Test

Dit is een popup

HP gaat geld vragen voor serverupdates

Een onaangename verrassing voor gebruikers van een HP-server. Later deze maand heb je een geldige garantietermijn of supportovereenkomst nodig voor de laatste, vaak kritieke firmware-updates en servicepacks.

Als je in het bezit bent van een HP-server doe je er verstandig aan op korte termijn je supportovereenkomst te vernieuwen.

Vanaf deze maand beperkt HP de toegang tot firmware-updates en servicepacks voor de volledige ProLiant-serverlijn. Een categorie met veel verschillende producten, van goedkope servers voor kleine bedrijven zoals de ProLiant MicroServer (prijzen starten rond 300 euro) tot aan servers voor zakelijke ondernemingen die tienduizenden euro"s kosten.

Tot voor kort waren firmware-upgrades voor iedereen beschikbaar, ongeacht de garantie of support-overeenkomst van je server. Dit zien klanten die nu het HP Support Center bezoeken:

Nieuwe stap
Het nieuwe beleid is aangekondigd door Mary McCoy, onderdirecteur HP Servers – Support Technology Services. In een blogbericht met de merkwaardige titel Customers for life (Klanten voor het leven), licht ze deze stap toe.

“Deze week kondigde HP aan dat we vanaf 19 februari 2014 via het HP Support Center alleen firmware-updates aanbieden aan klanten met een geldige garantie, Care Pack Service of support-overeenkomst.

“Dit besluit versterkt ons doel om toegang te geven tot de laatste HP firmware – waardevol intellectueel eigendom – voor onze klanten die ervoor gekozen hebben hun IT-investeringen te maximaliseren en beschermen.”

“We beseffen dat dit een koerswijziging is ten opzichte van hoe we in het verleden zaken deden. Het is echter in lijn met hoe de industrie het beste opereert en de juiste beslissing voor onze klanten en partners.”

McCoy legt uit dat klanten met servers die nog onder de garantie vallen niet hoeven te betalen voor firmware-updates. Daar voegt ze, ietwat verdedigend, nog aan toe: “We proberen op geen enkele manier om klanten te dwingen om een uitgebreide garantietermijn te kopen. Dat is nu, en zal altijd, de keuze van de consument blijven.”

Gevolgen
De meeste zakelijke klanten zijn al gewend om een supportovereenkomst af te sluiten. Voor hen heeft deze verandering weinig gevolgen. Het nieuwe beleid heeft vooral invloed op de goedkopere producten van HP"s serverlijn. Deze zijn populair bij kleinere ondernemingen en enthousiastelingen. Daarnaast heeft het een negatief effect op de waarde van de server op de tweedehandsmarkt.

De garantietermijn voor de hardware is meestal een jaar, voor de software slechts negentig dagen. Dit kun je uiteraard verlengen, maar daarvoor moet betaald worden.

Wanneer je een nieuwe server niet direct bij HP aanschaft, loop je het risico dat je garantietermijn al een tijdje loopt voordat je daadwerkelijk in het bezit bent van je server. 

De server in onderstaand voorbeeld is in augustus 2012 gekocht, maar de garantie begon al te lopen op het moment dat de winkel het product een maand eerder inkocht bij HP. Zo kan het zijn dat je net een belangrijke update mist om dat je niet van de volledige termijn gebruik kunt maken.

Problemen
Daarnaast ken HP een aantal incidenten die niet op zichzelf staan. De HP ProLiant MicroServer N40L is een populaire server die plaats heeft voor vier harde schijven, maar de eerste maanden na de lancering niet in staat was om Windows Server 2012 R2 of Windows 8.1 te draaien. Zijn opvolger, de ProLiant MicroServer N54L, kende hetzelfde probleem. De enige manier om de server aan de gang te krijgen was de ingebouwde Gigabit Ethernet-controller uitschakelen. Erg vervelend voor een server.

Pas na geruime tijd kwam HP met een firmware-oplossing. Dit duurde langer dan de drie maanden garantie die je hebt. Wil je in de nieuwe situatie deze update toch hebben dan moet je en HP Care Pack kopen. De prijzen voor deze server liggen tussen de 100 en 150 euro. Een flinke prijs om iets te maken wat je kunt zien als defect in het originele product.

Zo heeft HP in het verleden vaker belangrijke firmware updates vrijgegeven om kritieke problemen te verhelpen, zoals dataverlies tussen SATA-schijven of het niet volledig voltooien van processen.

Onjuiste bewering
De bewering van HP dat het nieuwe beleid "in lijn is met hoe de industrie het beste opereert" klopt niet. Tenminste niet voor de serverproducten gerichten op kleinere bedrijven.

HP"s grootste concurrent Dell bijvoorbeeld, biedt onbeperkte toegang tot BIOS en software updates voor de volledige server-, opslag- netwerklijn. Bij Cisco heb je voor bepaalde producten wel een support-overeenkomst nodig, maar voor de serverlijn hoef je je enkel te registreren om bij de updates te kunnen.

De koerswijziging van HP lijkt erop als het bedrijf grotere marges wil halen uit een marktsegment dat niet gewend is te betalen voor uitgebreide service. De kans is echter groter dat het prijsgevoelige klanten juist wegjaagt.

Als je in het bezit bent van een HP-server doe je er verstandig aan op korte termijn je supportovereenkomst te vernieuwen.

Vanaf deze maand beperkt HP de toegang tot firmware-updates en servicepacks voor de volledige ProLiant-serverlijn. Een categorie met veel verschillende producten, van goedkope servers voor kleine bedrijven zoals de ProLiant MicroServer (prijzen starten rond 300 euro) tot aan servers voor zakelijke ondernemingen die tienduizenden euro"s kosten.

Tot voor kort waren firmware-upgrades voor iedereen beschikbaar, ongeacht de garantie of support-overeenkomst van je server. Dit zien klanten die nu het HP Support Center bezoeken:

Nieuwe stap
Het nieuwe beleid is aangekondigd door Mary McCoy, onderdirecteur HP Servers – Support Technology Services. In een blogbericht met de merkwaardige titel Customers for life (Klanten voor het leven), licht ze deze stap toe.

“Deze week kondigde HP aan dat we vanaf 19 februari 2014 via het HP Support Center alleen firmware-updates aanbieden aan klanten met een geldige garantie, Care Pack Service of support-overeenkomst.

“Dit besluit versterkt ons doel om toegang te geven tot de laatste HP firmware – waardevol intellectueel eigendom – voor onze klanten die ervoor gekozen hebben hun IT-investeringen te maximaliseren en beschermen.”

“We beseffen dat dit een koerswijziging is ten opzichte van hoe we in het verleden zaken deden. Het is echter in lijn met hoe de industrie het beste opereert en de juiste beslissing voor onze klanten en partners.”

McCoy legt uit dat klanten met servers die nog onder de garantie vallen niet hoeven te betalen voor firmware-updates. Daar voegt ze, ietwat verdedigend, nog aan toe: “We proberen op geen enkele manier om klanten te dwingen om een uitgebreide garantietermijn te kopen. Dat is nu, en zal altijd, de keuze van de consument blijven.”

Gevolgen
De meeste zakelijke klanten zijn al gewend om een supportovereenkomst af te sluiten. Voor hen heeft deze verandering weinig gevolgen. Het nieuwe beleid heeft vooral invloed op de goedkopere producten van HP"s serverlijn. Deze zijn populair bij kleinere ondernemingen en enthousiastelingen. Daarnaast heeft het een negatief effect op de waarde van de server op de tweedehandsmarkt.

De garantietermijn voor de hardware is meestal een jaar, voor de software slechts negentig dagen. Dit kun je uiteraard verlengen, maar daarvoor moet betaald worden.

Wanneer je een nieuwe server niet direct bij HP aanschaft, loop je het risico dat je garantietermijn al een tijdje loopt voordat je daadwerkelijk in het bezit bent van je server. 

De server in onderstaand voorbeeld is in augustus 2012 gekocht, maar de garantie begon al te lopen op het moment dat de winkel het product een maand eerder inkocht bij HP. Zo kan het zijn dat je net een belangrijke update mist om dat je niet van de volledige termijn gebruik kunt maken.

Problemen
Daarnaast ken HP een aantal incidenten die niet op zichzelf staan. De HP ProLiant MicroServer N40L is een populaire server die plaats heeft voor vier harde schijven, maar de eerste maanden na de lancering niet in staat was om Windows Server 2012 R2 of Windows 8.1 te draaien. Zijn opvolger, de ProLiant MicroServer N54L, kende hetzelfde probleem. De enige manier om de server aan de gang te krijgen was de ingebouwde Gigabit Ethernet-controller uitschakelen. Erg vervelend voor een server.

Pas na geruime tijd kwam HP met een firmware-oplossing. Dit duurde langer dan de drie maanden garantie die je hebt. Wil je in de nieuwe situatie deze update toch hebben dan moet je en HP Care Pack kopen. De prijzen voor deze server liggen tussen de 100 en 150 euro. Een flinke prijs om iets te maken wat je kunt zien als defect in het originele product.

Zo heeft HP in het verleden vaker belangrijke firmware updates vrijgegeven om kritieke problemen te verhelpen, zoals dataverlies tussen SATA-schijven of het niet volledig voltooien van processen.

Onjuiste bewering
De bewering van HP dat het nieuwe beleid "in lijn is met hoe de industrie het beste opereert" klopt niet. Tenminste niet voor de serverproducten gerichten op kleinere bedrijven.

HP"s grootste concurrent Dell bijvoorbeeld, biedt onbeperkte toegang tot BIOS en software updates voor de volledige server-, opslag- netwerklijn. Bij Cisco heb je voor bepaalde producten wel een support-overeenkomst nodig, maar voor de serverlijn hoef je je enkel te registreren om bij de updates te kunnen.

De koerswijziging van HP lijkt erop als het bedrijf grotere marges wil halen uit een marktsegment dat niet gewend is te betalen voor uitgebreide service. De kans is echter groter dat het prijsgevoelige klanten juist wegjaagt.

firmwaregarantiehewlett-packardhpnieuwsserverservicepackupdatenupdates

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!