Hoe Google vernieuwt: het beloont mislukkingen
Hoe krijgt Google het voor elkaar om zoveel projecten te ontwikkelen die alleen leken te bestaan in sciencefiction?
Google heeft iets buiten zijn campus in het Californische Mountain View een onopvallend, geheimzinnig lab genaamd Google X. Het is verantwoordelijk voor enkele van de indrukwekkendste vernieuwingen waar de internetreus mee voor de draad komt. Zoals Google Glass, contactlenzen die glucosespiegels meten en zelfrijdende auto’s. De BBC onthult dat dit soort innovaties mogelijk wordt gemaakt dankzij een paradoxale praktijk binnen het bedrijf: slechte ideeën en mislukkingen worden beloond.
[related_article id=”158901″]
De conventionele wijsheid binnen het bedrijfsleven zegt dat je werknemers moet belonen als ze goed werk verrichten, een doelstelling halen of zich keurig binnen een budget houden. Maar voor deze tak van Google, die de wereld wil verbeteren, geldt dit logische model niet.
De werknemers van Google X, dat je uitspreekt als Google ten en ook wel eens de Moonshot-factory genoemd, moeten namelijk beslist niet bang zijn dat ze met een waardeloos idee op de proppen komen. Dat schrijft de Britse omroep BBC, die met bedrijfsleider Astro Teller sprak. Deze Engelsman, kleinzoon van de uitvinder van de waterstofbom, heeft een glazen visitekaartje waarop zijn functie staat: Captain of Moonshots.
Risico’s nemen
Volgens Astro Teller moet je mensen belonen voor missers. Doe je dat niet, dan nemen ze geen risico’s en kun je geen doorbraak bereiken. Werknemers klampen zich dan vast aan een veiliger in plaats van een driest idee, uit angst voor de gevolgen. Dat kost alleen maar tijd en houdt de geest in de fles.
Astro Teller vergelijkt het met een team van scouts dat je op pad stuurt, op zoek naar nieuwe bergen om te beklimmen. "Als je ze in verlegenheid brengt en zegt dat ze gefaald hebben wanneer ze terugkomen zonder berg, dan zullen deze scouts je organisatie gedag zeggen."
Slechtideetrofee
Voor een groot bedrijf als Google in zijn huidige vorm is dit een slimme manier om innovatie aan te moedigen. Uit onderzoeken blijkt dat innovatie afneemt zodra een bedrijf naar de beurs gaat en dat traditionele beloningsmodellen op de werkvloer innovatie kunnen belemmeren. De creativiteit van werknemers daalt ook als zij in de gaten worden gehouden en worden beoordeeld voor het uitvoeren van een taak.
Mislukking belonen is in dat opzicht een strategie die meer grote ondernemingen zouden moeten overwegen, zeker gezien directies van vandaag aangeven dat ze minder verwachten van innovatie. Er zijn meer bedrijven die met het idee spelen. Volgens de Wall Street Journal passen organisaties al langer vergelijkbare tactieken toe. Zoals het uitreiken van een slechtideetrofee. Of het instellen van vergaderingsvrije dagen, zodat de focus kan liggen op creativiteit van de werknemer.
Volgens Judy Estrin, een auteur die publiceert over innovatie, betekent een mislukking belonen niet dat je mensen die hun werk slecht doen beloont. "Als werknemers iets uitproberen wat de moeite waard lijkt maar uiteindelijk toch mislukt, en als ze daar vervolgens open over zijn, dan hebben ze iets geleerd. Dat is een goede zaak."
En wellicht is dit ook de manier voor Google om te voorkomen dat het zelf nog eens een enorme misser maakt.
(Beeld: Joachim Wendler)
Hoe krijgt Google het voor elkaar om zoveel projecten te ontwikkelen die alleen leken te bestaan in sciencefiction?
Google heeft iets buiten zijn campus in het Californische Mountain View een onopvallend, geheimzinnig lab genaamd Google X. Het is verantwoordelijk voor enkele van de indrukwekkendste vernieuwingen waar de internetreus mee voor de draad komt. Zoals Google Glass, contactlenzen die glucosespiegels meten en zelfrijdende auto’s. De BBC onthult dat dit soort innovaties mogelijk wordt gemaakt dankzij een paradoxale praktijk binnen het bedrijf: slechte ideeën en mislukkingen worden beloond.
[related_article id=”158901″]
De conventionele wijsheid binnen het bedrijfsleven zegt dat je werknemers moet belonen als ze goed werk verrichten, een doelstelling halen of zich keurig binnen een budget houden. Maar voor deze tak van Google, die de wereld wil verbeteren, geldt dit logische model niet.
De werknemers van Google X, dat je uitspreekt als Google ten en ook wel eens de Moonshot-factory genoemd, moeten namelijk beslist niet bang zijn dat ze met een waardeloos idee op de proppen komen. Dat schrijft de Britse omroep BBC, die met bedrijfsleider Astro Teller sprak. Deze Engelsman, kleinzoon van de uitvinder van de waterstofbom, heeft een glazen visitekaartje waarop zijn functie staat: Captain of Moonshots.
Risico’s nemen
Volgens Astro Teller moet je mensen belonen voor missers. Doe je dat niet, dan nemen ze geen risico’s en kun je geen doorbraak bereiken. Werknemers klampen zich dan vast aan een veiliger in plaats van een driest idee, uit angst voor de gevolgen. Dat kost alleen maar tijd en houdt de geest in de fles.
Astro Teller vergelijkt het met een team van scouts dat je op pad stuurt, op zoek naar nieuwe bergen om te beklimmen. "Als je ze in verlegenheid brengt en zegt dat ze gefaald hebben wanneer ze terugkomen zonder berg, dan zullen deze scouts je organisatie gedag zeggen."
Slechtideetrofee
Voor een groot bedrijf als Google in zijn huidige vorm is dit een slimme manier om innovatie aan te moedigen. Uit onderzoeken blijkt dat innovatie afneemt zodra een bedrijf naar de beurs gaat en dat traditionele beloningsmodellen op de werkvloer innovatie kunnen belemmeren. De creativiteit van werknemers daalt ook als zij in de gaten worden gehouden en worden beoordeeld voor het uitvoeren van een taak.
Mislukking belonen is in dat opzicht een strategie die meer grote ondernemingen zouden moeten overwegen, zeker gezien directies van vandaag aangeven dat ze minder verwachten van innovatie. Er zijn meer bedrijven die met het idee spelen. Volgens de Wall Street Journal passen organisaties al langer vergelijkbare tactieken toe. Zoals het uitreiken van een slechtideetrofee. Of het instellen van vergaderingsvrije dagen, zodat de focus kan liggen op creativiteit van de werknemer.
Volgens Judy Estrin, een auteur die publiceert over innovatie, betekent een mislukking belonen niet dat je mensen die hun werk slecht doen beloont. "Als werknemers iets uitproberen wat de moeite waard lijkt maar uiteindelijk toch mislukt, en als ze daar vervolgens open over zijn, dan hebben ze iets geleerd. Dat is een goede zaak."
En wellicht is dit ook de manier voor Google om te voorkomen dat het zelf nog eens een enorme misser maakt.
(Beeld: Joachim Wendler)