Test

Dit is een popup

Firefox wil net als Google af van browser-extensies

Ontwikkelaars van extensies voor Firefox hebben tot 31 maart om een applicatie in te dienen voor de witte lijst. Daarmee voorkomen ze dat Mozilla de software standaard uitschakelt in zijn browser.

Mozilla zet de volgende stap in het ontmoedigen van het gebruik van plug-ins in Firefox. Het bedrijf heeft de deadline op 31 maart gesteld voor ontwikkelaars om zich aan te melden om het aankomende klik-om-te-betalenmodel te ontwijken.

Met deze functie, die afgelopen september voor het eerst te zien was in Firefox" alpha-kanaal Aurora, zijn alle plug-ins standaard uitgeschakeld – behalve Flash. Alleen met explicite toestemming van de gebruiker kunnen ze geactiveerd worden.

[related_article id=”158901″]

Witte lijst
Makers van plug-ins die dit systeem willen omzeilen kunnen een applicatie indienen om op een tijdelijke witte lijst – een zogeheten whitelist – geplaatst te worden voor een periode van dertig weken, waarvan de eerste zes in bèta. Om toestemming te krijgen moeten de aanvragers een "geloofwaardig plan" overleggen waarin ze afstand nemen van NPAPI en terugvallen op standaard weboplossingen.

Een applicatie kan tot uiterlijk 31 maart worden ingediend. Eenmaal goedgekeurd kunnen de ontwikkelaars elke 24 weken verlenging aanvragen.

“Wij geloven dat plug-ins tegenwoordig grotendeels onnodig zijn en te veel ten koste gaan van de gebruikerservaring. Toch maken veel van onze klanten en ontwikkelaars nog gebruik van een relatief klein groepje plug-ins voor een aantal kritieke functies”, staat te lezen in Mozilla"s whitelistbeleid.

Google Chrome
De manier waarop Firefox dit aanpakt is vergelijkbaar met hoe Google omging met NPAPI in Chrome. Ook deze browser blokkeert alle plug-ins die niet op een whitelist staan. De uitzonderingen zijn Silverlight, Unity, Google Earth, Google Talk en Facebook Video.

Google verwacht rond september alle content uit de Chrome Web Store weg te hebben die gebruikmaakt van NPAPI.

Rechtvaardiging
De makers van beide browsers dragen prestatieproblemen, complexiteit, veiligheidsrisico"s en gebrek aan ondersteuning op mobiele apparaten aan als rechtvaardiging om op te treden tegen deze plug-ins op basis van NPAPI.

“Onze visie is duidelijk: een krachtig en open web dat overal draait zonder de vraag naar speciale plug-ins”, stelt Chad Weiner, productiemanager bij Mozilla. “Dit zijn de eerste stappen richting ons doel, met de realiteit van vandaag in ons achterhoofd.”

Mozilla zet de volgende stap in het ontmoedigen van het gebruik van plug-ins in Firefox. Het bedrijf heeft de deadline op 31 maart gesteld voor ontwikkelaars om zich aan te melden om het aankomende klik-om-te-betalenmodel te ontwijken.

Met deze functie, die afgelopen september voor het eerst te zien was in Firefox" alpha-kanaal Aurora, zijn alle plug-ins standaard uitgeschakeld – behalve Flash. Alleen met explicite toestemming van de gebruiker kunnen ze geactiveerd worden.

[related_article id=”158901″]

Witte lijst
Makers van plug-ins die dit systeem willen omzeilen kunnen een applicatie indienen om op een tijdelijke witte lijst – een zogeheten whitelist – geplaatst te worden voor een periode van dertig weken, waarvan de eerste zes in bèta. Om toestemming te krijgen moeten de aanvragers een "geloofwaardig plan" overleggen waarin ze afstand nemen van NPAPI en terugvallen op standaard weboplossingen.

Een applicatie kan tot uiterlijk 31 maart worden ingediend. Eenmaal goedgekeurd kunnen de ontwikkelaars elke 24 weken verlenging aanvragen.

“Wij geloven dat plug-ins tegenwoordig grotendeels onnodig zijn en te veel ten koste gaan van de gebruikerservaring. Toch maken veel van onze klanten en ontwikkelaars nog gebruik van een relatief klein groepje plug-ins voor een aantal kritieke functies”, staat te lezen in Mozilla"s whitelistbeleid.

Google Chrome
De manier waarop Firefox dit aanpakt is vergelijkbaar met hoe Google omging met NPAPI in Chrome. Ook deze browser blokkeert alle plug-ins die niet op een whitelist staan. De uitzonderingen zijn Silverlight, Unity, Google Earth, Google Talk en Facebook Video.

Google verwacht rond september alle content uit de Chrome Web Store weg te hebben die gebruikmaakt van NPAPI.

Rechtvaardiging
De makers van beide browsers dragen prestatieproblemen, complexiteit, veiligheidsrisico"s en gebrek aan ondersteuning op mobiele apparaten aan als rechtvaardiging om op te treden tegen deze plug-ins op basis van NPAPI.

“Onze visie is duidelijk: een krachtig en open web dat overal draait zonder de vraag naar speciale plug-ins”, stelt Chad Weiner, productiemanager bij Mozilla. “Dit zijn de eerste stappen richting ons doel, met de realiteit van vandaag in ons achterhoofd.”

browserchromedeveloperextensiefirefoxgoogleitprofessionalmozillanieuwsnpapiontwikkelaarplug-insoftware

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!