Googles OEM-verplichtingen voor Android onthuld
Android is een (relatief) open platform en gratis te gebruiken door telefoonfabrikanten. Maar als ze ook Googles apps en diensten willen aanbieden, zijn er wel een paar regeltjes die ze moeten volgen.
Ben Edelman, professor aan de Harvard Business School, heeft documenten in handen gekregen waarin de verplichtingen die Google aan fabrikanten oplegt, worden opgesomd. Het gaat meer bepaald om Googles Mobile Application Distribution Agreement (MADA). Zo’n document is normaal vertrouwelijk, maar werd publiek gemaakt in de rechtszaak van Oracle tegen Google.
[related_article id=”158901″]
De overeenkomst bevat vijf sleutelvoorwaarden waar fabrikanten zich aan moeten houden, willen ze gebruik maken van Googles apps en diensten, inclusief de Play Store:
- De toestellen mogen alleen verdeeld worden wanneer alle Google-applicaties erop voorgeïnstalleerd staan. (MADA sectie 2.1)
- De zoekbalk van Google en het icoontje van de Play Store moeten minstens zichtbaar zijn op het eerste paneel dat grenst aan het standaard thuisscherm. Alle overige Google-apps mogen niet meer dan één niveau onder de Phone Top worden geplaatst. (De Phone Top is in deze context het eerste scherm vanaf waar een applicatie door de gebruiker kan worden gestart.) (MADA sectie 3.4(2)-(3))
- Google moet als de standaard zoekmachine worden ingesteld. (MADA sectie 3.4(4))
- Wanneer de fabrikant van bovenstaande voorwaarden wil afwijken, moet daarvoor schriftelijke toestemming zijn van Google. (MADA sectie 3.4)
- Googles Network Location Provider moet voorgeïnstalleerd staan op het toestel en als standaard worden ingesteld, tenzij in gebieden waar de dienst ontoereikend is. (MADA sectie 3.8(c))
Volgens Edelman zorgen deze beperkingen voor oneerlijke concurrentie. De fabrikant kan er wel voor kiezen om ook alternatieve apps op het toestel te installeren, maar door de prominente plaatsing van de Google-apps zullen die veel minder zichtbaar zijn. Bovendien stelt hij dat de voorwaarden zorgen voor extra kosten bij de consument. Omdat de fabrikant geen prominente plaatsing kan verkopen aan aanbieders van alternatieve apps, moet meer van de kosten van het toestel door de consument worden gedragen.
Fabrikanten kunnen er natuurlijk ook voor kiezen om helemaal geen diensten en apps van Google op het toestel aan te bieden, denk maar aan Amazon. In dat geval gelden deze beperkingen niet en zijn alleen de voorwaarden van het Android Open Source Project van tel. Google heeft nog niet op het nieuws gereageerd.
Android is een (relatief) open platform en gratis te gebruiken door telefoonfabrikanten. Maar als ze ook Googles apps en diensten willen aanbieden, zijn er wel een paar regeltjes die ze moeten volgen.
Ben Edelman, professor aan de Harvard Business School, heeft documenten in handen gekregen waarin de verplichtingen die Google aan fabrikanten oplegt, worden opgesomd. Het gaat meer bepaald om Googles Mobile Application Distribution Agreement (MADA). Zo’n document is normaal vertrouwelijk, maar werd publiek gemaakt in de rechtszaak van Oracle tegen Google.
[related_article id=”158901″]
De overeenkomst bevat vijf sleutelvoorwaarden waar fabrikanten zich aan moeten houden, willen ze gebruik maken van Googles apps en diensten, inclusief de Play Store:
- De toestellen mogen alleen verdeeld worden wanneer alle Google-applicaties erop voorgeïnstalleerd staan. (MADA sectie 2.1)
- De zoekbalk van Google en het icoontje van de Play Store moeten minstens zichtbaar zijn op het eerste paneel dat grenst aan het standaard thuisscherm. Alle overige Google-apps mogen niet meer dan één niveau onder de Phone Top worden geplaatst. (De Phone Top is in deze context het eerste scherm vanaf waar een applicatie door de gebruiker kan worden gestart.) (MADA sectie 3.4(2)-(3))
- Google moet als de standaard zoekmachine worden ingesteld. (MADA sectie 3.4(4))
- Wanneer de fabrikant van bovenstaande voorwaarden wil afwijken, moet daarvoor schriftelijke toestemming zijn van Google. (MADA sectie 3.4)
- Googles Network Location Provider moet voorgeïnstalleerd staan op het toestel en als standaard worden ingesteld, tenzij in gebieden waar de dienst ontoereikend is. (MADA sectie 3.8(c))
Volgens Edelman zorgen deze beperkingen voor oneerlijke concurrentie. De fabrikant kan er wel voor kiezen om ook alternatieve apps op het toestel te installeren, maar door de prominente plaatsing van de Google-apps zullen die veel minder zichtbaar zijn. Bovendien stelt hij dat de voorwaarden zorgen voor extra kosten bij de consument. Omdat de fabrikant geen prominente plaatsing kan verkopen aan aanbieders van alternatieve apps, moet meer van de kosten van het toestel door de consument worden gedragen.
Fabrikanten kunnen er natuurlijk ook voor kiezen om helemaal geen diensten en apps van Google op het toestel aan te bieden, denk maar aan Amazon. In dat geval gelden deze beperkingen niet en zijn alleen de voorwaarden van het Android Open Source Project van tel. Google heeft nog niet op het nieuws gereageerd.