Beursgang van makers Candy Crush Saga flopt
Het aandeel van King Digital maakte woensdag zijn debuut op de New York Stock Exchange voor 22,50 dollar. Maar veel beleggers vonden die prijs blijkbaar een stuk te duur.
Het duurde dan ook niet lang of het papier nam een duikvlucht, om uiteindelijk meer dan 15% lager af te sluiten op zo’n 19 dollar. Dat is de slechte eerste beursdag voor een internetbedrijf sinds Chegg Inc. zowat 23% zakte, op zijn eerste dag in november vorig jaar.
[related_article id=”160734″]
Groeispurt
King Digital zelf heeft er desondanks een fikse groeispurt op zitten, met dank aan het zeer populaire game Candy Crush Saga. In 2012 draaide het Zweeds-Britse bedrijf een omzet van net iets meer dan 164 miljoen dollar. Een jaar later was dat al 1,9 miljard dollar. De winst tikte toen af op 567,6 miljoen dollar.
Desondanks is Wall Street niet overtuigd dat King die groei kan volhouden en dat het bedrijf een solide investering is voor beleggers. King heeft zowat 200 spelfranchises in portefeuille, maar Candy Crush is de enige die een echte megahit is geworden. Het is in zijn eentje goed voor driekwart van de omzet. Voor veel investeerders betekent dat een rode vlag.
Zynga-effect
Het bedrijf heeft ook last van het Zynga-effect. De maker van Farmville trok in 2011 naar de beurs en leek het daar aanvankelijk ook goed te doen. Nadat de games echter almaar minder populair werden (en het bedrijf het lastig had om zich aan de mobiele markt aan te passen) ging het aandeel pijlsnel achteruit. Op dit moment is Zynga nog zo’n vier miljard dollar waard, de helft van wat het was tijdens de IPO.
Toch zijn er ook goede punten voor King: de spelletjesmaker torst geen schulden op zijn balans en heeft een zeer goed gevulde oorlogskas, zelfs nog van voor de beursgang. Of dat zal volstaan om de angsten van beleggers weg te nemen, is echter lang niet zeker.
Het aandeel van King Digital maakte woensdag zijn debuut op de New York Stock Exchange voor 22,50 dollar. Maar veel beleggers vonden die prijs blijkbaar een stuk te duur.
Het duurde dan ook niet lang of het papier nam een duikvlucht, om uiteindelijk meer dan 15% lager af te sluiten op zo’n 19 dollar. Dat is de slechte eerste beursdag voor een internetbedrijf sinds Chegg Inc. zowat 23% zakte, op zijn eerste dag in november vorig jaar.
[related_article id=”160734″]
Groeispurt
King Digital zelf heeft er desondanks een fikse groeispurt op zitten, met dank aan het zeer populaire game Candy Crush Saga. In 2012 draaide het Zweeds-Britse bedrijf een omzet van net iets meer dan 164 miljoen dollar. Een jaar later was dat al 1,9 miljard dollar. De winst tikte toen af op 567,6 miljoen dollar.
Desondanks is Wall Street niet overtuigd dat King die groei kan volhouden en dat het bedrijf een solide investering is voor beleggers. King heeft zowat 200 spelfranchises in portefeuille, maar Candy Crush is de enige die een echte megahit is geworden. Het is in zijn eentje goed voor driekwart van de omzet. Voor veel investeerders betekent dat een rode vlag.
Zynga-effect
Het bedrijf heeft ook last van het Zynga-effect. De maker van Farmville trok in 2011 naar de beurs en leek het daar aanvankelijk ook goed te doen. Nadat de games echter almaar minder populair werden (en het bedrijf het lastig had om zich aan de mobiele markt aan te passen) ging het aandeel pijlsnel achteruit. Op dit moment is Zynga nog zo’n vier miljard dollar waard, de helft van wat het was tijdens de IPO.
Toch zijn er ook goede punten voor King: de spelletjesmaker torst geen schulden op zijn balans en heeft een zeer goed gevulde oorlogskas, zelfs nog van voor de beursgang. Of dat zal volstaan om de angsten van beleggers weg te nemen, is echter lang niet zeker.