Het nieuwe Microsoft in drie aankondigingen
Vroeger was er in IT een fundamenteel onderscheid. Je had de Microsoft-gebruikers, en de niet-Microsoft-gebruikers. Die kampen waren duidelijk. Vandaag is dat onderscheid helemaal weg.
Sta me toe om deze korte analyse te beginnen met een cijfer. Vandaag maakt zo"n zeventig procent van de Windows-gebruikers ook gebruik van Apple-technologie, zoals de iPad en iPhone. Drie jaar geleden was dat nog minder dan dertig procent.
En dan hebben we het nog niet over de impact van Android, wereldwijd het meest gebruikte besturingssysteem. De wereld is meer divers en ook Microsoft heeft dit begrepen.
[related_article id=”161452″]
Microsoft draait het roer om, zo bleek vorige week tijdens zijn Build-conferentie. Drie recente aankondigingen bevestigen dat het nieuwe Microsoft onder de nieuwe topman Satya Nadella heel anders aankijkt tegen industrie en gebruiker:
1. Office voor iPad (en Android)
Microsoft hield lange tijd de boot af, maar sinds enkele dagen is het mogelijk om Office op mobiele toestellen zoals smartphones en tablets te verkrijgen. Daarvoor was het vaak behelpen met andere apps als Quickoffice. Die knop is dan ook omgedraaid, met welbevinden van de markt. Office was in enkele dagen tijd al de meest gedownloade app in de App Store.
2. Gratis Windows voor kleine schermen
Ook een belangrijke zet, en misschien zelfs nog belangrijker voor de toekomst van de mobiele industrie, is het gratis aanbieden van Windows aan toestellen met kleinere schermen (kleiner dan 9 inch). Dat is een hele ommekeer, wetende dat Microsoft al sinds mensenheugenis flink wat geld verdient met het aanbieden van zijn besturingssysteem aan pc-bouwers.
Hiermee gaat Microsoft regelrecht de concurrentie aan met Android, dat zijn besturingssysteem al langer vrij vlot (lees: gratis of tegen een beperkt bedrag) beschikbaar stelde aan fabrikanten in de markt. Achteraf kan men stellen dat ze deze beslissing misschien al veel eerder hebben moeten nemen. Anderzijds is het marktaandeel van Microsoft in de markt van besturingssystemen zo klein dat deze ingreep hen ook niet veel geld zal kosten.
3. De terugkeer van het startmenu
Microsoft luistert niet alleen naar de markt. Maar ook naar de gebruikers. Het heeft heel lang geduurd, maar Microsoft lijkt dan toch te zwichten onder de druk om het klassieke startmenu terug te brengen. Voorlopig is er nog geen duidelijkheid wanneer we het nieuwe startmenu mogen verwelkomen. Maar ook hier is de toon gezet.
Vroeger was er in IT een fundamenteel onderscheid. Je had de Microsoft-gebruikers, en de niet-Microsoft-gebruikers. Die kampen waren duidelijk. Vandaag is dat onderscheid helemaal weg.
Sta me toe om deze korte analyse te beginnen met een cijfer. Vandaag maakt zo"n zeventig procent van de Windows-gebruikers ook gebruik van Apple-technologie, zoals de iPad en iPhone. Drie jaar geleden was dat nog minder dan dertig procent.
En dan hebben we het nog niet over de impact van Android, wereldwijd het meest gebruikte besturingssysteem. De wereld is meer divers en ook Microsoft heeft dit begrepen.
[related_article id=”161452″]
Microsoft draait het roer om, zo bleek vorige week tijdens zijn Build-conferentie. Drie recente aankondigingen bevestigen dat het nieuwe Microsoft onder de nieuwe topman Satya Nadella heel anders aankijkt tegen industrie en gebruiker:
1. Office voor iPad (en Android)
Microsoft hield lange tijd de boot af, maar sinds enkele dagen is het mogelijk om Office op mobiele toestellen zoals smartphones en tablets te verkrijgen. Daarvoor was het vaak behelpen met andere apps als Quickoffice. Die knop is dan ook omgedraaid, met welbevinden van de markt. Office was in enkele dagen tijd al de meest gedownloade app in de App Store.
2. Gratis Windows voor kleine schermen
Ook een belangrijke zet, en misschien zelfs nog belangrijker voor de toekomst van de mobiele industrie, is het gratis aanbieden van Windows aan toestellen met kleinere schermen (kleiner dan 9 inch). Dat is een hele ommekeer, wetende dat Microsoft al sinds mensenheugenis flink wat geld verdient met het aanbieden van zijn besturingssysteem aan pc-bouwers.
Hiermee gaat Microsoft regelrecht de concurrentie aan met Android, dat zijn besturingssysteem al langer vrij vlot (lees: gratis of tegen een beperkt bedrag) beschikbaar stelde aan fabrikanten in de markt. Achteraf kan men stellen dat ze deze beslissing misschien al veel eerder hebben moeten nemen. Anderzijds is het marktaandeel van Microsoft in de markt van besturingssystemen zo klein dat deze ingreep hen ook niet veel geld zal kosten.
3. De terugkeer van het startmenu
Microsoft luistert niet alleen naar de markt. Maar ook naar de gebruikers. Het heeft heel lang geduurd, maar Microsoft lijkt dan toch te zwichten onder de druk om het klassieke startmenu terug te brengen. Voorlopig is er nog geen duidelijkheid wanneer we het nieuwe startmenu mogen verwelkomen. Maar ook hier is de toon gezet.