Mobistar blijft mobiele klanten verliezen
Mobistar heeft ook tijdens de voorbije drie maanden aan eigen mobiele klanten moeten inboeten. Dat blijkt uit de meest recente kwartaalcijfers van de operator. Het aantal MVNO-klanten stijgt wel.
Mobistar heeft in de eerste drie maanden van dit jaar zo’n 79.000 mobiele klanten zien vertrekken. Dat brengt het totale aantal mobiele klanten van de operator momenteel op 3,09 miljoen, wat neerkomt op een daling van 8,4 procent ten opzichte van de 3,38 miljoen klanten in dezelfde periode vorig jaar.
[related_article id=”161563″]
In dat cijfer zijn de MVNO-klanten niet meegerekend. MVNO’s zijn zogenaamde virtuele providers, zoals Telenet en Red Bull Mobile, die een overeenkomst hebben met Mobistar om zijn mobiele netwerk te mogen gebruiken. In het afgelopen kwartaal heeft Mobistar er iets meer dan 100.000 MVNO-klanten bijgekregen, wat het totaal op 1,31 miljoen brengt. Dat is een stijging van 34,6 procent ten opzichte van een jaar eerder.
Naast de daling van het aantal klanten, verdient Mobistar ook minder aan elke klant afzonderlijk. De gemiddelde inkomst per klant (ARPU) daalde in het voorbije kwartaal naar 23,4 euro per maand. Een jaar eerder was dat nog 26 euro per maand.
Mobistar zag zijn omzet in het afgelopen kwartaal met 19,3 procent dalen ten opzichte van het jaar ervoor, van 393 miljoen euro naar 317 miljoen euro. De nettowinst daalde met 73,8 procent, van 35,1 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2013 naar 9,2 miljoen euro voor het afgelopen kwartaal. De operator wijst die daling voor een groot deel toe aan “de daling van de operationele winstgevendheid, de hogere afschrijvingen en de hogere financiële lasten.”
Ondanks die resultaten blijft Mobistar positief. De operator zit naar eigen zeggen midden in een transformatieproces dat zal toelaten om zijn positie op de telecommarkt te behouden en zelfs te versterken. Zo is Mobistar nog altijd van plan om in het vierde kwartaal van 2014 een internet- en tv-aanbod te lanceren via de kabel en werkt het volop aan de verdere uitrol van zijn 4G-netwerk, dat sinds eind maart voor alle klanten toegankelijk is.
Mobistar heeft ook tijdens de voorbije drie maanden aan eigen mobiele klanten moeten inboeten. Dat blijkt uit de meest recente kwartaalcijfers van de operator. Het aantal MVNO-klanten stijgt wel.
Mobistar heeft in de eerste drie maanden van dit jaar zo’n 79.000 mobiele klanten zien vertrekken. Dat brengt het totale aantal mobiele klanten van de operator momenteel op 3,09 miljoen, wat neerkomt op een daling van 8,4 procent ten opzichte van de 3,38 miljoen klanten in dezelfde periode vorig jaar.
[related_article id=”161563″]
In dat cijfer zijn de MVNO-klanten niet meegerekend. MVNO’s zijn zogenaamde virtuele providers, zoals Telenet en Red Bull Mobile, die een overeenkomst hebben met Mobistar om zijn mobiele netwerk te mogen gebruiken. In het afgelopen kwartaal heeft Mobistar er iets meer dan 100.000 MVNO-klanten bijgekregen, wat het totaal op 1,31 miljoen brengt. Dat is een stijging van 34,6 procent ten opzichte van een jaar eerder.
Naast de daling van het aantal klanten, verdient Mobistar ook minder aan elke klant afzonderlijk. De gemiddelde inkomst per klant (ARPU) daalde in het voorbije kwartaal naar 23,4 euro per maand. Een jaar eerder was dat nog 26 euro per maand.
Mobistar zag zijn omzet in het afgelopen kwartaal met 19,3 procent dalen ten opzichte van het jaar ervoor, van 393 miljoen euro naar 317 miljoen euro. De nettowinst daalde met 73,8 procent, van 35,1 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2013 naar 9,2 miljoen euro voor het afgelopen kwartaal. De operator wijst die daling voor een groot deel toe aan “de daling van de operationele winstgevendheid, de hogere afschrijvingen en de hogere financiële lasten.”
Ondanks die resultaten blijft Mobistar positief. De operator zit naar eigen zeggen midden in een transformatieproces dat zal toelaten om zijn positie op de telecommarkt te behouden en zelfs te versterken. Zo is Mobistar nog altijd van plan om in het vierde kwartaal van 2014 een internet- en tv-aanbod te lanceren via de kabel en werkt het volop aan de verdere uitrol van zijn 4G-netwerk, dat sinds eind maart voor alle klanten toegankelijk is.