Wat is de grootste misser van Google?
Google-baas Eric Schmidt heeft in een interview zijn technologievoorspellingen voor 2014 onthuld. Daarin gluurt hij niet alleen in zijn glazen bol, hij kijkt ook terug en zegt verantwoordelijk te zijn voor de ergste uitglijder die zijn werkgever heeft gemaakt.
Nieuwe generatie apps
In een gesprek met nieuwsbureau Bloomberg vertelt Schmidt wat volgens Google de grootste verandering zal zijn voor consumenten in 2014.
[related_article id=”158901″]
De razendsnelle opmars en aanvaarding van smartphones en tablets zal leiden tot een totaal nieuwe generatie van applicaties die focust op entertainment, onderwijs en onze sociale levens, denkt de Google-topman. “Er worden nu meer tablets en telefoons verkocht dan pc’s”, zegt Schmidt. “Mensen bewegen zeer snel in de richting van deze architectuur.”
Big data
Wat ook een zeer grote rol gaat spelen in 2014 volgens Google, is de doorbraak van big data (het verzamelen en analyseren van massagegevens) in combinatie met een groeiend gebruik van ‘machine-inteligentie’ en de ontwikkeling van machine-to-machine-applicaties.
Als voorbeeld noemt Schmidt de plannen van koffiegigant Starbucks om gegevens over klantengedrag direct binnen te halen via koffiezetapparaten, koelkasten en andere huishoudelijke apparaten. Zo kunnen niet alleen de prestaties van deze producten op de voet worden gevolgd, maar ook eventuele problemen daarmee snel worden verholpen.
Zulke technologie kan worden toegepast op andere zakenmodellen. Producten en diensten kunnen voortdurend worden verbeterd op basis van voorkeuren van consumenten. Schmidt wordt in deze toekomstvisie ondersteund door onderzoeksbureau Gartner, dat denkt dat slimme machines een wijdverbreide en diepe impact zullen hebben op bedrijven, zeker tot aan 2020. Daarbij verdwijnen wel een hoop banen, want apparaten gaan over zichzelf leren.
Een andere grote maar minder goed voorspelbare ontwikkeling ligt op genetisch gebied. De mogelijkheid om persoonlijke genetische gegevens bij te houden zal leiden tot medische ontdekkingen en doorbraken in de behandeling van ziektes als kanker.
Over Google zelf
Schmidt spreekt in het interview met Bloomberg uiteraard ook over zijn eigen bedrijf. Google zal sterk blijven groeien, denkt hij. De enige beperking daarop is het tempo van vernieuwing. Wat dat betreft speelt Google altijd in de voorhoede.
Maar dat is niet op alle terreinen geweest, zo geeft de topman toe. Volgens hem heeft Google tijdens zijn bewind de slag gemist op het moment dat sociale media het gezicht van het internet gingen veranderen.
“Bij Google is mijn grootste vergissing geweest dat ik de opkomst van het fenomeen van sociaalnetwerksites niet zag aankomen. Die fout zullen we niet nog eens maken. Voor ons spreekt dat we op datzelfde moment wel aan vele andere zaken hebben gewerkt. Maar toch hadden we er ook op dat terrein moeten staan, en ik neem daar de verantwoordelijkheid voor”, zo besluit de Google-baas.
Google-baas Eric Schmidt heeft in een interview zijn technologievoorspellingen voor 2014 onthuld. Daarin gluurt hij niet alleen in zijn glazen bol, hij kijkt ook terug en zegt verantwoordelijk te zijn voor de ergste uitglijder die zijn werkgever heeft gemaakt.
Nieuwe generatie apps
In een gesprek met nieuwsbureau Bloomberg vertelt Schmidt wat volgens Google de grootste verandering zal zijn voor consumenten in 2014.
[related_article id=”158901″]
De razendsnelle opmars en aanvaarding van smartphones en tablets zal leiden tot een totaal nieuwe generatie van applicaties die focust op entertainment, onderwijs en onze sociale levens, denkt de Google-topman. “Er worden nu meer tablets en telefoons verkocht dan pc’s”, zegt Schmidt. “Mensen bewegen zeer snel in de richting van deze architectuur.”
Big data
Wat ook een zeer grote rol gaat spelen in 2014 volgens Google, is de doorbraak van big data (het verzamelen en analyseren van massagegevens) in combinatie met een groeiend gebruik van ‘machine-inteligentie’ en de ontwikkeling van machine-to-machine-applicaties.
Als voorbeeld noemt Schmidt de plannen van koffiegigant Starbucks om gegevens over klantengedrag direct binnen te halen via koffiezetapparaten, koelkasten en andere huishoudelijke apparaten. Zo kunnen niet alleen de prestaties van deze producten op de voet worden gevolgd, maar ook eventuele problemen daarmee snel worden verholpen.
Zulke technologie kan worden toegepast op andere zakenmodellen. Producten en diensten kunnen voortdurend worden verbeterd op basis van voorkeuren van consumenten. Schmidt wordt in deze toekomstvisie ondersteund door onderzoeksbureau Gartner, dat denkt dat slimme machines een wijdverbreide en diepe impact zullen hebben op bedrijven, zeker tot aan 2020. Daarbij verdwijnen wel een hoop banen, want apparaten gaan over zichzelf leren.
Een andere grote maar minder goed voorspelbare ontwikkeling ligt op genetisch gebied. De mogelijkheid om persoonlijke genetische gegevens bij te houden zal leiden tot medische ontdekkingen en doorbraken in de behandeling van ziektes als kanker.
Over Google zelf
Schmidt spreekt in het interview met Bloomberg uiteraard ook over zijn eigen bedrijf. Google zal sterk blijven groeien, denkt hij. De enige beperking daarop is het tempo van vernieuwing. Wat dat betreft speelt Google altijd in de voorhoede.
Maar dat is niet op alle terreinen geweest, zo geeft de topman toe. Volgens hem heeft Google tijdens zijn bewind de slag gemist op het moment dat sociale media het gezicht van het internet gingen veranderen.
“Bij Google is mijn grootste vergissing geweest dat ik de opkomst van het fenomeen van sociaalnetwerksites niet zag aankomen. Die fout zullen we niet nog eens maken. Voor ons spreekt dat we op datzelfde moment wel aan vele andere zaken hebben gewerkt. Maar toch hadden we er ook op dat terrein moeten staan, en ik neem daar de verantwoordelijkheid voor”, zo besluit de Google-baas.