Lenovo boekt recordcijfers en passeert Apple
Volgens het marktonderzoeksbureau IDC is Lenovo in het eerste kwartaal van dit jaar de derde grootste pc-verkoper van de Verenigde Staten geworden, na HP en Dell. Het bedrijf neemt die plaats over van Apple.
Erg groot is het verschil met Apple echter niet: een duizendtal stuks. In marktaandelen is Lenovo nu 0,072% groter. Apple heeft volgens IDC een marktaandeel van (afgerond) 10,68%, Lenovo tikt af op 10,76%. Dat andere grote marktonderzoeksbureau, Gartner, zet Lenovo overigens nog altijd op de vierde plaats.
[related_article id=”158256″]
Uitstekend jaar
Hoe dan ook, Lenovo heeft er een uitstekend jaar opzitten. In zijn gebroken boekjaar 2013/2014 heeft bedrijf een recordomzet van 38,7 miljard dollar gedraaid. Daar hield het een nettowinst van 817 miljoen dollar aan over, ook al een record.
Lenovo verkocht wereldwijd zo’n 114 miljoen apparaten. Het segment pc’s en tablets gecombineerd was goed voor 64 miljoen stuks daarvan. Dat is 18% meer dan vorig jaar waardoor het bedrijf veel sneller groeit dan de markt.
Vooral de laptops van Lenovo vielen in de smaak van de consument. Zij zijn nu goed voor ongeveer de helft van de omzet van het bedrijf. Ook de afzet van desktop-pc’s tikte nog aan, zij maken zowat 29% van de verkoop uit.
Lenovo is daarnaast nog altijd de tweede grootste smartphonefabrikant in China. In het laatste kwartaal verkocht het bedrijf bijna 60% meer telefoons, wat opnieuw een grotere groei is dan de markt in het algemeen (+28%).
Ook Europa tikt aan
Zowat een derde van zijn totale verkoop in het vierde kwartaal haalde Lenovo in het thuisland China. Maar vooral de andere regio’s groeien aan. De EMEA-markt (Europa, Midden-Oosten en Afrika) was in het vierde kwartaal goed voor een totale omzet van 2,6 miljard dollar of ruim een kwart van de wereldwijde verkoop van Lenovo. EMEA groeit daarmee ruim 39% tegenover het vierde kwartaal van vorig jaar en is daarmee de sterkst groeiende regio.
Volgens het marktonderzoeksbureau IDC is Lenovo in het eerste kwartaal van dit jaar de derde grootste pc-verkoper van de Verenigde Staten geworden, na HP en Dell. Het bedrijf neemt die plaats over van Apple.
Erg groot is het verschil met Apple echter niet: een duizendtal stuks. In marktaandelen is Lenovo nu 0,072% groter. Apple heeft volgens IDC een marktaandeel van (afgerond) 10,68%, Lenovo tikt af op 10,76%. Dat andere grote marktonderzoeksbureau, Gartner, zet Lenovo overigens nog altijd op de vierde plaats.
[related_article id=”158256″]
Uitstekend jaar
Hoe dan ook, Lenovo heeft er een uitstekend jaar opzitten. In zijn gebroken boekjaar 2013/2014 heeft bedrijf een recordomzet van 38,7 miljard dollar gedraaid. Daar hield het een nettowinst van 817 miljoen dollar aan over, ook al een record.
Lenovo verkocht wereldwijd zo’n 114 miljoen apparaten. Het segment pc’s en tablets gecombineerd was goed voor 64 miljoen stuks daarvan. Dat is 18% meer dan vorig jaar waardoor het bedrijf veel sneller groeit dan de markt.
Vooral de laptops van Lenovo vielen in de smaak van de consument. Zij zijn nu goed voor ongeveer de helft van de omzet van het bedrijf. Ook de afzet van desktop-pc’s tikte nog aan, zij maken zowat 29% van de verkoop uit.
Lenovo is daarnaast nog altijd de tweede grootste smartphonefabrikant in China. In het laatste kwartaal verkocht het bedrijf bijna 60% meer telefoons, wat opnieuw een grotere groei is dan de markt in het algemeen (+28%).
Ook Europa tikt aan
Zowat een derde van zijn totale verkoop in het vierde kwartaal haalde Lenovo in het thuisland China. Maar vooral de andere regio’s groeien aan. De EMEA-markt (Europa, Midden-Oosten en Afrika) was in het vierde kwartaal goed voor een totale omzet van 2,6 miljard dollar of ruim een kwart van de wereldwijde verkoop van Lenovo. EMEA groeit daarmee ruim 39% tegenover het vierde kwartaal van vorig jaar en is daarmee de sterkst groeiende regio.