NMBS-topman wil wifi op de trein
Tijdens zijn nieuwjaarstoespraak heeft de kersverse NMBS-topman Jo Cornu gepleit voor wifi in het station én op de treinen.
Cornu vindt dat het hoog tijd is om een meerwaarde aan te bieden in de stations. “De reiziger mag niet denken dat zijn tijd in het station of op het perron verloren tijd is”, klinkt het. Over een timing of kostenplaatje repte Cornu geen woord.
Cornu benadrukte tijdens zijn speech dat veiligheid en stipte treinen de hoofdopdracht van de NMBS vormen. Daarnaast wijst hij op het belang van comfort en communicatie in de stations en op de treinen. Dat meldt persagentschap Belga.
De nieuwe NMBS-baas wil dat een station ook een werkterrein of ontmoetingsplaats kan zijn. Cornu sprak over oplaadmogelijkheden voor mobiele apparaten, zitplaatsen die worden omgetoverd tot werkruimte en eventueel zelfs kleine vergaderzaaltjes.
In het Radio 1-programma De Ochtend legt Cornu uit dat wifi in de stations géén grote investering is. “Wifi in de treinen is een pak lastiger. We voeren samen met infrastructuurbeheerder Infrabel een studie”, zegt de NMBS-baas in het ochtendprogramma. “Misschien is het wel interessanter om de dekking naast de treinsporen te verzekeren in plaats van in de wagons.”
In het buitenland zijn er al heel wat treinen die uitgerust zijn met wifi. De Nederlandse Spoorwegen zijn slechts één voorbeeld. Het succes is echter zo groot dat het netwerk vaak plat ligt en dat komt de klanttevredenheid ook niet ten goede.
Tijdens zijn nieuwjaarstoespraak heeft de kersverse NMBS-topman Jo Cornu gepleit voor wifi in het station én op de treinen.
Cornu vindt dat het hoog tijd is om een meerwaarde aan te bieden in de stations. “De reiziger mag niet denken dat zijn tijd in het station of op het perron verloren tijd is”, klinkt het. Over een timing of kostenplaatje repte Cornu geen woord.
Cornu benadrukte tijdens zijn speech dat veiligheid en stipte treinen de hoofdopdracht van de NMBS vormen. Daarnaast wijst hij op het belang van comfort en communicatie in de stations en op de treinen. Dat meldt persagentschap Belga.
De nieuwe NMBS-baas wil dat een station ook een werkterrein of ontmoetingsplaats kan zijn. Cornu sprak over oplaadmogelijkheden voor mobiele apparaten, zitplaatsen die worden omgetoverd tot werkruimte en eventueel zelfs kleine vergaderzaaltjes.
In het Radio 1-programma De Ochtend legt Cornu uit dat wifi in de stations géén grote investering is. “Wifi in de treinen is een pak lastiger. We voeren samen met infrastructuurbeheerder Infrabel een studie”, zegt de NMBS-baas in het ochtendprogramma. “Misschien is het wel interessanter om de dekking naast de treinsporen te verzekeren in plaats van in de wagons.”
In het buitenland zijn er al heel wat treinen die uitgerust zijn met wifi. De Nederlandse Spoorwegen zijn slechts één voorbeeld. Het succes is echter zo groot dat het netwerk vaak plat ligt en dat komt de klanttevredenheid ook niet ten goede.