Test

Dit is een popup

Apple erkent iMessages-probleem, oplossing onderweg

Apple heeft officieel de bug in iMessages erkend die ervoor zorgt dat ex-iOSgebruikers geen sms-berichten kunnen ontvangen op niet-iOStoestellen. Het belooft een oplossing in de volgende update.

Het probleem is al vaker komen bovendrijven: iOS-gebruikers die overschakelen op een ander ecosysteem, komen er plots achter dat ze op hun splinternieuwe toestel geen sms-berichten kunnen ontvangen.

De boosdoener was een bug in Apples iMessages-app: wie overschakelde naar een andere OS en de iMessages-berichtendienst vergat uit te schakelen, veroorzaakte verwarring in de software.

[related_article id=”158256″]

Omdat iMessages in staat is om berichten te sturen via wifi en Apples servers, en niet als een standaard-sms, moet de software weten dat een bepaald telefoonnummer verbonden is met een iPhone. Als je overschakelt naar een nieuw toestel, maar de dienst niet uitschakelt, wordt deze link niet gedeactiveerd – sms"en blijven dan hangen in de iMessage-cloud en komen nooit aan op je nieuwe telefoon.

Het is nu de eerste keer dat Apple officieel reageert op het probleem, dat al speelt sinds iOS 5, toen de berichtenapp voor het eerst gelanceerd werd. Na de release van iOS 7 werd er een fix vrijgegeven, maar die werkte zeker niet voor alle gebruikers.

Volgens Lifehacker werd het probleem recent nog verergerd door een glitch in de server; daardoor konden ook de AppleCare-medewerkers het probleem niet meer oplossen voor klanten.

Ondertussen wordt er zelfs gerechtelijke actie ondernomen. In een rechtszaak in Californië haalde Adrienne Moore aan dat Apple knoeide met telecomcontracten door gebruikers te beletten sms-berichten te ontvangen als ze iOS verlaten. Zij stelde dat Apple berichten onderschept en gebruikers zo belet om gebruik te maken van alle carrier-diensten waar ze recht op hebben als ze overstappen van een iPhone naar een ander toestel. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Het probleem is al vaker komen bovendrijven: iOS-gebruikers die overschakelen op een ander ecosysteem, komen er plots achter dat ze op hun splinternieuwe toestel geen sms-berichten kunnen ontvangen.

De boosdoener was een bug in Apples iMessages-app: wie overschakelde naar een andere OS en de iMessages-berichtendienst vergat uit te schakelen, veroorzaakte verwarring in de software.

[related_article id=”158256″]

Omdat iMessages in staat is om berichten te sturen via wifi en Apples servers, en niet als een standaard-sms, moet de software weten dat een bepaald telefoonnummer verbonden is met een iPhone. Als je overschakelt naar een nieuw toestel, maar de dienst niet uitschakelt, wordt deze link niet gedeactiveerd – sms"en blijven dan hangen in de iMessage-cloud en komen nooit aan op je nieuwe telefoon.

Het is nu de eerste keer dat Apple officieel reageert op het probleem, dat al speelt sinds iOS 5, toen de berichtenapp voor het eerst gelanceerd werd. Na de release van iOS 7 werd er een fix vrijgegeven, maar die werkte zeker niet voor alle gebruikers.

Volgens Lifehacker werd het probleem recent nog verergerd door een glitch in de server; daardoor konden ook de AppleCare-medewerkers het probleem niet meer oplossen voor klanten.

Ondertussen wordt er zelfs gerechtelijke actie ondernomen. In een rechtszaak in Californië haalde Adrienne Moore aan dat Apple knoeide met telecomcontracten door gebruikers te beletten sms-berichten te ontvangen als ze iOS verlaten. Zij stelde dat Apple berichten onderschept en gebruikers zo belet om gebruik te maken van alle carrier-diensten waar ze recht op hebben als ze overstappen van een iPhone naar een ander toestel. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Androidappleberichtenbugfiximessagesiphonemobielnieuwssms

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!