Pinterest wil internetzoeken opnieuw uitvinden
Pinterest omschrijft zichzelf graag als een platform voor ontdekkingen, en met zijn meer dan 30 miljard pins en 750 miljoen boards valt daar wat voor te zeggen. Maar daarin ondervond het team achter de populaire website ook meteen zijn grootste probleem: in een eindeloze, steeds groeiende zee user-generated items wordt het erg moeilijk om te vinden wat je zoekt – of net iets nieuws en onbekends tegen te komen dat nuttig kan zijn.
Directeur Ben Silbermann wil de gelegenheid dan ook aangrijpen om te beginnen met de ontwikkeling van een nieuw soort zoekmachine: “een zoekmachine die gebaseerd is op verkenning en ontdekking en die jou meer wil leren over de dingen die jou interesseren.” Met andere woorden, eentje die het typische patroon van telkens op je stappen terugkeren met een andere zoekterm – wat onvermijdelijk gebeurt met klassieke zoekmachines als Google – wil vermijden.
[related_article id=”158901″]
Guided Search
De eerste stap in die richting moet Guided Search worden, dat vandaag onthuld werd en vanaf vanavond beschikbaar zou moeten zijn in de mobiele Pinterest-apps. Voorlopig is het feature nog niet aanwezig in de desktopversie; geen vreemde beslissing, gezien het feit dat zowat 75 procent van het totale gebruik van de dienst op mobiele toestellen plaatsvindt. Een desktoprelease staat op de planning, zo klinkt het, maar een specifiekere tijdslijn werd nog niet vrijgegeven.
Guided Search wil gebruikers helpen een zoekterm steeds fijner af te stellen door er steeds specifiekere tags en filters aan toe te voegen, die hun informatie halen uit de omschrijvingen die gebruikers op het platform eraan geven. Een voorbeeld: als je zoekt op ‘vespa’ krijg je opties als ‘vintage’, ‘scooters’, en ‘helmets’. Door allerlei filters te combineren kan je zo een volledige zoekopdracht op maat maken die rekening houdt met alle verschillende manieren waarop gebruikers van Pinterest die informatie gecatalogeerd hebben. Het begin van een generatie slimmere zoekmachines?
Pinterest omschrijft zichzelf graag als een platform voor ontdekkingen, en met zijn meer dan 30 miljard pins en 750 miljoen boards valt daar wat voor te zeggen. Maar daarin ondervond het team achter de populaire website ook meteen zijn grootste probleem: in een eindeloze, steeds groeiende zee user-generated items wordt het erg moeilijk om te vinden wat je zoekt – of net iets nieuws en onbekends tegen te komen dat nuttig kan zijn.
Directeur Ben Silbermann wil de gelegenheid dan ook aangrijpen om te beginnen met de ontwikkeling van een nieuw soort zoekmachine: “een zoekmachine die gebaseerd is op verkenning en ontdekking en die jou meer wil leren over de dingen die jou interesseren.” Met andere woorden, eentje die het typische patroon van telkens op je stappen terugkeren met een andere zoekterm – wat onvermijdelijk gebeurt met klassieke zoekmachines als Google – wil vermijden.
[related_article id=”158901″]
Guided Search
De eerste stap in die richting moet Guided Search worden, dat vandaag onthuld werd en vanaf vanavond beschikbaar zou moeten zijn in de mobiele Pinterest-apps. Voorlopig is het feature nog niet aanwezig in de desktopversie; geen vreemde beslissing, gezien het feit dat zowat 75 procent van het totale gebruik van de dienst op mobiele toestellen plaatsvindt. Een desktoprelease staat op de planning, zo klinkt het, maar een specifiekere tijdslijn werd nog niet vrijgegeven.
Guided Search wil gebruikers helpen een zoekterm steeds fijner af te stellen door er steeds specifiekere tags en filters aan toe te voegen, die hun informatie halen uit de omschrijvingen die gebruikers op het platform eraan geven. Een voorbeeld: als je zoekt op ‘vespa’ krijg je opties als ‘vintage’, ‘scooters’, en ‘helmets’. Door allerlei filters te combineren kan je zo een volledige zoekopdracht op maat maken die rekening houdt met alle verschillende manieren waarop gebruikers van Pinterest die informatie gecatalogeerd hebben. Het begin van een generatie slimmere zoekmachines?