Waarom de beste werknemers vertrekken: zes redenen
Werknemers die hun ontslag indienen, willen doorgaans het bedrijf niet verlaten, maar willen wel af van hun baas. Waarom zoeken goede medewerkers vaak andere oorden op? En hoe kan de baas ze behouden? Meestal niet met een flinke smak extra loon, in ieder geval.
1. Gebrek aan visie
Geloof je dat de meeste medewerkers van een bedrijf ’s morgens opstaan met in hun achterhoofd de gedachte: “Vandaag gaan we weer eens flink verdienen”?
Dat blijkt een fout die veel leidinggevenden maken: ze gaan ervan uit dat mensen vooral door geld gemotiveerd zijn. Hun droom voedt het financiële, en niet andersom. Walt Disney was zo’n meester in het schilderen van dromen. Hij fantaseerde over zijn Disneyland terwijl hij naar zijn twee kindjes op de paardenmolen zat te kijken. Vandaag vertegenwoordigt Disneys visie 128 miljard dollar.
2. Geen deel van het geheel
Uit een onderzoek van Gallup blijkt dat de meest tevreden werknemers in bedrijven werken die hen het gevoel geven deel te zijn van het geheel, en hen helpen geloven dat ze het verschil kunnen maken.
3. Gebrek aan empathie
Niemand start vandaag op de arbeidsmarkt met de gedachte om veertig of vijftig jaar bij hetzelfde bedrijf te werken. Het lijkt alsof ‘komen en gaan’ deel wordt van ons arbeidsethos. Als je die trend wilt doorbreken, is daar een eenvoudige en goedkope remedie voor: toon empathie en luister naar je medewerkers. Zet je deur wagenwijd open, zodat ze voelen dat je openstaat voor hun verhalen en suggesties.
4. Intrinsieke motivatie nihil
Er is een verschil tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie. Gekende manieren om mensen extrinsiek te motiveren zijn traditionele ‘wortel en stok-beloningen’, zoals bonussen of een bolwassing als iemand zijn doelstellingen niet haalt. Mensen zijn intrinsiek gemotiveerd als ze het interne verlangen koesteren om goed werk te leveren. Probeer je medewerkers vooral intrinsiek te motiveren; op die manier zullen ze meer arbeidsvreugde ervaren.
5. Geen perspectief
Een recente studie laat zien dat de meerderheid van de afgestudeerden droomt van een klim op de carrièreladder. Slechts weinig bedrijven slagen erin om nieuwkomers zicht te geven op zo’n boeiend pad. Geef je goede krachten perspectief en bespreek met hen op gezette tijdstippen in functioneringsgesprekken de carrièremogelijkheden op korte en middellange termijn.
6. Geen plezier
De grenzen tussen werk en ontspanning vervagen. Het gevolg is dat steeds minder mensen lol beleven aan werken van 9 tot 5. Niet dat de jongste generatie werknemers daarom luier is dan de vorige. Ze hebben alleen geen boodschap meer aan het traditionele werkpatroon in onze mobiele samenleving.
Bedrijven moeten nieuwe manieren van werken mogelijk maken en hun medewerkers bevrijden uit een wereld van verplichte vergaderingen en strikte schema"s. Werk moet flexibel en fun zijn.
Werknemers die hun ontslag indienen, willen doorgaans het bedrijf niet verlaten, maar willen wel af van hun baas. Waarom zoeken goede medewerkers vaak andere oorden op? En hoe kan de baas ze behouden? Meestal niet met een flinke smak extra loon, in ieder geval.
1. Gebrek aan visie
Geloof je dat de meeste medewerkers van een bedrijf ’s morgens opstaan met in hun achterhoofd de gedachte: “Vandaag gaan we weer eens flink verdienen”?
Dat blijkt een fout die veel leidinggevenden maken: ze gaan ervan uit dat mensen vooral door geld gemotiveerd zijn. Hun droom voedt het financiële, en niet andersom. Walt Disney was zo’n meester in het schilderen van dromen. Hij fantaseerde over zijn Disneyland terwijl hij naar zijn twee kindjes op de paardenmolen zat te kijken. Vandaag vertegenwoordigt Disneys visie 128 miljard dollar.
2. Geen deel van het geheel
Uit een onderzoek van Gallup blijkt dat de meest tevreden werknemers in bedrijven werken die hen het gevoel geven deel te zijn van het geheel, en hen helpen geloven dat ze het verschil kunnen maken.
3. Gebrek aan empathie
Niemand start vandaag op de arbeidsmarkt met de gedachte om veertig of vijftig jaar bij hetzelfde bedrijf te werken. Het lijkt alsof ‘komen en gaan’ deel wordt van ons arbeidsethos. Als je die trend wilt doorbreken, is daar een eenvoudige en goedkope remedie voor: toon empathie en luister naar je medewerkers. Zet je deur wagenwijd open, zodat ze voelen dat je openstaat voor hun verhalen en suggesties.
4. Intrinsieke motivatie nihil
Er is een verschil tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie. Gekende manieren om mensen extrinsiek te motiveren zijn traditionele ‘wortel en stok-beloningen’, zoals bonussen of een bolwassing als iemand zijn doelstellingen niet haalt. Mensen zijn intrinsiek gemotiveerd als ze het interne verlangen koesteren om goed werk te leveren. Probeer je medewerkers vooral intrinsiek te motiveren; op die manier zullen ze meer arbeidsvreugde ervaren.
5. Geen perspectief
Een recente studie laat zien dat de meerderheid van de afgestudeerden droomt van een klim op de carrièreladder. Slechts weinig bedrijven slagen erin om nieuwkomers zicht te geven op zo’n boeiend pad. Geef je goede krachten perspectief en bespreek met hen op gezette tijdstippen in functioneringsgesprekken de carrièremogelijkheden op korte en middellange termijn.
6. Geen plezier
De grenzen tussen werk en ontspanning vervagen. Het gevolg is dat steeds minder mensen lol beleven aan werken van 9 tot 5. Niet dat de jongste generatie werknemers daarom luier is dan de vorige. Ze hebben alleen geen boodschap meer aan het traditionele werkpatroon in onze mobiele samenleving.
Bedrijven moeten nieuwe manieren van werken mogelijk maken en hun medewerkers bevrijden uit een wereld van verplichte vergaderingen en strikte schema"s. Werk moet flexibel en fun zijn.