Samsung komt met onlineradio Milk Music
Samsung waagt zich nu ook in de erg concurrerende markt van onlinemuziekstreaming, naast Apples iTunes Radio, Pandora, Spotify, en heel wat andere bedrijven, met het onschuldig klinkende Milk Music.
Milk Music werd vrijdag gelanceerd en is verkrijgbaar via de Google Play-winkel. Voorlopig is dat wel alleen in de VS. Hoewel volgens Daren Tsui, de vicepresident muziek voor Samsungs Media Solutions Center America, de kans erg groot is dat de dienst ook internationaal uitgerold zal worden.
[related_article id=”160734″]
Gratis en geen reclame
Samsung is dan wel een Koreaans bedrijf, maar het houdt natuurlijk steek om de nieuwe dienst op te starten in de grootste muziekmarkt ter wereld. iTunes Radio volgde trouwens hetzelfde traject.
Milk Music is gratis te downloaden en gratis te beluisteren, en in tegenstelling tot iTunes Radio krijg je geen audio-reclamespotjes te horen. De nieuwe dienst is, voorlopig toch, alleen beschikbaar voor gebruikers van een toestel uit Samsungs eigen Galaxy-lijn.
Grote concurrentie
Het bedrijf begeeft zich met Milk in een enorm concurrentieveld. Streamingdiensten zijn de sterkst groeiende spelers in de hele muziekindustrie, en het mag dan ook niet verbazen dat er al een groot aantal mogelijkheden bestaan, en dat er constant nieuwelingen bijkomen.
Milk zal een plaatsje moeten proberen te veroveren naast bedrijven die al een breed internationaal bereik hebben zoals Spotify, al een enorm gebruikersaantal hebben opgebouwd zoals Pandora, of een krachtige marketingmachine hebben zoals Beats Music. En al deze diensten kan je op elk toestel gebruiken.
Reïncarnatie van Music Hub
Milk kan beschouwd worden als het rechtstreekse antwoord op iTunes Radio dat vorig jaar in september gelanceerd werd na jarenlange speculatie over een Apple-radio. Milk is ook de reïncarnatie van Music Hub, de muziekspeler en –store die Samsung recent sloot. Een goed voorbeeld van Samsungs woelige geschiedenis met dit soort diensten.
Voorlopig biedt Milk je niet de mogelijkheid om nummers die je goed vindt meteen aan te kopen, hoewel Tsui zegt dat dat nog op het programma staat. Wel kan je muziek cachen, zodat je er offline naar kan luisteren. Een mogelijkheid die weinig andere streamers gratis aanbieden.
Draaiknop
De Milk-interface is ontworpen door Samsung zelf en heeft de mosterd gehaald bij ouderwetse analoge FM-radio’s, met een ronde "draaiknop" waar de verschillende kanalen omheen geschikt zijn. Als je rond de wijzerplaat draait, moet de muziek meteen beginnen spelen, waardoor je ook stukjes van nummers opvangt terwijl je draait.
Tsui stelt dat deze keuze gemaakt werd omdat hij goede herinneringen heeft aan dit systeeem bij de ouderwetse FM-radio’s. Omdat je stukjes opvangt van nummers terwijl je naar jouw favoriete zender draait, kan je dingen tegenkomen waarvan je nooit gedacht zou hebben dat je ze goed zou vinden.
Slacker Radio
De motor achter de onlineradio is Slacker Radio, dat algoritmes combineert met radiokenners als curatoren om de verschillende stations, gesorteerd per genre, van nummers te voorzien. Je kan ook je eigen stations maken, gebaseerd op een artiest of nummer, die je vervolgens kan aanpassen om nummers te horen die meer of minder populair zijn, jonger of ouder, of om meer van jouw eigen favorieten toe te voegen. Als je jouw favoriete nummers markeert, zal Milk ook proberen om zijn luisterervaring af te stemmen op jouw smaak.
Ook op Samsung Galaxy S5
Voorlopig zijn de Galaxy S4, Galaxy S3, Galaxy Note 3, Galaxy Note 2, Galaxy Mega, en Galaxy S4 Mini al ondersteund, en ook de Galaxy S5, die in april verwacht wordt, zal de app kunnen draaien. Het bedrijf is nog niet zeker of ze Milk op toekomstige toestellen zal voorinstalleren. En Tsui laat ook weten dat Samsung openstaat om de dienst uit te breiden naar andere platformen. “Het hangt er allemaal van af of het een hit wordt of niet”, zegt hij.
Zonder advertenties en zonder de mogelijkheid om nummers aan te schaffen is het echter niet meteen duidelijk waarom Samsung de dienst voor iedereen zou openstellen.
Samsung waagt zich nu ook in de erg concurrerende markt van onlinemuziekstreaming, naast Apples iTunes Radio, Pandora, Spotify, en heel wat andere bedrijven, met het onschuldig klinkende Milk Music.
Milk Music werd vrijdag gelanceerd en is verkrijgbaar via de Google Play-winkel. Voorlopig is dat wel alleen in de VS. Hoewel volgens Daren Tsui, de vicepresident muziek voor Samsungs Media Solutions Center America, de kans erg groot is dat de dienst ook internationaal uitgerold zal worden.
[related_article id=”160734″]
Gratis en geen reclame
Samsung is dan wel een Koreaans bedrijf, maar het houdt natuurlijk steek om de nieuwe dienst op te starten in de grootste muziekmarkt ter wereld. iTunes Radio volgde trouwens hetzelfde traject.
Milk Music is gratis te downloaden en gratis te beluisteren, en in tegenstelling tot iTunes Radio krijg je geen audio-reclamespotjes te horen. De nieuwe dienst is, voorlopig toch, alleen beschikbaar voor gebruikers van een toestel uit Samsungs eigen Galaxy-lijn.
Grote concurrentie
Het bedrijf begeeft zich met Milk in een enorm concurrentieveld. Streamingdiensten zijn de sterkst groeiende spelers in de hele muziekindustrie, en het mag dan ook niet verbazen dat er al een groot aantal mogelijkheden bestaan, en dat er constant nieuwelingen bijkomen.
Milk zal een plaatsje moeten proberen te veroveren naast bedrijven die al een breed internationaal bereik hebben zoals Spotify, al een enorm gebruikersaantal hebben opgebouwd zoals Pandora, of een krachtige marketingmachine hebben zoals Beats Music. En al deze diensten kan je op elk toestel gebruiken.
Reïncarnatie van Music Hub
Milk kan beschouwd worden als het rechtstreekse antwoord op iTunes Radio dat vorig jaar in september gelanceerd werd na jarenlange speculatie over een Apple-radio. Milk is ook de reïncarnatie van Music Hub, de muziekspeler en –store die Samsung recent sloot. Een goed voorbeeld van Samsungs woelige geschiedenis met dit soort diensten.
Voorlopig biedt Milk je niet de mogelijkheid om nummers die je goed vindt meteen aan te kopen, hoewel Tsui zegt dat dat nog op het programma staat. Wel kan je muziek cachen, zodat je er offline naar kan luisteren. Een mogelijkheid die weinig andere streamers gratis aanbieden.
Draaiknop
De Milk-interface is ontworpen door Samsung zelf en heeft de mosterd gehaald bij ouderwetse analoge FM-radio’s, met een ronde "draaiknop" waar de verschillende kanalen omheen geschikt zijn. Als je rond de wijzerplaat draait, moet de muziek meteen beginnen spelen, waardoor je ook stukjes van nummers opvangt terwijl je draait.
Tsui stelt dat deze keuze gemaakt werd omdat hij goede herinneringen heeft aan dit systeeem bij de ouderwetse FM-radio’s. Omdat je stukjes opvangt van nummers terwijl je naar jouw favoriete zender draait, kan je dingen tegenkomen waarvan je nooit gedacht zou hebben dat je ze goed zou vinden.
Slacker Radio
De motor achter de onlineradio is Slacker Radio, dat algoritmes combineert met radiokenners als curatoren om de verschillende stations, gesorteerd per genre, van nummers te voorzien. Je kan ook je eigen stations maken, gebaseerd op een artiest of nummer, die je vervolgens kan aanpassen om nummers te horen die meer of minder populair zijn, jonger of ouder, of om meer van jouw eigen favorieten toe te voegen. Als je jouw favoriete nummers markeert, zal Milk ook proberen om zijn luisterervaring af te stemmen op jouw smaak.
Ook op Samsung Galaxy S5
Voorlopig zijn de Galaxy S4, Galaxy S3, Galaxy Note 3, Galaxy Note 2, Galaxy Mega, en Galaxy S4 Mini al ondersteund, en ook de Galaxy S5, die in april verwacht wordt, zal de app kunnen draaien. Het bedrijf is nog niet zeker of ze Milk op toekomstige toestellen zal voorinstalleren. En Tsui laat ook weten dat Samsung openstaat om de dienst uit te breiden naar andere platformen. “Het hangt er allemaal van af of het een hit wordt of niet”, zegt hij.
Zonder advertenties en zonder de mogelijkheid om nummers aan te schaffen is het echter niet meteen duidelijk waarom Samsung de dienst voor iedereen zou openstellen.