Test

Dit is een popup

Sony komt terug uit diep dal

De reorganisatie-inspanningen van Sony werpen stilaan hun vruchten af, zegt topman Kazuo Hirai. In maart 2015 wil het bedrijf weer duurzame winst boeken.

De twee opeenvolgende jaren waarin Sony flink in het rood ging, waren “zeer serieus”. Dat heeft Sony-baas Kazuo Hirai gezegd op een persconferentie. De teleurstellende resultaten waren een kopzorg voor beleggers en een duidelijk teken dat Sony niet aan de verwachtingen kon voldoen.

Te traag gereageerd
Hirai, die sinds 2012 aan het roer staat bij Sony, gaf toe dat zijn bedrijf te traag gereageerd heeft op veranderende marktomstandigheden, de toegenomen concurrentie en nieuwe trends bij consumenten.

Als antwoord op die besognes heeft Sony al enkele ingrijpende stappen gezet. In februari werd de pc-afdeling afgestoten en verkocht aan een investeringsfonds. Pc’s zijn, net zoals televisies trouwens, niet meer de grote winstkanonnen voor Sony. En door ze te verkopen kan Sony zich concentreren op mobiele technologie. Hirai verzekerde overigens ook dat Sony absoluut geen plannen heeft om met tv’s te stoppen, ondanks de grote verliezen die deze divisie opstapelt.

De verkoop van de pc-afdeling kostte Sony wel zo’n 138 miljard dollar aan herstructurerings- en voorraadkosten. Het groter dan verwachte jaarverlies is ook voor een groot stuk daaraan te wijten. Bij de operatie zullen ook ongeveer 5.000 mensen hun job verliezen.

Opnieuw winst maken
Voor het huidige boekjaar hoopt Sony zowat 140 miljard yen winst te maken of iets meer dan een miljard euro. Voor het boekjaar 2015-2016 mikt het bedrijf nu op een operationele winst van zo’n 400 miljard yen of net geen 3 miljard euro. 

De twee opeenvolgende jaren waarin Sony flink in het rood ging, waren “zeer serieus”. Dat heeft Sony-baas Kazuo Hirai gezegd op een persconferentie. De teleurstellende resultaten waren een kopzorg voor beleggers en een duidelijk teken dat Sony niet aan de verwachtingen kon voldoen.

Te traag gereageerd
Hirai, die sinds 2012 aan het roer staat bij Sony, gaf toe dat zijn bedrijf te traag gereageerd heeft op veranderende marktomstandigheden, de toegenomen concurrentie en nieuwe trends bij consumenten.

Als antwoord op die besognes heeft Sony al enkele ingrijpende stappen gezet. In februari werd de pc-afdeling afgestoten en verkocht aan een investeringsfonds. Pc’s zijn, net zoals televisies trouwens, niet meer de grote winstkanonnen voor Sony. En door ze te verkopen kan Sony zich concentreren op mobiele technologie. Hirai verzekerde overigens ook dat Sony absoluut geen plannen heeft om met tv’s te stoppen, ondanks de grote verliezen die deze divisie opstapelt.

De verkoop van de pc-afdeling kostte Sony wel zo’n 138 miljard dollar aan herstructurerings- en voorraadkosten. Het groter dan verwachte jaarverlies is ook voor een groot stuk daaraan te wijten. Bij de operatie zullen ook ongeveer 5.000 mensen hun job verliezen.

Opnieuw winst maken
Voor het huidige boekjaar hoopt Sony zowat 140 miljard yen winst te maken of iets meer dan een miljard euro. Voor het boekjaar 2015-2016 mikt het bedrijf nu op een operationele winst van zo’n 400 miljard yen of net geen 3 miljard euro. 

banenfinancieelherstructureringhiraijobsnieuwsreorganisatiesonywinst

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!