Test

Dit is een popup

De topics cloud & hosting worden gesponsord door

De drie stadia van weerstand tegen de cloud

Sommige IT-afdelingen volgen een voorspelbaar patroon als het over de cloud gaat.

Als het om cloudcomputing gaat, lijkt het gedrag van veel IT-afdelingen opvallend veel op de drie stadia van rouw: ontkenning, woede en uiteindelijk aanvaarding.

Stap 1: Negeer het probleem
Toen clouddiensten voor consumenten jaren geleden populair werden, begonnen veel mensen die ook in hun bedrijf te gebruiken. Een dienst zoals Dropbox is nu eenmaal handig om je documenten op te slaan en ze te delen met collega’s. En met Google Drive werk je eenvoudig samen aan documenten.

De IT-afdelingen wilden er niets van weten: het gebruik van die clouddiensten werd slechts oogluikend toegestaan.

Stap 2: Overreageer
Na een tijdje hadden veel IT-afdelingen door dat die clouddiensten ook nadelen hebbeen. Ze zijn niet allemaal even veilig en je loopt het risico dat bedrijfsgeheimen lekken.

Het gevolg? Veel organisaties verboden het gebruik van clouddiensten categorisch en/of blokkeerden de toegang zelfs volledig. De werknemers omzeilden dat dan natuurlijk door bestanden door te mailen via hun persoonlijke account, door USB-sticks uit te wisselen en mobiele hotspots op te zetten. Praktijken die vaak heel wat onveiliger blijken te zijn dan de verboden clouddiensten…

Stap 3: Los het probleem op
Uiteindelijk merken de bedrijven dat de gevolgen van hun overreactie niet zo positief zijn en proberen ze met een plan te komen om die populaire clouddiensten toch te gebruiken, maar dan op een veilige en beheersbare manier. Uitzoeken wat de echte problemen met die clouddiensten zijn kost tijd en is meer werk dan botweg nee te zeggen.

Maar als je het op de juiste manier aanpakt en het waarom en hoe van je beleid aan de werknemers uitlegt, zullen ze gelukkiger én productiever zijn.

In samenwerking met Smartbiz.be.

Als het om cloudcomputing gaat, lijkt het gedrag van veel IT-afdelingen opvallend veel op de drie stadia van rouw: ontkenning, woede en uiteindelijk aanvaarding.

Stap 1: Negeer het probleem
Toen clouddiensten voor consumenten jaren geleden populair werden, begonnen veel mensen die ook in hun bedrijf te gebruiken. Een dienst zoals Dropbox is nu eenmaal handig om je documenten op te slaan en ze te delen met collega’s. En met Google Drive werk je eenvoudig samen aan documenten.

De IT-afdelingen wilden er niets van weten: het gebruik van die clouddiensten werd slechts oogluikend toegestaan.

Stap 2: Overreageer
Na een tijdje hadden veel IT-afdelingen door dat die clouddiensten ook nadelen hebbeen. Ze zijn niet allemaal even veilig en je loopt het risico dat bedrijfsgeheimen lekken.

Het gevolg? Veel organisaties verboden het gebruik van clouddiensten categorisch en/of blokkeerden de toegang zelfs volledig. De werknemers omzeilden dat dan natuurlijk door bestanden door te mailen via hun persoonlijke account, door USB-sticks uit te wisselen en mobiele hotspots op te zetten. Praktijken die vaak heel wat onveiliger blijken te zijn dan de verboden clouddiensten…

Stap 3: Los het probleem op
Uiteindelijk merken de bedrijven dat de gevolgen van hun overreactie niet zo positief zijn en proberen ze met een plan te komen om die populaire clouddiensten toch te gebruiken, maar dan op een veilige en beheersbare manier. Uitzoeken wat de echte problemen met die clouddiensten zijn kost tijd en is meer werk dan botweg nee te zeggen.

Maar als je het op de juiste manier aanpakt en het waarom en hoe van je beleid aan de werknemers uitlegt, zullen ze gelukkiger én productiever zijn.

In samenwerking met Smartbiz.be.

analysebeveiligingcloudcloudcomputingsoftware

De topics cloud & hosting worden gesponsord door

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!