Hybride pc’s snel populair na terugval iPad
Goed en slecht nieuws over de iPad. Het goede nieuws is dat steeds meer mensen, zowel particulieren als ondernemers, de iPad beginnen te behandelen als een zeer mobiele computer die in staat is de meest serieuze taken uit te voeren.
Het slechte nieuws is dat ook de markt de iPad steeds meer begint te behandelen als pc"s, waardoor in het zojuist afgesloten kwartaal de iPad-verkopen voor Apple flink zijn afgenomen.
[related_article id=”161563″]
De daling verrast vriend en vijand. Dit blijkt uit een onderzoekje van Fortunes Philip Elmer-DeWitt. Volgens hem voorspelden 33 van de 34 analisten dat de verkopen hoger zouden liggen dan daadwerkelijk het geval is. Gemiddeld zaten die analisten er meer dan zestien procent naast.
Definitie van de pc
Maar eigenlijk is er helemaal niets aan de hand met de iPad, net zoals er niets fundamenteels mis is met de pc-markt. Wat er gebeurt is dat de definitie van de pc – in wezen elk apparaat dat te groot is om in je zak te passen – verandert zodat het systemen in alle vormen en maten omvat.
De verkoopcijfers die Gartner publiceert zijn over het algemeen goed. Een onderzoek van afgelopen maand bevat bemoedigend nieuws voor iedereen die de uitbreidende definitie van de pc – waaronder dus hybride systemen en tablets – omarmt.
Tegenwoordig zijn tablets simpelweg pc"s. Microsoft heeft van de iPad een serieus zakelijk apparaat gemaakt met de introductie van Office voor iPad, dat op alle vlakken een enorm succes is.
Uiteraard zijn er ook nog miljoenen mensen die conventionele desktopcomputers en notebooks kopen elk jaar. Die cijfers zijn de afgelopen jaren langzaam maar zeker gedaald, maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat mensen hier op korte termijn volledig mee gaan stoppen.
Tablet en pc combineren
Het meest fascinerende is misschien nog wel dat de markt eindelijk lijkt te beseffen dat je een tablet en een pc kan combineren in één stuk hardware. Microsoft noemt dit hybride apparaten, Intel heeft het over "2-in-1s". Maar hoe je het ook noemt, de verkoopcijfers vertonen een stijgende lijn.
De verkoopcijfers van tablets nemen nog steeds toe, maar niet meer zo snel als voorheen. De verkoopcijfers van conventionele pc-systemen nemen nog steeds af, maar slechts mondjesmaat.
De snelst groeiende groep bestaat uit hybride en ultramobiele apparaten, dat in wezen pc"s zijn met een toetsenbord dat je eraf kunt halen. De verwachting is dat de verkoopcijfers verdrievoudigen tussen 2013 en 2015.
Innovatie
De innovatie gebeurt in het middelste deel van bovenstaande grafiek. Tablets zijn vrij voorspelbaar geworden. Apple levert steeds een verbeterde versie van hetzelfde basisontwerp in twee maten, terwijl Androidfabrikanten in een onderlinge strijd verwikkeld zijn om te zien wie het goedkoopste ontwerp kan maken.
Hetzelfde gaat op voor de traditionele pc-markt. Het grote merendeel van de verkochte apparaten lijkt uit dezelfde mal gegoten, eentje die al meer dan tien jaar populair is. De systemen zijn sneller, lichter, dunner maar niet echt anders.
Experimenteren met vorm
De hybride ontwerpen zijn daarentegen echt iets nieuws, waarbij elke pc-fabrikant (inclusief Microsoft) experimenteert met de vorm. Probeer je eens voor te stellen hoe de verkoopcijfers eruit hadden gezien als Microsoft Windows 8 in één keer goed had gelanceerd en de afgelopen twee jaar niet nodig zou hebben gehad om het besturingssysteem op orde te krijgen.
Gezien de groeicurve kun je veilig stellen dat de pc-fabrikanten zich steeds meer toe gaan leggen op "nu is het een pc, nu is het een tablet"-ontwerpen. Een grote vraag blijft voorlopig echter nog onbeantwoord: wanneer combineert Apple een MacBook en iPad tot één apparaat? Gezien het aantal Apple-klanten dat over beide apparaten beschikt weet je dat de vraag leeft.
Goed en slecht nieuws over de iPad. Het goede nieuws is dat steeds meer mensen, zowel particulieren als ondernemers, de iPad beginnen te behandelen als een zeer mobiele computer die in staat is de meest serieuze taken uit te voeren.
Het slechte nieuws is dat ook de markt de iPad steeds meer begint te behandelen als pc"s, waardoor in het zojuist afgesloten kwartaal de iPad-verkopen voor Apple flink zijn afgenomen.
[related_article id=”161563″]
De daling verrast vriend en vijand. Dit blijkt uit een onderzoekje van Fortunes Philip Elmer-DeWitt. Volgens hem voorspelden 33 van de 34 analisten dat de verkopen hoger zouden liggen dan daadwerkelijk het geval is. Gemiddeld zaten die analisten er meer dan zestien procent naast.
Definitie van de pc
Maar eigenlijk is er helemaal niets aan de hand met de iPad, net zoals er niets fundamenteels mis is met de pc-markt. Wat er gebeurt is dat de definitie van de pc – in wezen elk apparaat dat te groot is om in je zak te passen – verandert zodat het systemen in alle vormen en maten omvat.
De verkoopcijfers die Gartner publiceert zijn over het algemeen goed. Een onderzoek van afgelopen maand bevat bemoedigend nieuws voor iedereen die de uitbreidende definitie van de pc – waaronder dus hybride systemen en tablets – omarmt.
Tegenwoordig zijn tablets simpelweg pc"s. Microsoft heeft van de iPad een serieus zakelijk apparaat gemaakt met de introductie van Office voor iPad, dat op alle vlakken een enorm succes is.
Uiteraard zijn er ook nog miljoenen mensen die conventionele desktopcomputers en notebooks kopen elk jaar. Die cijfers zijn de afgelopen jaren langzaam maar zeker gedaald, maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat mensen hier op korte termijn volledig mee gaan stoppen.
Tablet en pc combineren
Het meest fascinerende is misschien nog wel dat de markt eindelijk lijkt te beseffen dat je een tablet en een pc kan combineren in één stuk hardware. Microsoft noemt dit hybride apparaten, Intel heeft het over "2-in-1s". Maar hoe je het ook noemt, de verkoopcijfers vertonen een stijgende lijn.
De verkoopcijfers van tablets nemen nog steeds toe, maar niet meer zo snel als voorheen. De verkoopcijfers van conventionele pc-systemen nemen nog steeds af, maar slechts mondjesmaat.
De snelst groeiende groep bestaat uit hybride en ultramobiele apparaten, dat in wezen pc"s zijn met een toetsenbord dat je eraf kunt halen. De verwachting is dat de verkoopcijfers verdrievoudigen tussen 2013 en 2015.
Innovatie
De innovatie gebeurt in het middelste deel van bovenstaande grafiek. Tablets zijn vrij voorspelbaar geworden. Apple levert steeds een verbeterde versie van hetzelfde basisontwerp in twee maten, terwijl Androidfabrikanten in een onderlinge strijd verwikkeld zijn om te zien wie het goedkoopste ontwerp kan maken.
Hetzelfde gaat op voor de traditionele pc-markt. Het grote merendeel van de verkochte apparaten lijkt uit dezelfde mal gegoten, eentje die al meer dan tien jaar populair is. De systemen zijn sneller, lichter, dunner maar niet echt anders.
Experimenteren met vorm
De hybride ontwerpen zijn daarentegen echt iets nieuws, waarbij elke pc-fabrikant (inclusief Microsoft) experimenteert met de vorm. Probeer je eens voor te stellen hoe de verkoopcijfers eruit hadden gezien als Microsoft Windows 8 in één keer goed had gelanceerd en de afgelopen twee jaar niet nodig zou hebben gehad om het besturingssysteem op orde te krijgen.
Gezien de groeicurve kun je veilig stellen dat de pc-fabrikanten zich steeds meer toe gaan leggen op "nu is het een pc, nu is het een tablet"-ontwerpen. Een grote vraag blijft voorlopig echter nog onbeantwoord: wanneer combineert Apple een MacBook en iPad tot één apparaat? Gezien het aantal Apple-klanten dat over beide apparaten beschikt weet je dat de vraag leeft.