Google pakt spyware in Play Store aan
Google heeft de regels voor apps in Google Play aangepast in de hoop spyware beter te tackelen. Ook wil het de twijfelachtige tactieken van zogeheten grayware-verkopers aanpakken.
Afhankelijk van hoe streng Google de zes nieuwe regels in de Google Play Developer Policies toepast, zullen Androidgebruikers minder vervelende apps tegenkomen in de Play Store. Tevens krijgen zij een beter idee van het gedrag en de mogelijkheden die ze kunnen verwachten van apps geïnstalleerd vanaf Googles marktplaats.
[related_article id=”158901″]
Vijftien dagen om aan te passen
Ontwikkelaars hebben vijftien dagen gekregen om hun apps in overeenstemming te brengen met de nieuwe regels. Wanneer dit niet gebeurt ontvangen ze een waarschuwing of de app wordt zelfs volledig van Google Play verwijderd.
Google haalt regelmatig ongewilde apps weg uit de Play Store en verbant af en toe software die zich niet aan de voorwaarden houdt.
Nieuw beleid
Het aangepaste beleid bevat een nieuwe categorie met de naam App Promotion. Hierin staan regels gericht op apps die inkomsten genereren uit een advertentienetwerk. Specifiek stelt Google dat geen gebruik gemaakt mag worden van misleidende advertenties op websites, in apps en andere systemen.
Tevens zouden apps geen "installeertechnieken" mogen gebruiken, zoals het installeren van software zonder dat de gebruiker daarvan op de hoogte is. Ongevraagde promotie via sms-berichten is niet toegestaan.
Een andere manier om twijfelachtige marketingtactieken tegen te gaan is te vinden in de clausule System Interference. “Apps en advertenties mogen de instellingen van browsers niet aanpassen, geen bookmarks toevoegen en geen extra iconen plaatsen die linken naar een derde partijen omwille van reclame.”
Kwalijke advertenties
Google heeft ook het spywarebeleid aangepast. De nadruk ligt nu nog meer op advertenties. Er staat dat deze onder geen beding elementen van een systeem mogen nadoen. “Advertenties mogen de gebruikersinterface op geen enkele manier simuleren. Het moet voor de gebruiker duidelijk zijn bij welke app een advertentie hoort.”
Een nieuwe regel stelt dat apps al vroeg moeten laten weten of je voor een bepaalde functie geld moet betalen. Dit helpt gebruikers bij het beslissen of ze bepaalde freemium-apps geïnstalleerd willen hebben. “Als je in de productomschrijving op Google Play refereert aan functies van je app waarvoor je moet betalen, dan moet je gebruikers hiervan duidelijk op de hoogte stellen.”
Porno
Daarnaast heeft Google al een tijdje beleid over seksuele inhoud. Daarmee verbiedt het apps die porno promoten of bevatten. Volgens een e-mailbericht aan ontwikkelaars is deze licht aangepast om de ervaringen voor jongeren te verbeteren.
Google heeft de regels voor apps in Google Play aangepast in de hoop spyware beter te tackelen. Ook wil het de twijfelachtige tactieken van zogeheten grayware-verkopers aanpakken.
Afhankelijk van hoe streng Google de zes nieuwe regels in de Google Play Developer Policies toepast, zullen Androidgebruikers minder vervelende apps tegenkomen in de Play Store. Tevens krijgen zij een beter idee van het gedrag en de mogelijkheden die ze kunnen verwachten van apps geïnstalleerd vanaf Googles marktplaats.
[related_article id=”158901″]
Vijftien dagen om aan te passen
Ontwikkelaars hebben vijftien dagen gekregen om hun apps in overeenstemming te brengen met de nieuwe regels. Wanneer dit niet gebeurt ontvangen ze een waarschuwing of de app wordt zelfs volledig van Google Play verwijderd.
Google haalt regelmatig ongewilde apps weg uit de Play Store en verbant af en toe software die zich niet aan de voorwaarden houdt.
Nieuw beleid
Het aangepaste beleid bevat een nieuwe categorie met de naam App Promotion. Hierin staan regels gericht op apps die inkomsten genereren uit een advertentienetwerk. Specifiek stelt Google dat geen gebruik gemaakt mag worden van misleidende advertenties op websites, in apps en andere systemen.
Tevens zouden apps geen "installeertechnieken" mogen gebruiken, zoals het installeren van software zonder dat de gebruiker daarvan op de hoogte is. Ongevraagde promotie via sms-berichten is niet toegestaan.
Een andere manier om twijfelachtige marketingtactieken tegen te gaan is te vinden in de clausule System Interference. “Apps en advertenties mogen de instellingen van browsers niet aanpassen, geen bookmarks toevoegen en geen extra iconen plaatsen die linken naar een derde partijen omwille van reclame.”
Kwalijke advertenties
Google heeft ook het spywarebeleid aangepast. De nadruk ligt nu nog meer op advertenties. Er staat dat deze onder geen beding elementen van een systeem mogen nadoen. “Advertenties mogen de gebruikersinterface op geen enkele manier simuleren. Het moet voor de gebruiker duidelijk zijn bij welke app een advertentie hoort.”
Een nieuwe regel stelt dat apps al vroeg moeten laten weten of je voor een bepaalde functie geld moet betalen. Dit helpt gebruikers bij het beslissen of ze bepaalde freemium-apps geïnstalleerd willen hebben. “Als je in de productomschrijving op Google Play refereert aan functies van je app waarvoor je moet betalen, dan moet je gebruikers hiervan duidelijk op de hoogte stellen.”
Porno
Daarnaast heeft Google al een tijdje beleid over seksuele inhoud. Daarmee verbiedt het apps die porno promoten of bevatten. Volgens een e-mailbericht aan ontwikkelaars is deze licht aangepast om de ervaringen voor jongeren te verbeteren.