Test

Dit is een popup

NSA bespioneerde Xbox Live en World of Warcraft

Volgens nieuwe uitgelekte documenten infiltreerden agenten van de NSA verschillende online computerspelletjes in de zoektocht naar terroristen.

De Amerikaanse inlichtingendienst NSA en zijn Britse tegenhanger GCHQ zouden volgens een recent uitgelekt rapport verschillende videospelletjes hebben geïnfiltreerd, om vermeende terroristen te bespioneren.

Dat schrijft The Guardian op basis van documenten die de krant heeft verkregen van klokkenluider Edward Snowden. Volgens die documenten zou de NSA enkele jaren geleden tot de conclusie zijn gekomen dat online computerspelletjes een mogelijke broeihaard vormen voor terroristische activiteiten.

[related_article id=”158578″]

De inlichtingendienst is daarom in 2008 begonnen met het in de gaten houden van populaire spelletjes, zoals World of Warcraft en Second Life. Ook het Xbox Live-platform werd bespioneerd. Volgens de documenten zouden zoveel agenten aan de spionage hebben deelgenomen, dat er een mechanisme in werking werd gesteld om te voorkomen dat agenten per ongeluk elkaar zouden bespioneren.

De NSA was in staat om op grote schaal gebruikersprofielen af te tappen en toegang te krijgen tot vriendenlijsten en andere gegevens. Volgens The Guardian zou de hele operatie geen enkele terroristische praktijken hebben onthuld. De agenten zouden wel een website hebben blootgelegd die handelt in gestolen creditcards.

Volgens The Guardian waren de ontwikkelaars van de online computerspellen niet op de hoogte van de praktijken van de NSA. Het is onduidelijk of de operatie ondertussen is afgelopen, of nog steeds aan de gang is. De NSA wou niet reageren op de beschuldigingen. De Britse GCHQ wou de beschuldigingen niet bevestigen, maar ontkent ze ook niet. Het zei wel dat alle activiteiten die het agentschap uitvoert, binnen een streng wetgevend kader worden gecontroleerd.

De Amerikaanse inlichtingendienst NSA en zijn Britse tegenhanger GCHQ zouden volgens een recent uitgelekt rapport verschillende videospelletjes hebben geïnfiltreerd, om vermeende terroristen te bespioneren.

Dat schrijft The Guardian op basis van documenten die de krant heeft verkregen van klokkenluider Edward Snowden. Volgens die documenten zou de NSA enkele jaren geleden tot de conclusie zijn gekomen dat online computerspelletjes een mogelijke broeihaard vormen voor terroristische activiteiten.

[related_article id=”158578″]

De inlichtingendienst is daarom in 2008 begonnen met het in de gaten houden van populaire spelletjes, zoals World of Warcraft en Second Life. Ook het Xbox Live-platform werd bespioneerd. Volgens de documenten zouden zoveel agenten aan de spionage hebben deelgenomen, dat er een mechanisme in werking werd gesteld om te voorkomen dat agenten per ongeluk elkaar zouden bespioneren.

De NSA was in staat om op grote schaal gebruikersprofielen af te tappen en toegang te krijgen tot vriendenlijsten en andere gegevens. Volgens The Guardian zou de hele operatie geen enkele terroristische praktijken hebben onthuld. De agenten zouden wel een website hebben blootgelegd die handelt in gestolen creditcards.

Volgens The Guardian waren de ontwikkelaars van de online computerspellen niet op de hoogte van de praktijken van de NSA. Het is onduidelijk of de operatie ondertussen is afgelopen, of nog steeds aan de gang is. De NSA wou niet reageren op de beschuldigingen. De Britse GCHQ wou de beschuldigingen niet bevestigen, maar ontkent ze ook niet. Het zei wel dat alle activiteiten die het agentschap uitvoert, binnen een streng wetgevend kader worden gecontroleerd.

gchqnieuwsnsaontspanningoverheidprivacysnowdenspionageworld of warcraftxbox live

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!