCloud en vink het vakje aan bij Keychain in de lijst die je daar te zien krijgt. Je zal gevraagd worden om je Apple ID-wachtwoord. Elke keer als een website je vanaf nu vraagt om in te loggen of een nieuw wachtwoord aan te maken, zorgt Safari ervoor.

batterijcomputerfinderhandtekeninghelpicloudimacmacmacbookmavericksmobielos xosxtips

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!