Amazon verandert prijzen miljoenen keren per dag
Een van de redenen waarom Amazon zo dominant is in onlineverkoop, is dat de webwinkel zeer efficiënt is in zijn prijsconcurrentie. Dat blijkt duidelijk uit een meting van het bedrijf Profitero, dat zich specialiseert in bestuderen van prijsbeleid.
De analyse van Profitero toont dat Amazon op een gemiddelde dag zijn prijzen meer dan 2,5 miljoen keer aanpast. Dat is ruim vijftig keer meer dan zijn grootste Amerikaanse concurrenten Walmart en Best Buy. Zij vervangen de prijskaartjes die aan hun onlineproducten hangen zo"n vijftigduizend keer op een dag.
Op grote schaal
Als je ooit boodschappen hebt gedaan bij Amazon, dan zul je hebben gemerkt dat de webwinkel regelmatig de beste prijs biedt, of eentje die daar dichtbij zit. Dus het spreekt voor zich dat het Amerikaanse winkelbedrijf vaak zijn prijzen moet aanpassen. Maar het is het tempo waarin dit gebeurt dat het verschil maakt.
“De enorme schaal van de prijsaanpassingen toont aan dat de traditionele, fysieke winkels geavanceerde software nodig zullen hebben voor hun prijsbepaling, willen ze kunnen concurreren met Amazon”, zegt Volodymyr Pigrukh van Profitero. “Wij voorspellen dat het aantal prijsaanpassingen alleen nog maar zal groeien, omdat er steeds meer concurrentie in onlineverkoop komt. Voor winkels is het onmogelijk om dit nog handmatig te doen.”
Welke techniek Amazon hiervoor gebruikt, is niet bekend. Maar het aantal prijswisselingen bij de beroemde boekenwinkel is vooral dit jaar drastisch gestegen, zoals de onderstaande grafiek van Profitero toont. Vorig jaar lag dat aantal nog op "slechts" 300.000 per dag. Toen al het zesvoudige van wat de concurrentie momenteel presteert.
Een van de redenen waarom Amazon zo dominant is in onlineverkoop, is dat de webwinkel zeer efficiënt is in zijn prijsconcurrentie. Dat blijkt duidelijk uit een meting van het bedrijf Profitero, dat zich specialiseert in bestuderen van prijsbeleid.
De analyse van Profitero toont dat Amazon op een gemiddelde dag zijn prijzen meer dan 2,5 miljoen keer aanpast. Dat is ruim vijftig keer meer dan zijn grootste Amerikaanse concurrenten Walmart en Best Buy. Zij vervangen de prijskaartjes die aan hun onlineproducten hangen zo"n vijftigduizend keer op een dag.
Op grote schaal
Als je ooit boodschappen hebt gedaan bij Amazon, dan zul je hebben gemerkt dat de webwinkel regelmatig de beste prijs biedt, of eentje die daar dichtbij zit. Dus het spreekt voor zich dat het Amerikaanse winkelbedrijf vaak zijn prijzen moet aanpassen. Maar het is het tempo waarin dit gebeurt dat het verschil maakt.
“De enorme schaal van de prijsaanpassingen toont aan dat de traditionele, fysieke winkels geavanceerde software nodig zullen hebben voor hun prijsbepaling, willen ze kunnen concurreren met Amazon”, zegt Volodymyr Pigrukh van Profitero. “Wij voorspellen dat het aantal prijsaanpassingen alleen nog maar zal groeien, omdat er steeds meer concurrentie in onlineverkoop komt. Voor winkels is het onmogelijk om dit nog handmatig te doen.”
Welke techniek Amazon hiervoor gebruikt, is niet bekend. Maar het aantal prijswisselingen bij de beroemde boekenwinkel is vooral dit jaar drastisch gestegen, zoals de onderstaande grafiek van Profitero toont. Vorig jaar lag dat aantal nog op "slechts" 300.000 per dag. Toen al het zesvoudige van wat de concurrentie momenteel presteert.