Test

Dit is een popup

Batterij werkt op lucht

Een lichtere, efficiëntere vervanger van lithium-ionbatterijen is in de maak. De nieuwe technologie maakt geen gebruik van een of ander experimenteel materiaal, maar van gewone lucht.

Elektrische auto"s zijn aan een opmars bezig, maar hun bereik blijft een pijnpunt. Grote boosdoener is het gewicht en de capaciteit van hedendaagse accu’s. Om de elektrische wagen op gelijke hoogte te brengen met z’n door explosies voortgedreven tegengewicht, is er een doorbraak op het gebied van batterijen nodig.

Professor Nobuyuki Imanishi van de Japanse Mie-universiteit denkt zo’n doorbraak gevonden te hebben. Zijn oplossing: een batterij die werkt met lithium en doodgewone lucht. Door de kathode van een traditioneel lithium-ionexemplaar te vervangen door lucht maakte hij een metaal-luchtaccu die niet alleen minder weegt, maar ook meer energie kan opslaan dan zijn binnenkort verouderde tegenhanger.

Imanishi gebruikte een sterk geleidend materiaal om het lithium in de batterij te beschermen, en vulde het geheel met water. Die aanpak resulteert in een accu die 300 wattuur per kilogram oplevert, in contrast met 150 wattuur per kilogram voor een traditionele lithium-ionbatterij.

Het Japanse prototype, dat werd voorgesteld aan de American Chemical Society, ziet er veelbelovend uit. De toepassingen van een functionele lithium-luchtaccu reiken veel verder dan elektrische auto’s. In de toekomst kan zo’n batterij ook stroom leveren voor onze elektronica thuis. Denk bijvoorbeeld maar aan de traditionele laptop, die ook gebruikmaakt van de huidige lithium-iontechnologie.

Ga morgen nog niet op zoek naar een lithium-luchtbatterij in je dichtstbijzijnde supermarkt. De technologie zit nog in een vroege ontwikkelingsfase, en er moeten nog enkele moeilijkheden overwonnen worden alvorens je de luchtbatterijen ook daadwerkelijk in je toestel terugvindt.

Elektrische auto"s zijn aan een opmars bezig, maar hun bereik blijft een pijnpunt. Grote boosdoener is het gewicht en de capaciteit van hedendaagse accu’s. Om de elektrische wagen op gelijke hoogte te brengen met z’n door explosies voortgedreven tegengewicht, is er een doorbraak op het gebied van batterijen nodig.

Professor Nobuyuki Imanishi van de Japanse Mie-universiteit denkt zo’n doorbraak gevonden te hebben. Zijn oplossing: een batterij die werkt met lithium en doodgewone lucht. Door de kathode van een traditioneel lithium-ionexemplaar te vervangen door lucht maakte hij een metaal-luchtaccu die niet alleen minder weegt, maar ook meer energie kan opslaan dan zijn binnenkort verouderde tegenhanger.

Imanishi gebruikte een sterk geleidend materiaal om het lithium in de batterij te beschermen, en vulde het geheel met water. Die aanpak resulteert in een accu die 300 wattuur per kilogram oplevert, in contrast met 150 wattuur per kilogram voor een traditionele lithium-ionbatterij.

Het Japanse prototype, dat werd voorgesteld aan de American Chemical Society, ziet er veelbelovend uit. De toepassingen van een functionele lithium-luchtaccu reiken veel verder dan elektrische auto’s. In de toekomst kan zo’n batterij ook stroom leveren voor onze elektronica thuis. Denk bijvoorbeeld maar aan de traditionele laptop, die ook gebruikmaakt van de huidige lithium-iontechnologie.

Ga morgen nog niet op zoek naar een lithium-luchtbatterij in je dichtstbijzijnde supermarkt. De technologie zit nog in een vroege ontwikkelingsfase, en er moeten nog enkele moeilijkheden overwonnen worden alvorens je de luchtbatterijen ook daadwerkelijk in je toestel terugvindt.

accubatterijelektrische wagenlaptoplithiumluchtnieuwssmartphone

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!