Test

Dit is een popup

Antivirus is dood, leve het antivirus

"Tot falen gedoemd", zo omschreef Brian Dye, senior vicepresident bij Symantec de toekomst van traditionele antivirusproducten. In het beveiligingswereldje liet die uitspraak wel wat stof opwaaien.

Nu de desktop almaar minder belangrijk wordt ten opzichte van clouddiensten, is de markt voor traditionele antivirusproducten stilaan aan het opdrogen.

Tenminste, dat claimt Brian Dye van Symantec toch in een interview met The Wall Street Journal. Hackers concentreren zich meer op grootschalige cyberaanvallen in plaats van op het massaal mailen van uitvoerbare bestandjes naar miljoenen willekeurige gebruikers (onder wie veel Mac-adepten die er sowieso immuun voor zijn).

Provocatie
Bij het Duitse G Data ziet men dat alvast anders. Volgens Ralf Benzmüller, hoofd van het G Data Securitylab, zijn de uitspraken van Dye “provocatief” en is de rol van een goede antivirusbescherming nog lang niet uitgespeeld. Zolang die bescherming zich maar aangepast heeft aan een veranderende wereld. Beveiliging moet nu bestaan uit verschillende lagen, waarin actieve virusbescherming (op basis van virushandtekeningen) en proactieve technieken gecombineerd worden.

Bovendien, zegt G Data, bieden de meeste pakketten ook nog andere vormen van bescherming, zoals applicatiebeveiliging, apparaatcontrole en patchmanagers om bedreigingen op verschillende niveaus de pas af te snijden.

Zeker het beschermen van bedrijfsnetwerken moet op meerdere fronten gebeuren, met onder meer encryptie, firewalls en systemen die de naleving van de securitypolicy van het bedrijf afdwingen. “Een complex bedrijfsnetwerk beveiligen is een uitdagende taak. Effectieve antivirusoplossingen, die uiteraard deel moeten uitmaken van een breder spectrum aan beveiligingsmaatregelen, zullen de eerste keuze blijven bij de strijd tegen malware”, zegt Benzmüller.

Consument moet antivirussoftware hebben
Bij consumenten is de situatie helemaal verschillend en blijft antivirussoftware zelfs het belangrijkste verdedigingswapen. “Het startpunt is bij consumenten anders dan bij bedrijven. Er hoeven daar geen grote, gedecentraliseerde netwerken met heterogene structuren beschermd te worden tegen externe aanvallen”, meent Benzmüller. “Voor consumenten is antivirus de belangrijkste component als het aankomt op het beschermen van de pc tegen huidige aanvallen.”

Pc loopt op laatste benen
Ook beveiliger F-Secure mengt zich in het debat, met een visie die op zich niet eens zo veel afwijkt van die van Brian Dye. Dat antivirussoftware op zijn laatste benen loopt, is gewoon een weerspiegeling van een IT-industrie waar pc’s almaar minder belangrijk worden, meent het Finse bedrijf.

“Als iemand denkt dat de dood van antivirussoftware groot nieuws is, dan weet ik niet in welke wereld hij geleefd heeft de laatste vijf of zes jaar”, zegt Timo Laaksonen, de vicepresident voor cloudcontent bij F-Secure.

VPN en Cloud
Om zich op die nieuwe situatie voor te bereiden heeft F-Secure dan ook al heel wat andere tools naast antivirussoftware. Zo is er onder meer Freedome, een VPN-product dat zich specifiek op de thuismarkt richt en Younited, een sterk beveiligd cloudopslagplatform.

Van dat laatste werd recent ook Younited Business gelanceerd, dat voor kleine bedrijven bedoeld is. Bestanden die naar Younited worden gestuurd worden door F-Secure automatisch gescand op malware, en het bedrijf belooft plechtig dat er geen enkel achterpoortje in het systeem is ingebouwd om overheidsdiensten toegang te geven tot data.

Daarnaast onderstreept F-Secure dat de data worden bewaard in Finland, een land met strenge privacyregels en een land waar malware sowieso weinig voorkomt, volgens een rapport van Microsoft.

Een worm is geen virus
Overigens zit er aan heel het verhaal ook wel een linguïstisch kantje, zegt security-adviseur Sean Sullivan van F-Secure. “Omdat veel mensen het verschil niet kennen tussen een virus, een worm en een trojan wordt alles gemakshalve maar een virus genoemd. De meerderheid daarvan zijn echter exploits, die hackers een voetje tussen de deur geven, en trojans, die mensen ongewild installeren.”

Nu de desktop almaar minder belangrijk wordt ten opzichte van clouddiensten, is de markt voor traditionele antivirusproducten stilaan aan het opdrogen.

Tenminste, dat claimt Brian Dye van Symantec toch in een interview met The Wall Street Journal. Hackers concentreren zich meer op grootschalige cyberaanvallen in plaats van op het massaal mailen van uitvoerbare bestandjes naar miljoenen willekeurige gebruikers (onder wie veel Mac-adepten die er sowieso immuun voor zijn).

Provocatie
Bij het Duitse G Data ziet men dat alvast anders. Volgens Ralf Benzmüller, hoofd van het G Data Securitylab, zijn de uitspraken van Dye “provocatief” en is de rol van een goede antivirusbescherming nog lang niet uitgespeeld. Zolang die bescherming zich maar aangepast heeft aan een veranderende wereld. Beveiliging moet nu bestaan uit verschillende lagen, waarin actieve virusbescherming (op basis van virushandtekeningen) en proactieve technieken gecombineerd worden.

Bovendien, zegt G Data, bieden de meeste pakketten ook nog andere vormen van bescherming, zoals applicatiebeveiliging, apparaatcontrole en patchmanagers om bedreigingen op verschillende niveaus de pas af te snijden.

Zeker het beschermen van bedrijfsnetwerken moet op meerdere fronten gebeuren, met onder meer encryptie, firewalls en systemen die de naleving van de securitypolicy van het bedrijf afdwingen. “Een complex bedrijfsnetwerk beveiligen is een uitdagende taak. Effectieve antivirusoplossingen, die uiteraard deel moeten uitmaken van een breder spectrum aan beveiligingsmaatregelen, zullen de eerste keuze blijven bij de strijd tegen malware”, zegt Benzmüller.

Consument moet antivirussoftware hebben
Bij consumenten is de situatie helemaal verschillend en blijft antivirussoftware zelfs het belangrijkste verdedigingswapen. “Het startpunt is bij consumenten anders dan bij bedrijven. Er hoeven daar geen grote, gedecentraliseerde netwerken met heterogene structuren beschermd te worden tegen externe aanvallen”, meent Benzmüller. “Voor consumenten is antivirus de belangrijkste component als het aankomt op het beschermen van de pc tegen huidige aanvallen.”

Pc loopt op laatste benen
Ook beveiliger F-Secure mengt zich in het debat, met een visie die op zich niet eens zo veel afwijkt van die van Brian Dye. Dat antivirussoftware op zijn laatste benen loopt, is gewoon een weerspiegeling van een IT-industrie waar pc’s almaar minder belangrijk worden, meent het Finse bedrijf.

“Als iemand denkt dat de dood van antivirussoftware groot nieuws is, dan weet ik niet in welke wereld hij geleefd heeft de laatste vijf of zes jaar”, zegt Timo Laaksonen, de vicepresident voor cloudcontent bij F-Secure.

VPN en Cloud
Om zich op die nieuwe situatie voor te bereiden heeft F-Secure dan ook al heel wat andere tools naast antivirussoftware. Zo is er onder meer Freedome, een VPN-product dat zich specifiek op de thuismarkt richt en Younited, een sterk beveiligd cloudopslagplatform.

Van dat laatste werd recent ook Younited Business gelanceerd, dat voor kleine bedrijven bedoeld is. Bestanden die naar Younited worden gestuurd worden door F-Secure automatisch gescand op malware, en het bedrijf belooft plechtig dat er geen enkel achterpoortje in het systeem is ingebouwd om overheidsdiensten toegang te geven tot data.

Daarnaast onderstreept F-Secure dat de data worden bewaard in Finland, een land met strenge privacyregels en een land waar malware sowieso weinig voorkomt, volgens een rapport van Microsoft.

Een worm is geen virus
Overigens zit er aan heel het verhaal ook wel een linguïstisch kantje, zegt security-adviseur Sean Sullivan van F-Secure. “Omdat veel mensen het verschil niet kennen tussen een virus, een worm en een trojan wordt alles gemakshalve maar een virus genoemd. De meerderheid daarvan zijn echter exploits, die hackers een voetje tussen de deur geven, en trojans, die mensen ongewild installeren.”

antivirussoftwaredyef-secureg datanieuwssymantec

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!