Test

Dit is een popup

Batterij belooft niet meer in brand te vliegen

Japanse onderzoekers ontwikkelden een nieuw soort lithium-ionbatterij die veel minder brandbaar is dan de huidige exemplaren.

Lithium-ionbatterijen zijn de standaard voor oplaadbare stroomvoorziening. Je vindt ze in heel wat elektronica, van de MacBook tot de Boeing Dreamliner 787. De opbouw van de batterij maakt eenvoudig heropladen mogelijk, maar die medaille heeft ook een keerzijde: lithium-ionbatterijen zijn gevuld met vloeibare, brandbare materialen.

En dat ze brandbaar zijn zullen we geweten hebben: de Dreamliner mocht de grond niet af vorig jaar omwille van een probleem met brandende batterijen. En Apple moest vervangbatterijen voor de MacBook terugroepen.

[related_article id=”158256″]

Onderzoek naar een batterij gevuld met een vaste stof die toch lithium-ionen kan geleiden houdt dan ook menig onderzoeker bezig. Een team aan de universiteit van Tohoku in Japan denkt nu de oplossing gevonden te hebben.

Parasiet
Zij maakten een solidstatebatterij uit lithium-borohydride (LiBH4). Die stof heeft een kristallige structuur maar is normaal enkel stabiel bij hoge temperaturen en druk. Om de stof stabiel te krijgen bij kamertemperatuur gebruikten de onderzoekers een speciaal proces waarbij ze kleine hoeveelheden LiBH4 aan kalciumjodide toevoegde. Het resultaat is een volwaardige lithium-iongeleider, hoewel het geheel niet zo veel lithium-ionen bevat.

De onderzoekers noemen hun batterij een parasitair conductiemechanisme, omdat de LiBH4 als een soort parasiet in de kalciumjodide verwerkt zit. Met het mechanisme wordt de kans op een vlammenzee, veroorzaakt door de batterij, praktisch verwaarloosbaar. De hoeveelheden LiHB4 zijn immers beperkt.

De batterij wordt momenteel nog verder ontwikkeld en zal dus nog niet meteen in onze laptops terug te vinden zijn. Het verkleinde brandgevaar impliceert wel dat de constructie goedkoper zou kunnen verlopen.

Lithium-ionbatterijen zijn de standaard voor oplaadbare stroomvoorziening. Je vindt ze in heel wat elektronica, van de MacBook tot de Boeing Dreamliner 787. De opbouw van de batterij maakt eenvoudig heropladen mogelijk, maar die medaille heeft ook een keerzijde: lithium-ionbatterijen zijn gevuld met vloeibare, brandbare materialen.

En dat ze brandbaar zijn zullen we geweten hebben: de Dreamliner mocht de grond niet af vorig jaar omwille van een probleem met brandende batterijen. En Apple moest vervangbatterijen voor de MacBook terugroepen.

[related_article id=”158256″]

Onderzoek naar een batterij gevuld met een vaste stof die toch lithium-ionen kan geleiden houdt dan ook menig onderzoeker bezig. Een team aan de universiteit van Tohoku in Japan denkt nu de oplossing gevonden te hebben.

Parasiet
Zij maakten een solidstatebatterij uit lithium-borohydride (LiBH4). Die stof heeft een kristallige structuur maar is normaal enkel stabiel bij hoge temperaturen en druk. Om de stof stabiel te krijgen bij kamertemperatuur gebruikten de onderzoekers een speciaal proces waarbij ze kleine hoeveelheden LiBH4 aan kalciumjodide toevoegde. Het resultaat is een volwaardige lithium-iongeleider, hoewel het geheel niet zo veel lithium-ionen bevat.

De onderzoekers noemen hun batterij een parasitair conductiemechanisme, omdat de LiBH4 als een soort parasiet in de kalciumjodide verwerkt zit. Met het mechanisme wordt de kans op een vlammenzee, veroorzaakt door de batterij, praktisch verwaarloosbaar. De hoeveelheden LiHB4 zijn immers beperkt.

De batterij wordt momenteel nog verder ontwikkeld en zal dus nog niet meteen in onze laptops terug te vinden zijn. Het verkleinde brandgevaar impliceert wel dat de constructie goedkoper zou kunnen verlopen.

applebatterijboeingborobrandionjapanlithiummobielnieuws

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!