Vijf dingen waar de computerkoper niets meer om geeft
Er zijn twee manieren om een product te maken en te verkopen. De eerste is het verzinnen van een heleboel features, deze verenigen in een product en dat proberen te verkopen. De andere is uitvissen wat je klanten zoeken en een product bouwen dat tegemoetkomt aan hun behoeften.
Jammer genoeg lijken heel wat bedrijven de eerste optie te kiezen in plaats van de laatste, en het resultaat is dat er boeken te vullen zijn met stukjes technologie die het nooit gemaakt hebben. Beste bedrijven: stop met deze vergissing te maken!
Hoewel steeds meer mensen vandaag technologie aankopen, zowel voor thuisgebruik als voor het werk, is de competitie ook moordend. Een dus is de kans ook evenredig groot dat mensen er niet om geven welk nieuw product er nu weer op de markt komt.
Een van de grootste fouten die een bedrijf kan begaan is niet inzien dat de tijden veranderd zijn. Dit zijn niet de jaren ’90 en mensen willen geen pc’s meer. En toch zie ik vandaag nog steeds producten gemarket worden alsof we nog niet in een nieuw millennium zijn aanbeland.
Hier zijn daarom vijf zaken waar techkopers niet meer om geven. Voor de grote massa gebruikers van touchscreens en toetsenborden zijn de volgende dingen niet meer relevant.
1. Upgraden
Mensen zijn niet meer zo geneigd om pc’s open te breken om nieuwe RAM, CU’s GPU’s of harde schijven te installeren als zij ooit waren.
Eén reden daarvoor is dat toestellen krachtig genoeg zijn om alles aan te kunnen dat hun gebruikers ermee willen doen. Voor een deel ligt het aan de prijs – het is vaak goedkoper om een toestel te vervangen dan om het te upgraden – en gedeeltelijk ligt het ook aan de agressief korte levenscycli van producten.
Upgrademogelijkheden worden door heel wat gebruikers zelfs als een nadeel gezien, omdat het gevolg meestal is dat toestellen groter moeten zijn en onderdelen zoals schroefjes moeten hebben die er kunnen afvallen.
2. Repareren
Dit hang natuurlijk samen met het vorige punt: net zoals weinig klanten de moeite en investering willen doen om hun toestel te upgraden, laten ook relatief weinig klanten hun toestellen repareren.
Hoewel websites als iFixit een flinke pluim verdienen voor hun werk, is het repareren van moderne gagdets geen klusje voor Jan Modaal. Zelfs met geweldige, gedetailleerde instructies zijn reparaties allesbehalve makkelijk. En als je de kosten van onderdelen en het nodige gereedschap erbij telt (en het risico dat de reparatie toch op niets uitdraait), ben je alweer vaak goedkoper uit als je je toestel vervangt.
3. Optionele extra’s
Moet een optioneel toetsenbord, een extra hoesje of oplader op zonne-energie jouw gadget onderscheiden van al zijn concurrenten?
Slecht nieuws: als dat geweldige accessoire niet meteen in de doos zit, dan zullen de meeste klanten (of potentiële klanten) het nooit kopen. De enige uitzondering hier zijn Apples producten, maar zelfs daar zijn de meeste accessoires gemaakt door externe fabrikanten.
4. Vervangbare batterij
Was jij die persoon die bij elk nieuw toestel ook een reservebatterij aanschafte, en misschien zelfs een bureaulader? Ja, ik ook. Maar wij zijn min of meer uitgestorven.
Niemand wil vandaag nog rondlopen met reservebatterijen omdat de interne batterijen steeds langer meegaan en USB-opladen alomtegenwoordig is. Een vervangbare batterij betekent een groter toestel, onderdelen die eraf kunnen vallen, en onderdelen die je kan kwijtraken.
5. Toekomstmuziek in de features
Je kunt er maar beter voor zorgen dat je toestel meteen de nodige coole features aan boord heeft. Want de gemiddelde consument heeft geen tijd of geduld om daar op te wachten.
Denk bijvoorbeeld aan de Binauric-speaker. Het is wel een leuk idee dat die functies heeft die mogelijk geactiveerd worden in de toekomst, maar wat is eigenlijk de reële kans dat dit ook gebeurt? Zeker als het toestel geen daverend verkoopsucces wordt? Ik heb al te veel producten op de markt zien verschijnen met grote beloftes over de toekomstige features, terwijl ze alleen maar een stille dood sterven.
Er zijn twee manieren om een product te maken en te verkopen. De eerste is het verzinnen van een heleboel features, deze verenigen in een product en dat proberen te verkopen. De andere is uitvissen wat je klanten zoeken en een product bouwen dat tegemoetkomt aan hun behoeften.
Jammer genoeg lijken heel wat bedrijven de eerste optie te kiezen in plaats van de laatste, en het resultaat is dat er boeken te vullen zijn met stukjes technologie die het nooit gemaakt hebben. Beste bedrijven: stop met deze vergissing te maken!
Hoewel steeds meer mensen vandaag technologie aankopen, zowel voor thuisgebruik als voor het werk, is de competitie ook moordend. Een dus is de kans ook evenredig groot dat mensen er niet om geven welk nieuw product er nu weer op de markt komt.
Een van de grootste fouten die een bedrijf kan begaan is niet inzien dat de tijden veranderd zijn. Dit zijn niet de jaren ’90 en mensen willen geen pc’s meer. En toch zie ik vandaag nog steeds producten gemarket worden alsof we nog niet in een nieuw millennium zijn aanbeland.
Hier zijn daarom vijf zaken waar techkopers niet meer om geven. Voor de grote massa gebruikers van touchscreens en toetsenborden zijn de volgende dingen niet meer relevant.
1. Upgraden
Mensen zijn niet meer zo geneigd om pc’s open te breken om nieuwe RAM, CU’s GPU’s of harde schijven te installeren als zij ooit waren.
Eén reden daarvoor is dat toestellen krachtig genoeg zijn om alles aan te kunnen dat hun gebruikers ermee willen doen. Voor een deel ligt het aan de prijs – het is vaak goedkoper om een toestel te vervangen dan om het te upgraden – en gedeeltelijk ligt het ook aan de agressief korte levenscycli van producten.
Upgrademogelijkheden worden door heel wat gebruikers zelfs als een nadeel gezien, omdat het gevolg meestal is dat toestellen groter moeten zijn en onderdelen zoals schroefjes moeten hebben die er kunnen afvallen.
2. Repareren
Dit hang natuurlijk samen met het vorige punt: net zoals weinig klanten de moeite en investering willen doen om hun toestel te upgraden, laten ook relatief weinig klanten hun toestellen repareren.
Hoewel websites als iFixit een flinke pluim verdienen voor hun werk, is het repareren van moderne gagdets geen klusje voor Jan Modaal. Zelfs met geweldige, gedetailleerde instructies zijn reparaties allesbehalve makkelijk. En als je de kosten van onderdelen en het nodige gereedschap erbij telt (en het risico dat de reparatie toch op niets uitdraait), ben je alweer vaak goedkoper uit als je je toestel vervangt.
3. Optionele extra’s
Moet een optioneel toetsenbord, een extra hoesje of oplader op zonne-energie jouw gadget onderscheiden van al zijn concurrenten?
Slecht nieuws: als dat geweldige accessoire niet meteen in de doos zit, dan zullen de meeste klanten (of potentiële klanten) het nooit kopen. De enige uitzondering hier zijn Apples producten, maar zelfs daar zijn de meeste accessoires gemaakt door externe fabrikanten.
4. Vervangbare batterij
Was jij die persoon die bij elk nieuw toestel ook een reservebatterij aanschafte, en misschien zelfs een bureaulader? Ja, ik ook. Maar wij zijn min of meer uitgestorven.
Niemand wil vandaag nog rondlopen met reservebatterijen omdat de interne batterijen steeds langer meegaan en USB-opladen alomtegenwoordig is. Een vervangbare batterij betekent een groter toestel, onderdelen die eraf kunnen vallen, en onderdelen die je kan kwijtraken.
5. Toekomstmuziek in de features
Je kunt er maar beter voor zorgen dat je toestel meteen de nodige coole features aan boord heeft. Want de gemiddelde consument heeft geen tijd of geduld om daar op te wachten.
Denk bijvoorbeeld aan de Binauric-speaker. Het is wel een leuk idee dat die functies heeft die mogelijk geactiveerd worden in de toekomst, maar wat is eigenlijk de reële kans dat dit ook gebeurt? Zeker als het toestel geen daverend verkoopsucces wordt? Ik heb al te veel producten op de markt zien verschijnen met grote beloftes over de toekomstige features, terwijl ze alleen maar een stille dood sterven.