Angry Birds-maker Rovio: we delen niets met NSA
Rovio, bekend van de zeer populaire Angry Birds-franchise, is onverwacht hoofdrolspeler geworden in een van de nieuwe bekendmakingen over de spionageactiviteiten van de NSA. Het Finse bedrijf ontkent in alle toonaarden dat het gegevens doorspeelt naar de Amerikaanse inlichtingendienst.
Diverse media meldden maandag dat populaire apps, waaronder Rovio"s Angry Birds, door de NSA en andere inlichtingendiensten gebruikt worden om gebruikersdata te verzamelen. In sommige gevallen worden de "gelekte" gegevens door de diensten vergaard via reclamenetwerken. Dat blijkt uit documenten die Edward Snowden vrij heeft gegeven.
[related_article id=”160734″]
In een verklaring laat Rovio een dag later weten dat het "geen gegevens deelt, niet samenwerkt en niet samenspant met welke overheidsorganisatie dan ook".
Niet betrokken
Daarmee is Rovio het zoveelste techbedrijf dat zich probeert te distantiëren van de spionageactiviteiten van de NSA. Tot nu toe zijn veel ondernemingen in staat geweest aan te tonen dat in voorkomende gevallen de Amerikaanse inlichtingendienst en zijn collega"s simpelweg gewoon doen wat ze willen, wanneer ze willen en hoe ze willen, ongeacht de betrokkenheid van het bedrijf in kwestie.
Reclamenetwerken
De onthulling is voor Rovio reden om de relatie met derde partijen in het reclamenetwerk nog eens grondig te bekijken, wanneer zij als een lekkende kraan al dan niet onbewust gegevens doorspelen aan de NSA.
“Om onze gebruikers te beschermen zullen wij, net als alle andere bedrijven die gebruikmaken van derde partijen voor de reclame, evalueren of we nog wel doorgaan met die netwerken als ze ingezet worden voor spionageactiviteiten”, laat Rovio-CEO Mikael Hed weten.
Rovio werkt samen met Millennial Media om advertenties in de games te embedden. De code achter deze advertenties helpt om een profiel op te zetten voor gebruikers van dertien jaar en ouder.
Rovio, bekend van de zeer populaire Angry Birds-franchise, is onverwacht hoofdrolspeler geworden in een van de nieuwe bekendmakingen over de spionageactiviteiten van de NSA. Het Finse bedrijf ontkent in alle toonaarden dat het gegevens doorspeelt naar de Amerikaanse inlichtingendienst.
Diverse media meldden maandag dat populaire apps, waaronder Rovio"s Angry Birds, door de NSA en andere inlichtingendiensten gebruikt worden om gebruikersdata te verzamelen. In sommige gevallen worden de "gelekte" gegevens door de diensten vergaard via reclamenetwerken. Dat blijkt uit documenten die Edward Snowden vrij heeft gegeven.
[related_article id=”160734″]
In een verklaring laat Rovio een dag later weten dat het "geen gegevens deelt, niet samenwerkt en niet samenspant met welke overheidsorganisatie dan ook".
Niet betrokken
Daarmee is Rovio het zoveelste techbedrijf dat zich probeert te distantiëren van de spionageactiviteiten van de NSA. Tot nu toe zijn veel ondernemingen in staat geweest aan te tonen dat in voorkomende gevallen de Amerikaanse inlichtingendienst en zijn collega"s simpelweg gewoon doen wat ze willen, wanneer ze willen en hoe ze willen, ongeacht de betrokkenheid van het bedrijf in kwestie.
Reclamenetwerken
De onthulling is voor Rovio reden om de relatie met derde partijen in het reclamenetwerk nog eens grondig te bekijken, wanneer zij als een lekkende kraan al dan niet onbewust gegevens doorspelen aan de NSA.
“Om onze gebruikers te beschermen zullen wij, net als alle andere bedrijven die gebruikmaken van derde partijen voor de reclame, evalueren of we nog wel doorgaan met die netwerken als ze ingezet worden voor spionageactiviteiten”, laat Rovio-CEO Mikael Hed weten.
Rovio werkt samen met Millennial Media om advertenties in de games te embedden. De code achter deze advertenties helpt om een profiel op te zetten voor gebruikers van dertien jaar en ouder.