Tien technologieflops van 2013
Ook in 2013 werden heel wat nieuwe producten en diensten gelanceerd. Maar die lanceringen liepen niet altijd van een leien dakje. Een overzicht van tien grote technologieflops van 2013!
1. SimCity steunt op zwakke fundamenten
Ze hadden er jaren op moeten wachten, maar eindelijk werden de miljoenen SimCity-fans dit jaar nog eens verwend met een nieuwe titel in de reeks. Alleen liep de lancering niet helemaal van een leien dakje.
De grote boosdoener was de ingebouwde DRM-beveiliging die vereist dat SimCity permanent met het internet verbonden is om te kunnen spelen. Alleen had Electronic Arts bij de lancering te weinig servers voorzien om het grote aantal spelers te ondersteunen. De eerste paar dagen na de lancering slaagden de meeste spelers er daardoor niet in om op het spel in te loggen en wie het spel toch opgestart kreeg, had allesbehalve een vlotte spelervaring.
Na enkele dagen viel alles uiteindelijk in de plooi, maar de schade was al aangericht. EA besloot een zoenoffer te brengen door getroffen spelers een gratis spel aan te bieden.
2. Seksistische lancering Samsung Galaxy S4
De lancering van Samsungs nieuwe vlaggenschiptoestel, de Galaxy S4, heeft na afloop heel wat stof doen opwaaien. De presentatie van een uur was één grote aaneenrijging van stereotypes en seksistische verwijzingen, die bij veel mensen in het verkeerde keelgat is geschoten.
Ook onze redacteur ter plaatse voelde plaatsvervangende schaamte voor Samsung bij het aanschouwen van het flauwe afkooksel van een show op Broadway. Dat er ook nog een telefoon werd aangekondigd, leek bijzaak. De Zuid-Koreaanse telefoonfabrikant kreeg van alle kanten zoveel kritiek over zich heen dat het zich genoodzaakt zag om officiële excuses aan te bieden.
3. Nieuw MySpace jaagt gebruikers tegen zich in het harnas
MySpace was ooit één van de meest bezochte websites op het net, maar daalde tijdens de afgelopen jaren in populariteit, ten voordele van andere sociale netwerken zoals Facebook en Twitter. Tot MySpace begin dit jaar onder impuls van Justin Timberlake een complete makeover kreeg. Al bleef een hernieuwd succes ook dan nog altijd uit.
Bovendien heeft MySpace de ietwat vreemde beslissing gemaakt om alle oude content (van voor de makeover) van het platform te verwijderen, zonder de gebruikers daarover eerst te consulteren. Niet geheel onbegrijpelijk waren gebruikers erg misnoegd over deze beslissing en gingen sommigen zelfs zo ver om te dreigen met gerechtelijke stappen in een poging om hun oude blogposts terug te krijgen.
4. Facebook Home werd geen homerun
Talloze geruchten tijdens de afgelopen twee jaar wezen erop dat Facebook aan een eigen smartphone zou werken. Dat werd telkens door het sociale netwerk ontkend en in april van dit jaar werd dan eindelijk hun echte plan onthuld: Facebook Home.
Facebook Home is een grafische schil en launcher voor Android, die het sociale netwerk centraal op je smartphone plaatst. In zekere zin hadden Zuckerberg en co. dus toch een Facebook-telefoon in gedachten.
HTC had voor de gelegenheid in de Verenigde Staten de HTC First gelanceerd, waar de sociale grafische schil op voorgeïnstalleerd staat, maar zowel de telefoon als Facebook Home konden niet overtuigen bij het publiek. Facebook heeft Home ondertussen al verder op punt gesteld met een aantal updates, maar het blijft de vraag of er wel iemand zit te wachten op een Facebook-telefoon.
5. Surface en Windows RT: succes blijft uit
Windows RT, de afgeslankte versie van Windows 8 die werkt op een ARM-architectuur, is iets meer dan een jaar na lancering nog maar amper van de grond gekomen. Terwijl Windows 8 niet meteen goed werd onthaald bij het grote publiek, werd Windows RT zo mogelijk nog slechter onthaald. Enkele fabrikanten hebben geprobeerd om een Windows RT-tablet op de markt te brengen, maar keerden het besturingssysteem al snel de rug toe omdat de verkoop uitbleef.
Ook Microsofts eigen Surface RT was niet bepaald een schot in de roos. Microsoft heeft geprobeerd om de tablet aantrekkelijker te maken door onder meer de prijs te verlagen en het toestel voordelig aan scholen aan te bieden, maar bleef met een overschot aan voorraad zitten. Het bedrijf zag zich uiteindelijk genoodzaakt om 900 miljoen dollar op de tablet af te schrijven.
6. Vlaggenschip Z10 doet BlackBerry zinken
BlackBerry kende dit jaar een trage en pijnlijke achteruitgang. Het bedrijf begon het jaar vol goede moed met de lancering van het nieuwe vlaggenschip, de BlackBerry Z10. Tegen BlackBerry’s verwachtingen in werd de Z10 een flop en liet hij een gat van bijna 1 miljard dollar achter.
Het reeds noodlijdende BlackBerry ging op zoek naar “strategische alternatieven” en zette zichzelf te koop. Er werd een kandidaat-koper gevonden in de investeringsmaatschappij Fairfax Financial, maar die haakte uiteindelijk af. CEO Thorsten Heins besloot af te treden en zijn rol werd overgenomen door de voormalige baas van Sybase, John Chen, die BlackBerry nieuw leven moet inblazen.
Er is opnieuw hoop, maar de tijd zal uitwijzen of het hier slechts om uitstel van executie gaat, of BlackBerry toch opnieuw tot een gezond bedrijf kan uitgroeien.
7. Google TV verandert in Nexus TV?
Google had niets dan goeie intenties toen het in oktober 2010 met Google TV kwam aanzetten. Met Intel, Sony en Logitech aan boord, had het bovendien de ondersteuning van een paar grote fabrikanten om het goedkope interactieve tv-platform op de markt te brengen.
Drie jaar later is Google TV echter nog steeds niet van de grond gekomen en lijken alle signalen te wijzen in de richting van een herlancering van het platform onder de naam Nexus TV. Het is echter de vraag of dat veel verschil zal maken na de recente lancering en het onmiddellijke succes van de Chromecast, een kleine HDMI-stick waarmee je makkelijk content van verschillende mobiele toestellen naar je tv streamt.
8. Twitter Music maakt weinig lawaai
Twitter is veel dingen, maar een muziekontdekkingsdienst is het alleszins niet. De microblogdienst deed een ijdele poging met Twitter Music, maar het product kwam niet echt van de grond in een competitieve arena waar diensten als Spotify, YouTube en iTunes de plak zwaaien.
Zes maanden na de lancering, heeft het brein achter de Twitter Music-app het bedrijf verlaten en overweegt Twitter om de app een stille dood te laten sterven.
9. Ubuntu Edge lanceert als concept en blijft een concept
Het was een ambitieus plan: 32 miljoen dollar ophalen via crowdfunding om een exclusieve smartphone te bouwen. Ubuntu probeerde het met de Edge, maar kon dat doel niet realiseren.
Het idee van de Ubuntu Edge was simpel: een telefoon die krachtig genoeg is om ook als desktop te worden gebruikt wanneer je hem via een dock op een monitor aansluit. Omdat de smartphone in beperkte oplage zou worden gemaakt, konden exclusieve materialen worden gebruikt die nog niet geschikt zijn voor massaproductie.
Maar het plan bleek dus te ambitieus en het toestel strandde na een maand op 13 miljoen dollar aan investeringen, nog niet de helft van de vooropgestelde 32 miljoen dollar. De Ubuntu Edge zag het leven als een concept en zal dat ook altijd blijven.
10. iPhone 5c: toch niet zo budgetvriendelijk
In de aanloop naar de lancering van de nieuwe iPhone 5s werd er al volop over gespeculeerd: Apple zou naast zijn vlaggenschip ook een budgetvriendelijk toestel met een plastic behuizing op de markt zetten.
De iPhone 5c kreeg inderdaad een plastic behuizing, maar budgetvriendelijk is hij moeilijk te noemen, met een prijskaartje dat maar 100 euro onder dat van de iPhone 5s ligt. Volgens Apple CEO Tim Cook was het dan ook nooit de bedoeling om een budgetsmartphone op de markt te brengen.
Het verkoopsucces van de iPhone 5c bleef alleszins uit en de wilde geruchten voor de lancering zouden daar mogelijk voor aan de basis kunnen liggen. De verwachtingen vooraf lagen mijlenver van wat uiteindelijk werd voorgesteld: een herwerkte versie van de iPhone 5, die geheel volgens Apples traditie een prijsverlaging heeft gekregen na de lancering van de iPhone 5s.
Ook in 2013 werden heel wat nieuwe producten en diensten gelanceerd. Maar die lanceringen liepen niet altijd van een leien dakje. Een overzicht van tien grote technologieflops van 2013!
1. SimCity steunt op zwakke fundamenten
Ze hadden er jaren op moeten wachten, maar eindelijk werden de miljoenen SimCity-fans dit jaar nog eens verwend met een nieuwe titel in de reeks. Alleen liep de lancering niet helemaal van een leien dakje.
De grote boosdoener was de ingebouwde DRM-beveiliging die vereist dat SimCity permanent met het internet verbonden is om te kunnen spelen. Alleen had Electronic Arts bij de lancering te weinig servers voorzien om het grote aantal spelers te ondersteunen. De eerste paar dagen na de lancering slaagden de meeste spelers er daardoor niet in om op het spel in te loggen en wie het spel toch opgestart kreeg, had allesbehalve een vlotte spelervaring.
Na enkele dagen viel alles uiteindelijk in de plooi, maar de schade was al aangericht. EA besloot een zoenoffer te brengen door getroffen spelers een gratis spel aan te bieden.
2. Seksistische lancering Samsung Galaxy S4
De lancering van Samsungs nieuwe vlaggenschiptoestel, de Galaxy S4, heeft na afloop heel wat stof doen opwaaien. De presentatie van een uur was één grote aaneenrijging van stereotypes en seksistische verwijzingen, die bij veel mensen in het verkeerde keelgat is geschoten.
Ook onze redacteur ter plaatse voelde plaatsvervangende schaamte voor Samsung bij het aanschouwen van het flauwe afkooksel van een show op Broadway. Dat er ook nog een telefoon werd aangekondigd, leek bijzaak. De Zuid-Koreaanse telefoonfabrikant kreeg van alle kanten zoveel kritiek over zich heen dat het zich genoodzaakt zag om officiële excuses aan te bieden.
3. Nieuw MySpace jaagt gebruikers tegen zich in het harnas
MySpace was ooit één van de meest bezochte websites op het net, maar daalde tijdens de afgelopen jaren in populariteit, ten voordele van andere sociale netwerken zoals Facebook en Twitter. Tot MySpace begin dit jaar onder impuls van Justin Timberlake een complete makeover kreeg. Al bleef een hernieuwd succes ook dan nog altijd uit.
Bovendien heeft MySpace de ietwat vreemde beslissing gemaakt om alle oude content (van voor de makeover) van het platform te verwijderen, zonder de gebruikers daarover eerst te consulteren. Niet geheel onbegrijpelijk waren gebruikers erg misnoegd over deze beslissing en gingen sommigen zelfs zo ver om te dreigen met gerechtelijke stappen in een poging om hun oude blogposts terug te krijgen.
4. Facebook Home werd geen homerun
Talloze geruchten tijdens de afgelopen twee jaar wezen erop dat Facebook aan een eigen smartphone zou werken. Dat werd telkens door het sociale netwerk ontkend en in april van dit jaar werd dan eindelijk hun echte plan onthuld: Facebook Home.
Facebook Home is een grafische schil en launcher voor Android, die het sociale netwerk centraal op je smartphone plaatst. In zekere zin hadden Zuckerberg en co. dus toch een Facebook-telefoon in gedachten.
HTC had voor de gelegenheid in de Verenigde Staten de HTC First gelanceerd, waar de sociale grafische schil op voorgeïnstalleerd staat, maar zowel de telefoon als Facebook Home konden niet overtuigen bij het publiek. Facebook heeft Home ondertussen al verder op punt gesteld met een aantal updates, maar het blijft de vraag of er wel iemand zit te wachten op een Facebook-telefoon.
5. Surface en Windows RT: succes blijft uit
Windows RT, de afgeslankte versie van Windows 8 die werkt op een ARM-architectuur, is iets meer dan een jaar na lancering nog maar amper van de grond gekomen. Terwijl Windows 8 niet meteen goed werd onthaald bij het grote publiek, werd Windows RT zo mogelijk nog slechter onthaald. Enkele fabrikanten hebben geprobeerd om een Windows RT-tablet op de markt te brengen, maar keerden het besturingssysteem al snel de rug toe omdat de verkoop uitbleef.
Ook Microsofts eigen Surface RT was niet bepaald een schot in de roos. Microsoft heeft geprobeerd om de tablet aantrekkelijker te maken door onder meer de prijs te verlagen en het toestel voordelig aan scholen aan te bieden, maar bleef met een overschot aan voorraad zitten. Het bedrijf zag zich uiteindelijk genoodzaakt om 900 miljoen dollar op de tablet af te schrijven.
6. Vlaggenschip Z10 doet BlackBerry zinken
BlackBerry kende dit jaar een trage en pijnlijke achteruitgang. Het bedrijf begon het jaar vol goede moed met de lancering van het nieuwe vlaggenschip, de BlackBerry Z10. Tegen BlackBerry’s verwachtingen in werd de Z10 een flop en liet hij een gat van bijna 1 miljard dollar achter.
Het reeds noodlijdende BlackBerry ging op zoek naar “strategische alternatieven” en zette zichzelf te koop. Er werd een kandidaat-koper gevonden in de investeringsmaatschappij Fairfax Financial, maar die haakte uiteindelijk af. CEO Thorsten Heins besloot af te treden en zijn rol werd overgenomen door de voormalige baas van Sybase, John Chen, die BlackBerry nieuw leven moet inblazen.
Er is opnieuw hoop, maar de tijd zal uitwijzen of het hier slechts om uitstel van executie gaat, of BlackBerry toch opnieuw tot een gezond bedrijf kan uitgroeien.
7. Google TV verandert in Nexus TV?
Google had niets dan goeie intenties toen het in oktober 2010 met Google TV kwam aanzetten. Met Intel, Sony en Logitech aan boord, had het bovendien de ondersteuning van een paar grote fabrikanten om het goedkope interactieve tv-platform op de markt te brengen.
Drie jaar later is Google TV echter nog steeds niet van de grond gekomen en lijken alle signalen te wijzen in de richting van een herlancering van het platform onder de naam Nexus TV. Het is echter de vraag of dat veel verschil zal maken na de recente lancering en het onmiddellijke succes van de Chromecast, een kleine HDMI-stick waarmee je makkelijk content van verschillende mobiele toestellen naar je tv streamt.
8. Twitter Music maakt weinig lawaai
Twitter is veel dingen, maar een muziekontdekkingsdienst is het alleszins niet. De microblogdienst deed een ijdele poging met Twitter Music, maar het product kwam niet echt van de grond in een competitieve arena waar diensten als Spotify, YouTube en iTunes de plak zwaaien.
Zes maanden na de lancering, heeft het brein achter de Twitter Music-app het bedrijf verlaten en overweegt Twitter om de app een stille dood te laten sterven.
9. Ubuntu Edge lanceert als concept en blijft een concept
Het was een ambitieus plan: 32 miljoen dollar ophalen via crowdfunding om een exclusieve smartphone te bouwen. Ubuntu probeerde het met de Edge, maar kon dat doel niet realiseren.
Het idee van de Ubuntu Edge was simpel: een telefoon die krachtig genoeg is om ook als desktop te worden gebruikt wanneer je hem via een dock op een monitor aansluit. Omdat de smartphone in beperkte oplage zou worden gemaakt, konden exclusieve materialen worden gebruikt die nog niet geschikt zijn voor massaproductie.
Maar het plan bleek dus te ambitieus en het toestel strandde na een maand op 13 miljoen dollar aan investeringen, nog niet de helft van de vooropgestelde 32 miljoen dollar. De Ubuntu Edge zag het leven als een concept en zal dat ook altijd blijven.
10. iPhone 5c: toch niet zo budgetvriendelijk
In de aanloop naar de lancering van de nieuwe iPhone 5s werd er al volop over gespeculeerd: Apple zou naast zijn vlaggenschip ook een budgetvriendelijk toestel met een plastic behuizing op de markt zetten.
De iPhone 5c kreeg inderdaad een plastic behuizing, maar budgetvriendelijk is hij moeilijk te noemen, met een prijskaartje dat maar 100 euro onder dat van de iPhone 5s ligt. Volgens Apple CEO Tim Cook was het dan ook nooit de bedoeling om een budgetsmartphone op de markt te brengen.
Het verkoopsucces van de iPhone 5c bleef alleszins uit en de wilde geruchten voor de lancering zouden daar mogelijk voor aan de basis kunnen liggen. De verwachtingen vooraf lagen mijlenver van wat uiteindelijk werd voorgesteld: een herwerkte versie van de iPhone 5, die geheel volgens Apples traditie een prijsverlaging heeft gekregen na de lancering van de iPhone 5s.