Telenet gaat gekochte decoders 5 jaar ondersteunen
Telenet belooft voortaan vijf jaar ondersteuning voor klanten die hun digibox of digicorder hebben aangekocht in plaats van eentje te huren.
De Mechelse provider heeft dat servicebeleid voor gekochte decoders uitgewerkt na gesprekken met consumentenorganisatie Test-Aankoop. Die tikte Telenet op de vingers nadat begin april bekend raakte dat klanten met een oude SD Digibox of SD Digicorder verplicht een nieuw HD-exemplaar zouden moeten aanschaffen om vanaf september nog tv te kunnen blijven kijken.
[related_article id=”160734″]
Telenet maakte die beslissing omdat het de volledige overstap wil maken van uitzendingen in Standard Definition naar High Definition, maar dat nieuwe HD-signaal wordt door de oude SD-decoders niet ondersteund. Volgens de operator gaat het om 7 procent van zijn klanten die de overstap nog moeten maken.
Test-Aankoop schreef op zijn beurt een open brief aan Telenet, waarin werd geëist dat de omruiling gratis zou gebeuren en dat er bovendien een minimumduur voor de ondersteuning van de decoders zou worden vastgelegd. Die brief werd door 27.000 mensen ondertekend en dat was een niet te miskennen signaal voor de operator.
Met het nieuwe servicebeleid engageert Telenet zich om de basisdiensten van digitale tv te garanderen tot vijf jaar na de aankoop van je digibox of digicorder. Wie na 2 april 2009 een nieuwe decoder heeft aangeschaft, kan in september dus rekenen op een kosteloze vervanging. Klanten die aan de voorwaarden voor een nieuw gratis toestel voldoen, zullen in juni door Telenet zelf worden gecontacteerd.
Test-Aankoop verwelkomt het initiatief, maar wil graag ook een oplossing zien voor klanten die voor 2 april 2009 een SD-decoder hebben aangeschaft en is van mening dat Telenet een grotere fincaniële tegemoetkoming had mogen voorstellen. “De consumentenorganisatie heeft dan ook beslist om andere pistes te onderzoeken teneinde de stem van de consument te laten horen en dergelijke praktijken uit de wereld te helpen,” klinkt het in een persbericht.
Telenet belooft voortaan vijf jaar ondersteuning voor klanten die hun digibox of digicorder hebben aangekocht in plaats van eentje te huren.
De Mechelse provider heeft dat servicebeleid voor gekochte decoders uitgewerkt na gesprekken met consumentenorganisatie Test-Aankoop. Die tikte Telenet op de vingers nadat begin april bekend raakte dat klanten met een oude SD Digibox of SD Digicorder verplicht een nieuw HD-exemplaar zouden moeten aanschaffen om vanaf september nog tv te kunnen blijven kijken.
[related_article id=”160734″]
Telenet maakte die beslissing omdat het de volledige overstap wil maken van uitzendingen in Standard Definition naar High Definition, maar dat nieuwe HD-signaal wordt door de oude SD-decoders niet ondersteund. Volgens de operator gaat het om 7 procent van zijn klanten die de overstap nog moeten maken.
Test-Aankoop schreef op zijn beurt een open brief aan Telenet, waarin werd geëist dat de omruiling gratis zou gebeuren en dat er bovendien een minimumduur voor de ondersteuning van de decoders zou worden vastgelegd. Die brief werd door 27.000 mensen ondertekend en dat was een niet te miskennen signaal voor de operator.
Met het nieuwe servicebeleid engageert Telenet zich om de basisdiensten van digitale tv te garanderen tot vijf jaar na de aankoop van je digibox of digicorder. Wie na 2 april 2009 een nieuwe decoder heeft aangeschaft, kan in september dus rekenen op een kosteloze vervanging. Klanten die aan de voorwaarden voor een nieuw gratis toestel voldoen, zullen in juni door Telenet zelf worden gecontacteerd.
Test-Aankoop verwelkomt het initiatief, maar wil graag ook een oplossing zien voor klanten die voor 2 april 2009 een SD-decoder hebben aangeschaft en is van mening dat Telenet een grotere fincaniële tegemoetkoming had mogen voorstellen. “De consumentenorganisatie heeft dan ook beslist om andere pistes te onderzoeken teneinde de stem van de consument te laten horen en dergelijke praktijken uit de wereld te helpen,” klinkt het in een persbericht.