Test

Dit is een popup

Creëer een buzz in zes stappen

Sommige filmpjes gaan in een razend tempo meteen de wereld rond. Bij andere blijft het muisstil. Zes elementen zorgen voor aanstekelijkheid, schrijft Jonah Berger in zijn boek Buzz. Maar welke?

Wie viral marketing zegt, denkt al snel aan sociale media als Facebook, YouTube of Twitter. Onterecht, vindt Jonah Berger. “Mond-tot-mond-reclame op internet wordt overschat, omdat deze makkelijker valt. Terwijl offline gesprekken veel meer diepgang hebben.” Dit gezegd zijnde: zes manieren om lawaai te genereren.

1.) Sociaal wisselgeld

Door iets te weten over coole dingen, lijken mensen slim. Het komt er op neer om hen iets in handen te geven. We moeten mensen dus elementen geven om hen zo’n gewenste indruk na te laten. “Een vriend van mij is Platinum-lid bij vliegtuigmaatschappij Delta Airlines. Elke keer als hij vliegt, vindt hij een manier om erover op te scheppen op Facebook.” Mensen praten omdat ze hun prestaties willen tonen, maar tegelijk praten ze over merken.

Het is vergelijkbaar met het succes van Foursquare. Die gebruikers laat ‘inchecken’ bij bars, restaurants en andere locaties. Check je gedurende zestig dagen vaker in dan gelijk wie, dan word je tot Major gekroond. Check in op vijf verschillende vliegvelden en je krijgt een Jetsetter-badge.

2.) Trigger

Mensen praten meer over ontbijtgranen als Cheerios dan over Disney World. Deze laatste is interessant en leuk, maar de meeste mensen denken er niet regelmatig aan. Ze gaan er hoogstens één keer per jaar naartoe, als ze kinderen hebben. Terwijl miljoenen mensen ’s ochtends granen eten. Dat verhoogt de kans dat mensen erover praten.

Triggers zijn kleine geheugensteuntjes in je omgeving waaraan gedachten zijn verbonden. Denken aan koffie roept gedachten op aan Starbucks. Maar soms zijn ze verrassend: halverwege 1997 merkte snoepfabrikant Mars een kleine maar opmerkelijke toename van de verkoop. Het kwam door de media-aandacht voor de NASA’s Pathfinder… met bestemming Mars.

3.) Emotie

Sommige producten of diensten zijn geschikter voor het oproepen van emotie. Mensen lijken makkelijker enthousiast te krijgen voor huisdieren en baby’s dan voor logistiek management. Maar altijd kan men zich richten op emoties. Goed voorbeeld is de campagne van Google: Parisian Love voor iets banaals als zoekresultaten. De spot gaat over een jongen die gaat studeren in Frankrijk. We volgen hem bij het plannen van zijn trip, het ontmoeten van een Française tot zijn huwelijk en het in elkaar knutselen van een wieg voor hun kindje. Het reclamefilmpje eindigt met de slogan: search on.

4.) Zichtbaar

Weet u wat bij Apple het grote vraagstuk was bij het ontwerp van de Powerbook G4, een laptop van 2,5 centimeter dik en een hulsel van titanium? Niet de technische prestaties, maar de positie van het logo. Als de gebruiker zijn laptop opende, stond het logo voor iedereen om hem heen op zijn kop. Uiteindelijk moest het eerst zichtbaar worden. Want mensen doen anderen na.

Daarom dat een restaurantuitbater zo veel mogelijk eters aan het raam (of beter nog: op het terras) plaatst. Opdat anderen u kunnen zien. Daarom ook dat obers en diensters hun fooienpot al vullen door er wat munten en biljetten in te gooien. Als iedereen (zogezegd) een fooi geeft, bent u sneller geneigd hetzelfde te doen.

5.) Praktische waarde

Een van de populairste filmpjes op YouTube van de laatste jaren (bijna 8 miljoen keer bekeken) is geen videoclip of babyfilmpje. Neen, het is het filmpje van de 86-jarige Kan Craig die uitlegt hoe u op de meest efficiënte manier maïskolven schoonmaakt… Mensen delen praktische informatie om anderen te helpen of te informeren.  

6.) Verhalen

Mensen houden van verhalen, en sommige daarvan, zoals het verhaal over het paard van Troje, gaan duizenden jaren mee. Broodjesketen Subway biedt zeven broodjes die minder dan zes gram vet bevatten. Dat lijkt op zich niets bijzonders, tot ze het in het verhaal verpakten van ene Jared Fogle die maar liefst 111 kilo is afgevallen door alleen maar Subway-broodjes te eten.

 

(Beelden: (c) lev radin en iQoncept)

Wie viral marketing zegt, denkt al snel aan sociale media als Facebook, YouTube of Twitter. Onterecht, vindt Jonah Berger. “Mond-tot-mond-reclame op internet wordt overschat, omdat deze makkelijker valt. Terwijl offline gesprekken veel meer diepgang hebben.” Dit gezegd zijnde: zes manieren om lawaai te genereren.

1.) Sociaal wisselgeld

Door iets te weten over coole dingen, lijken mensen slim. Het komt er op neer om hen iets in handen te geven. We moeten mensen dus elementen geven om hen zo’n gewenste indruk na te laten. “Een vriend van mij is Platinum-lid bij vliegtuigmaatschappij Delta Airlines. Elke keer als hij vliegt, vindt hij een manier om erover op te scheppen op Facebook.” Mensen praten omdat ze hun prestaties willen tonen, maar tegelijk praten ze over merken.

Het is vergelijkbaar met het succes van Foursquare. Die gebruikers laat ‘inchecken’ bij bars, restaurants en andere locaties. Check je gedurende zestig dagen vaker in dan gelijk wie, dan word je tot Major gekroond. Check in op vijf verschillende vliegvelden en je krijgt een Jetsetter-badge.

2.) Trigger

Mensen praten meer over ontbijtgranen als Cheerios dan over Disney World. Deze laatste is interessant en leuk, maar de meeste mensen denken er niet regelmatig aan. Ze gaan er hoogstens één keer per jaar naartoe, als ze kinderen hebben. Terwijl miljoenen mensen ’s ochtends granen eten. Dat verhoogt de kans dat mensen erover praten.

Triggers zijn kleine geheugensteuntjes in je omgeving waaraan gedachten zijn verbonden. Denken aan koffie roept gedachten op aan Starbucks. Maar soms zijn ze verrassend: halverwege 1997 merkte snoepfabrikant Mars een kleine maar opmerkelijke toename van de verkoop. Het kwam door de media-aandacht voor de NASA’s Pathfinder… met bestemming Mars.

3.) Emotie

Sommige producten of diensten zijn geschikter voor het oproepen van emotie. Mensen lijken makkelijker enthousiast te krijgen voor huisdieren en baby’s dan voor logistiek management. Maar altijd kan men zich richten op emoties. Goed voorbeeld is de campagne van Google: Parisian Love voor iets banaals als zoekresultaten. De spot gaat over een jongen die gaat studeren in Frankrijk. We volgen hem bij het plannen van zijn trip, het ontmoeten van een Française tot zijn huwelijk en het in elkaar knutselen van een wieg voor hun kindje. Het reclamefilmpje eindigt met de slogan: search on.

4.) Zichtbaar

Weet u wat bij Apple het grote vraagstuk was bij het ontwerp van de Powerbook G4, een laptop van 2,5 centimeter dik en een hulsel van titanium? Niet de technische prestaties, maar de positie van het logo. Als de gebruiker zijn laptop opende, stond het logo voor iedereen om hem heen op zijn kop. Uiteindelijk moest het eerst zichtbaar worden. Want mensen doen anderen na.

Daarom dat een restaurantuitbater zo veel mogelijk eters aan het raam (of beter nog: op het terras) plaatst. Opdat anderen u kunnen zien. Daarom ook dat obers en diensters hun fooienpot al vullen door er wat munten en biljetten in te gooien. Als iedereen (zogezegd) een fooi geeft, bent u sneller geneigd hetzelfde te doen.

5.) Praktische waarde

Een van de populairste filmpjes op YouTube van de laatste jaren (bijna 8 miljoen keer bekeken) is geen videoclip of babyfilmpje. Neen, het is het filmpje van de 86-jarige Kan Craig die uitlegt hoe u op de meest efficiënte manier maïskolven schoonmaakt… Mensen delen praktische informatie om anderen te helpen of te informeren.  

6.) Verhalen

Mensen houden van verhalen, en sommige daarvan, zoals het verhaal over het paard van Troje, gaan duizenden jaren mee. Broodjesketen Subway biedt zeven broodjes die minder dan zes gram vet bevatten. Dat lijkt op zich niets bijzonders, tot ze het in het verhaal verpakten van ene Jared Fogle die maar liefst 111 kilo is afgevallen door alleen maar Subway-broodjes te eten.

 

(Beelden: (c) lev radin en iQoncept)

boekboekrecensiesbuzzinternetjonah bergernieuwsvideoviral marketing

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!