Test

Dit is een popup

Hoe de LG G3 de greep van Apple en Samsung wil doorbreken

Het grote dilemma van de G3: het is geen iPhone of Galaxy S. LG laat weten hoe het bedrijf de ban van Apple en iPhone wil doorbreken.

LG maakte dinsdag indruk met het debuut van de prachtige G3. Maar op deze markt is het maken van een goede – of zelfs fantastische – smartphone simpelweg niet voldoende om aan de top te komen. Het is de trieste realiteit dat wanneer je niet van Apple of Samsung bent, het ontzettend lastig is om een deuk te maken in de smartphonemarkt.

LG Electronics is de laatste grote naam die, naast andere grote spelers als HTC en Sony, toch een poging waagt. Het hebben van een succesvolle smartphone is belangrijk voor LG, dat mobiele apparaten als essentieel front ziet in de oorlog over consumentenelektronica. De gevechten lopen uiteen van koelkasten tot televisies. Na lang in de schaduw te hebben geleefd denkt LG dat het met de G3 kans maakt om zelf in de schijnwerpers te staan.

[related_article id=”161563″]

Dubbele slag
De reden voor LG"s vertrouwen heeft te maken met een dubbele slag die het bedrijf wil slaan. Een agressievere marketingcampagne en een rustig aan opgebouwde basis van fans die gevoelig zijn voor de producten van LG.

Een sterke campagne die duidelijk de voordelen van de G3 benoemt kan een belangrijk effect hebben op het profiel van LG, dat nu vooral nog bekend staat als fabrikant van platte televisies.

“De G3 kan rekenen op een zeer aanwezige marketingcampagne”, stelt Changa Ma, hoofd marketing in de Verenigde Staten. Hij laat in een interview met CNet doorschemeren dat het budget significant verhoogd is in vergelijking met voorgaande jaren.

Mond-tot-mondreclame
Hoe LG denkt invulling te geven aan het tweede deel van de dubbele slag is nog niet helemaal duidelijk. Het bedrijf hoopt dat de campagne en mond-tot-mondreclame hieraan bijdragen.

Het vorige vlaggenschip, de G2, was een degelijk apparaat. Daarnaast heeft LG redelijk wat goodwill gekweekt met de Nexus 4 en Nexus 5, gemaakt in nauwe samenwerking met Google. De gebogen G Flex, hoewel hij niet zo heel goed verkocht, toonde in ieder geval de wil om te innoveren.

Marktaandeel
LG heeft zeker stappen gezet. Het vecht met Huawei om de derde plaats op de wereldwijde smartphonemarkt, volgens Gartner. Maar de cijfers geven geen heel nauwkeurig beeld. Terwijl het marktaandeel van LG vijf procent is, komt een op de drie verkochte smartphones uit de fabriek van concurrent Samsung.

LG heeft kleine successen om mee te pronken, zoals de G2 en Nexus 5. Toch kende de mobiele afdeling een valse start van het jaar. Het draaide een verlies van 8,6 miljoen dollar in het eerste kwartaal. Het bedrijf hoopte op korte termijn de verkopen weer in de juiste richting te stuwen.

Simpele boodschap
Het overkoepelende thema van de reclamecampagne is het praktische gemak van de G3. “Wij geloven niet in een leven dat aangestuurd wordt door technologie”, zegt Ma. “De technologie moet jou juist ondersteunen in je dagelijkse leven.” De campagne draait om het feit dat de telefoon je leven verbetert.

Zo is de gebruikersinterface, waar bij de G2 flink kritiek op kwam, uitgekleed. “Hij is veel eenvoudiger en minder aanwezig”, vertelt Ramcham Woo, hoofd van de mobiele afdeling, tegen CNet. “De interface is veel subtieler.”

Stevige uitdaging
Onderdeel van de uitdaging is om de consument zo ver te krijgen om verder te kijken dan de iPhone 5S en Galaxy S5, om ook andere smartphones eens een kans te geven. Ma geeft dit volmondig toe. Hij merkt er wel bij op dat de G2 ervoor gezorgd heeft dat de geloofwaardigheid van LG is toegenomen.

LG is niet het enige bedrijf dat zijn marktaandeel wil vergroten. HTC waagt een poging met de recente One M8. Of wat te denken van BlackBerry vorig jaar. Desondanks heeft nog niemand een blijvende indruk achtergelaten, hoewel het misschien nog te vroeg is om over HTC al een oordeel te vellen.

Identiteit onduidelijk
Ma durft openhartig te erkennen dat het merk LG – zeker ten aanzien van smartphones – niet erg sterk is. Consumenten hebben geen duidelijk beeld bij de identiteit van het bedrijf. Dat is een blijvend probleem. “Wat is LG? Mensen moeten zich meer op hun gemak voelen bij het merk”, vindt Avi Greengart, analist bij Current Analysis.

LG probeert een naam op te bouwen in de mobiele markt met zijn tabletlijn en de aankomende G Watch, de eerste smartwatch die draait op Googles Android Wear. Het bedrijf zou wellicht beter af zijn als het wat meer leunt op zijn bekendheid op de televisiemarkt en bij huishoudelijke apparaten. “Jarenlang werden onze pogingen gecompliceerd door de verschillende doelgroepen die we willen aanspreken”, weet Ma. “De G3 is een van onze eerste producten die het voor elkaar krijgt om verschillende doelgroepen bij elkaar te krijgen.

LG maakte dinsdag indruk met het debuut van de prachtige G3. Maar op deze markt is het maken van een goede – of zelfs fantastische – smartphone simpelweg niet voldoende om aan de top te komen. Het is de trieste realiteit dat wanneer je niet van Apple of Samsung bent, het ontzettend lastig is om een deuk te maken in de smartphonemarkt.

LG Electronics is de laatste grote naam die, naast andere grote spelers als HTC en Sony, toch een poging waagt. Het hebben van een succesvolle smartphone is belangrijk voor LG, dat mobiele apparaten als essentieel front ziet in de oorlog over consumentenelektronica. De gevechten lopen uiteen van koelkasten tot televisies. Na lang in de schaduw te hebben geleefd denkt LG dat het met de G3 kans maakt om zelf in de schijnwerpers te staan.

[related_article id=”161563″]

Dubbele slag
De reden voor LG"s vertrouwen heeft te maken met een dubbele slag die het bedrijf wil slaan. Een agressievere marketingcampagne en een rustig aan opgebouwde basis van fans die gevoelig zijn voor de producten van LG.

Een sterke campagne die duidelijk de voordelen van de G3 benoemt kan een belangrijk effect hebben op het profiel van LG, dat nu vooral nog bekend staat als fabrikant van platte televisies.

“De G3 kan rekenen op een zeer aanwezige marketingcampagne”, stelt Changa Ma, hoofd marketing in de Verenigde Staten. Hij laat in een interview met CNet doorschemeren dat het budget significant verhoogd is in vergelijking met voorgaande jaren.

Mond-tot-mondreclame
Hoe LG denkt invulling te geven aan het tweede deel van de dubbele slag is nog niet helemaal duidelijk. Het bedrijf hoopt dat de campagne en mond-tot-mondreclame hieraan bijdragen.

Het vorige vlaggenschip, de G2, was een degelijk apparaat. Daarnaast heeft LG redelijk wat goodwill gekweekt met de Nexus 4 en Nexus 5, gemaakt in nauwe samenwerking met Google. De gebogen G Flex, hoewel hij niet zo heel goed verkocht, toonde in ieder geval de wil om te innoveren.

Marktaandeel
LG heeft zeker stappen gezet. Het vecht met Huawei om de derde plaats op de wereldwijde smartphonemarkt, volgens Gartner. Maar de cijfers geven geen heel nauwkeurig beeld. Terwijl het marktaandeel van LG vijf procent is, komt een op de drie verkochte smartphones uit de fabriek van concurrent Samsung.

LG heeft kleine successen om mee te pronken, zoals de G2 en Nexus 5. Toch kende de mobiele afdeling een valse start van het jaar. Het draaide een verlies van 8,6 miljoen dollar in het eerste kwartaal. Het bedrijf hoopte op korte termijn de verkopen weer in de juiste richting te stuwen.

Simpele boodschap
Het overkoepelende thema van de reclamecampagne is het praktische gemak van de G3. “Wij geloven niet in een leven dat aangestuurd wordt door technologie”, zegt Ma. “De technologie moet jou juist ondersteunen in je dagelijkse leven.” De campagne draait om het feit dat de telefoon je leven verbetert.

Zo is de gebruikersinterface, waar bij de G2 flink kritiek op kwam, uitgekleed. “Hij is veel eenvoudiger en minder aanwezig”, vertelt Ramcham Woo, hoofd van de mobiele afdeling, tegen CNet. “De interface is veel subtieler.”

Stevige uitdaging
Onderdeel van de uitdaging is om de consument zo ver te krijgen om verder te kijken dan de iPhone 5S en Galaxy S5, om ook andere smartphones eens een kans te geven. Ma geeft dit volmondig toe. Hij merkt er wel bij op dat de G2 ervoor gezorgd heeft dat de geloofwaardigheid van LG is toegenomen.

LG is niet het enige bedrijf dat zijn marktaandeel wil vergroten. HTC waagt een poging met de recente One M8. Of wat te denken van BlackBerry vorig jaar. Desondanks heeft nog niemand een blijvende indruk achtergelaten, hoewel het misschien nog te vroeg is om over HTC al een oordeel te vellen.

Identiteit onduidelijk
Ma durft openhartig te erkennen dat het merk LG – zeker ten aanzien van smartphones – niet erg sterk is. Consumenten hebben geen duidelijk beeld bij de identiteit van het bedrijf. Dat is een blijvend probleem. “Wat is LG? Mensen moeten zich meer op hun gemak voelen bij het merk”, vindt Avi Greengart, analist bij Current Analysis.

LG probeert een naam op te bouwen in de mobiele markt met zijn tabletlijn en de aankomende G Watch, de eerste smartwatch die draait op Googles Android Wear. Het bedrijf zou wellicht beter af zijn als het wat meer leunt op zijn bekendheid op de televisiemarkt en bij huishoudelijke apparaten. “Jarenlang werden onze pogingen gecompliceerd door de verschillende doelgroepen die we willen aanspreken”, weet Ma. “De G3 is een van onze eerste producten die het voor elkaar krijgt om verschillende doelgroepen bij elkaar te krijgen.

achtergrondg3lglg g3mobielnieuwssmartphone

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!