Vind de job van je leven online
Dit is meteen je eerste werk: open je browser, bezoek deze jobsites, worstel je al eens door hun interface en hun aanbod, en bewaar ze bij je bladwijzers.
- Vacature.com heeft ook een wekelijks magazine, maar de site plaatst gelukkig de jobs centraal. Bekijk echter ook geregeld hun carrièreadvies of test vaardigheden zoals je ondernemerszin of je talenkennis.
- Jobat.be is uit ongeveer hetzelfde hout gesneden: een site die eveneens opent met een trefwoord- en categoriegevoelig jobaanbod, maar daar ook een uitgebreid redactioneel luik aan toevoegt.
- Vdab.be is de website van de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding. Er is uiteraard ook aandacht voor de andere activiteiten van de dienst, zoals opleidingen, maar de jobs staan toch centraal. Hier vind je een ruimer aanbod aan jobs die een iets lagere scholing vereisen.
- Stepstone.be is een van de eerste jobsites die rechtstreeks uit het internet zijn gegroeid. Het grote voordeel is dat het aanbod niet strikt binnen de landsgrenzen blijft: er worden ook betrekkingen in andere Europese landen aangeboden.
- Monster.be is eveneens van internationaal allooi en pakt het ook een beetje anders aan. Er kan meteen via trefwoorden gezocht worden, maar voordat je door de categorieën gaat snuisteren kom je eerst nog een lijstje tegen met de populairste jobs van het moment.
Er zijn ook een paar specifieke jobsites, wier jobaanbod iets breder spoort dan dat van de algemene rekruteringsplatformen. Carejobs.be bijvoorbeeld bundelt jobs in de zorg- en welzijnssector, terwijl itjobboard.be hetzelfde doet voor informatici. Voor de landbouw- en voedingssector is er agrimatch.be, voor de automobielsector: carjob.be. En als je graag zo dicht mogelijk bij huis werkt, kan je terecht op regiojobs.be.
Verder maak je aparte bladwijzers aan voor de eigen websites van bedrijven in jouw sector. Niet alleen leer je ze op die manier beter kennen, maar ze hebben ook vaak een "jobs"-sectie waar nieuwe vacatures het eerst op terechtkomen.
Neem ze mee op zak
Jobsites als Monster en Stepstone hebben hun eigen mobiele app, maar de meeste sites uit dit overzicht hebben een mobielvriendelijke lay-out. Beperk je zoektocht dus niet tot wanneer je thuis nog eens achter een computer zit. Ook buitenshuis, wanneer je even een paar minuutjes tijd hebt, kan je rustig door het aanbod speuren. En zeven dagen op zeven de klok rond bereikbaar zijn, het is alvast een instelling die aanslaat bij nieuwe werkgevers.
Laat de jobs jou vinden
Simpelweg wat berichten sturen naar potentiële werkgevers, of alleen maar reageren wanneer er nieuwe jobadvertenties opduiken, helpt je eigenlijk maar halfweg. Veel belangrijker is dat je de mogelijkheden aangrijpt om jezelf vindbaar te maken.
Alle grote jobsites uit het overzicht dat ik zonet toonde, bieden je de mogelijkheid om je curriculum vitae online te plaatsen, zodat je een nieuwsbrief ontvangt met jobs die het systeem automatisch voor jou opzoekt, op basis van de criteria die je zelf hebt ingevoerd. Maar dikwijls gaan de HR-diensten van bedrijven en de rekruteerders die voor hen werken ook een blik werpen op het aanbod aan cv"s die online staan, dus het kan zeker geen kwaad om ervoor te zorgen dat je zelf gevonden kan worden.
Vertrek daarbij van een basis-cv, dat je vervolgens overtikt of kopieert en plakt in de formulieren van de verschillende jobsites. Op die manier is het makkelijker om de boel up-to-date te houden, want je zal zelf geregeld wat dingen moeten aanvullen. Dat basisdocument kan een papieren cv zijn, maar je kan daar ook je LinkedIn-profiel voor gebruiken, dat je desgewenst in pdf-formaat kan bewaren.
Nu we toch bij LinkedIn beland zijn: rekruteerders bezoeken dit soort sites dagelijks, dus het is absoluut noodzakelijk om – los van je eventuele cv"s – een deftige, goed uitgebouwde aanwezigheid op dat sociale netwerk uit te bouwen. Voer niet alleen voldoende informatie in over jezelf en je antecedenten, maar maak ook gebruik van het netwerk dat je hebt opgebouwd: speld anderen regelmatig een pluimpje op via Recommendations, zodat je er zelf ook krijgt. Je kan veel vertellen over jezelf, maar als anderen dat doen, komt het toch helemaal anders over. Endorsements werken op dezelfde manier: je LinkedIn-contacten kunnen je makkelijk aanbevelen voor vaardigheden die je zelf hebt ingevoerd of die zij toevoegen, en die komen dan terecht in een soort scoresysteem.
Ook als je een job hebt, en daar perfect gelukkig in bent, is het heel belangrijk om op LinkedIn te zitten. Het is de eerste stap in je personal branding: jezelf neerzetten als "merk". Daarvoor kan je trouwens ook andere sociale netwerken gebruiken. Op Twitter zinnige dingen zeggen over je sector en je markt kan bijvoorbeeld wonderen doen. Er hoeft maar één potentiële werkgever te zijn die zo gepakt wordt door jouw wijsheid dat hij je in het achterhoofd houdt voor een volgende job.
Vergeet ook sites als About.me niet, een soort online visitekaartje waarop je al je online aanwezigheden (bijvoorbeeld ook een blog) bundelt op een simpele webpagina met een mooie portretfoto van jezelf. Hetzelfde, maar dan vooral gericht op de mobiele wereld, krijg je bij striking.ly.
En voor zover je dat zelf al niet kon verzinnen: gebruik nooit – ik herhaal: nooit – jouw Facebook als tool om je professionele netwerk uit te breiden. Beperk per definitie het aantal (ex-)collega"s in je Facebook-vriendenlijst tot degenen die tot je kring van naasten behoren, en die weten wat voor een beest je kan zijn in het weekend.
Vier trajecten
Eens je vertrouwd bent met de kanalen en je cv online hebt gezet, kan je aan de slag. Hier zijn een paar aandachtspunten voor vier verschillende "profielen" van jobzoekers.
1. Werkzoekend?
Als je "tussen twee jobs" zit, werkt de tijd in je voordeel: je hebt namelijk volledige werkdagen tot je beschikking om uit te kijken naar nieuw emplooi. Het neemt natuurlijk niet weg dat je nog altijd zo veel mogelijk gebruik moet maken van de automatische kanalen waarlangs nieuwe jobs je tegemoet kunnen lopen.
Je curriculum vitae op verscheidene jobsites posten, na een serieuze update uiteraard, is een must, net als je LinkedIn-profiel aanpassen aan de nieuwe realiteit. Alleen al laten weten dat je beschikbaar bent voor een nieuwe job kan, als je in de vorige een stevig professioneel netwerk hebt uitgebouwd, al wonderen doen. Laat bijvoorbeeld niet gewoon je vorige functie staan in je LinkedIn-ondertitel, maar zet er iets als "op zoek naar een nieuwe uitdaging".
En verder heb je alle tijd en ruimte om zelf, handmatig, het aanbod te scannen. Beperk je ook niet tot trefwoorden als je de online kanalen bezoekt: misschien is er wel een job buiten jouw sector of bedrijvigheid die je nieuwsgierigheid prikkelt, en onverhoopt ook binnen de grenzen van jouw vaardigheden ligt.
2. Starter?
Pas afgestudeerd? Dit is een periode in je leven waarin je héél actief moet zijn: werk een deftig cv uit en post dat op alle mogelijke jobsites, bezoek de websites van bedrijven die jou interesseren om fatsoenlijk aan research te kunnen doen voordat je van start gaat, en doorploeg het bestaande jobaanbod liefst handmatig. Het helpt altijd als je via e-mail automatische overzichten krijgt, maar dat zou in dit stadium niet meer dan een extra hulpmiddel mogen zijn.
Werk een systeem van bookmarks uit in je browser, waarbij je al die sites en hun "jobs"-sectie opslaat, zodat je er sneller doorheen kan bladeren. Als er geen openstaande vacatures zijn, maar het bedrijf zelf interesseert je wel, doe dan (als de site dat toelaat tenminste) een spontane sollicitatie.
Wees overigens niet te beroerd om nu al met je netwerk en personal branding te beginnen. Je stelt wellicht nog niet zo veel voor in je vak, maar je hebt misschien toch al een kleine entourage opgebouwd van personen die het goed met je voorhebben (profs, stagebegeleiders enzovoort) die je alvast als uitgangspunt kan gebruiken.
3. Je huidige werk beu?
Als je directe chef en zijn micromanagement je zodanig de strot uitkomen dat je nu meteen uit het raam zou willen springen, wordt het tijd om op zoek te gaan naar iets anders en beters. In dit geval is het misschien aangewezen om niet te veel ruchtbaarheid te geven aan het feit dat je weg wil. Dus géén "op zoek naar een nieuwe uitdaging" op je LinkedIn, en als je cv"s online zet, geef je best niet te veel ruchtbaarheid aan het feit dat je je huidige job beu bent.
Na enkele jaren ervaring heb je wellicht een persoonlijk netwerk rond je opgebouwd, en heb je ook meer toegang tot jobs die in het "informele" circuit zitten: veel betrekkingen worden namelijk al ingevuld nog voor er een jobadvertentie online staat. Stuur wat discrete berichten uit, van persoon tot persoon. Bekijk ook zelf geregeld wat er zich aandient op de verscheidene jobsites, en wees daar niet te specifiek in: misschien is het wel tijd om het roer compleet om te gooien?
4. Het kan altijd beter?
Ben je een zogeheten "latente" jobzoeker, iemand die een keurige job heeft maar toch niet nee zou zeggen wanneer er zich iets aandient dat beter betaalt, een mooiere bedrijfswagen belooft of misschien wel dichter bij je ambities ligt? Dan kan je het uiteraard heel rustig aanpakken, maar ook heel gericht: je kan buitenproportioneel gebruik maken van jobaanbiedingen die automatisch verstuurd worden, zodat er jobs in je mailbox landen die beantwoorden aan de heel specifieke eisen die je aan een nieuwe baan stelt.
Dit is, zonder meer, shoppen naar je mogelijke volgende job. Voor latente jobzoekers is personal branding erg belangrijk: hoe meer je een "naam" wordt in je sector, hoe gemakkelijker men je zal vinden wanneer er een positie met wat meer panache vrijkomt. Hoe goed je je job doet, en dus mondelinge reclame voor jezelf genereert, is daar een doorslaggevende factor in. Maar ook de manier waarop je jezelf verkoopt, is belangrijker dan je denkt.
Dit is meteen je eerste werk: open je browser, bezoek deze jobsites, worstel je al eens door hun interface en hun aanbod, en bewaar ze bij je bladwijzers.
- Vacature.com heeft ook een wekelijks magazine, maar de site plaatst gelukkig de jobs centraal. Bekijk echter ook geregeld hun carrièreadvies of test vaardigheden zoals je ondernemerszin of je talenkennis.
- Jobat.be is uit ongeveer hetzelfde hout gesneden: een site die eveneens opent met een trefwoord- en categoriegevoelig jobaanbod, maar daar ook een uitgebreid redactioneel luik aan toevoegt.
- Vdab.be is de website van de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding. Er is uiteraard ook aandacht voor de andere activiteiten van de dienst, zoals opleidingen, maar de jobs staan toch centraal. Hier vind je een ruimer aanbod aan jobs die een iets lagere scholing vereisen.
- Stepstone.be is een van de eerste jobsites die rechtstreeks uit het internet zijn gegroeid. Het grote voordeel is dat het aanbod niet strikt binnen de landsgrenzen blijft: er worden ook betrekkingen in andere Europese landen aangeboden.
- Monster.be is eveneens van internationaal allooi en pakt het ook een beetje anders aan. Er kan meteen via trefwoorden gezocht worden, maar voordat je door de categorieën gaat snuisteren kom je eerst nog een lijstje tegen met de populairste jobs van het moment.
Er zijn ook een paar specifieke jobsites, wier jobaanbod iets breder spoort dan dat van de algemene rekruteringsplatformen. Carejobs.be bijvoorbeeld bundelt jobs in de zorg- en welzijnssector, terwijl itjobboard.be hetzelfde doet voor informatici. Voor de landbouw- en voedingssector is er agrimatch.be, voor de automobielsector: carjob.be. En als je graag zo dicht mogelijk bij huis werkt, kan je terecht op regiojobs.be.
Verder maak je aparte bladwijzers aan voor de eigen websites van bedrijven in jouw sector. Niet alleen leer je ze op die manier beter kennen, maar ze hebben ook vaak een "jobs"-sectie waar nieuwe vacatures het eerst op terechtkomen.
Neem ze mee op zak
Jobsites als Monster en Stepstone hebben hun eigen mobiele app, maar de meeste sites uit dit overzicht hebben een mobielvriendelijke lay-out. Beperk je zoektocht dus niet tot wanneer je thuis nog eens achter een computer zit. Ook buitenshuis, wanneer je even een paar minuutjes tijd hebt, kan je rustig door het aanbod speuren. En zeven dagen op zeven de klok rond bereikbaar zijn, het is alvast een instelling die aanslaat bij nieuwe werkgevers.
Laat de jobs jou vinden
Simpelweg wat berichten sturen naar potentiële werkgevers, of alleen maar reageren wanneer er nieuwe jobadvertenties opduiken, helpt je eigenlijk maar halfweg. Veel belangrijker is dat je de mogelijkheden aangrijpt om jezelf vindbaar te maken.
Alle grote jobsites uit het overzicht dat ik zonet toonde, bieden je de mogelijkheid om je curriculum vitae online te plaatsen, zodat je een nieuwsbrief ontvangt met jobs die het systeem automatisch voor jou opzoekt, op basis van de criteria die je zelf hebt ingevoerd. Maar dikwijls gaan de HR-diensten van bedrijven en de rekruteerders die voor hen werken ook een blik werpen op het aanbod aan cv"s die online staan, dus het kan zeker geen kwaad om ervoor te zorgen dat je zelf gevonden kan worden.
Vertrek daarbij van een basis-cv, dat je vervolgens overtikt of kopieert en plakt in de formulieren van de verschillende jobsites. Op die manier is het makkelijker om de boel up-to-date te houden, want je zal zelf geregeld wat dingen moeten aanvullen. Dat basisdocument kan een papieren cv zijn, maar je kan daar ook je LinkedIn-profiel voor gebruiken, dat je desgewenst in pdf-formaat kan bewaren.
Nu we toch bij LinkedIn beland zijn: rekruteerders bezoeken dit soort sites dagelijks, dus het is absoluut noodzakelijk om – los van je eventuele cv"s – een deftige, goed uitgebouwde aanwezigheid op dat sociale netwerk uit te bouwen. Voer niet alleen voldoende informatie in over jezelf en je antecedenten, maar maak ook gebruik van het netwerk dat je hebt opgebouwd: speld anderen regelmatig een pluimpje op via Recommendations, zodat je er zelf ook krijgt. Je kan veel vertellen over jezelf, maar als anderen dat doen, komt het toch helemaal anders over. Endorsements werken op dezelfde manier: je LinkedIn-contacten kunnen je makkelijk aanbevelen voor vaardigheden die je zelf hebt ingevoerd of die zij toevoegen, en die komen dan terecht in een soort scoresysteem.
Ook als je een job hebt, en daar perfect gelukkig in bent, is het heel belangrijk om op LinkedIn te zitten. Het is de eerste stap in je personal branding: jezelf neerzetten als "merk". Daarvoor kan je trouwens ook andere sociale netwerken gebruiken. Op Twitter zinnige dingen zeggen over je sector en je markt kan bijvoorbeeld wonderen doen. Er hoeft maar één potentiële werkgever te zijn die zo gepakt wordt door jouw wijsheid dat hij je in het achterhoofd houdt voor een volgende job.
Vergeet ook sites als About.me niet, een soort online visitekaartje waarop je al je online aanwezigheden (bijvoorbeeld ook een blog) bundelt op een simpele webpagina met een mooie portretfoto van jezelf. Hetzelfde, maar dan vooral gericht op de mobiele wereld, krijg je bij striking.ly.
En voor zover je dat zelf al niet kon verzinnen: gebruik nooit – ik herhaal: nooit – jouw Facebook als tool om je professionele netwerk uit te breiden. Beperk per definitie het aantal (ex-)collega"s in je Facebook-vriendenlijst tot degenen die tot je kring van naasten behoren, en die weten wat voor een beest je kan zijn in het weekend.
Vier trajecten
Eens je vertrouwd bent met de kanalen en je cv online hebt gezet, kan je aan de slag. Hier zijn een paar aandachtspunten voor vier verschillende "profielen" van jobzoekers.
1. Werkzoekend?
Als je "tussen twee jobs" zit, werkt de tijd in je voordeel: je hebt namelijk volledige werkdagen tot je beschikking om uit te kijken naar nieuw emplooi. Het neemt natuurlijk niet weg dat je nog altijd zo veel mogelijk gebruik moet maken van de automatische kanalen waarlangs nieuwe jobs je tegemoet kunnen lopen.
Je curriculum vitae op verscheidene jobsites posten, na een serieuze update uiteraard, is een must, net als je LinkedIn-profiel aanpassen aan de nieuwe realiteit. Alleen al laten weten dat je beschikbaar bent voor een nieuwe job kan, als je in de vorige een stevig professioneel netwerk hebt uitgebouwd, al wonderen doen. Laat bijvoorbeeld niet gewoon je vorige functie staan in je LinkedIn-ondertitel, maar zet er iets als "op zoek naar een nieuwe uitdaging".
En verder heb je alle tijd en ruimte om zelf, handmatig, het aanbod te scannen. Beperk je ook niet tot trefwoorden als je de online kanalen bezoekt: misschien is er wel een job buiten jouw sector of bedrijvigheid die je nieuwsgierigheid prikkelt, en onverhoopt ook binnen de grenzen van jouw vaardigheden ligt.
2. Starter?
Pas afgestudeerd? Dit is een periode in je leven waarin je héél actief moet zijn: werk een deftig cv uit en post dat op alle mogelijke jobsites, bezoek de websites van bedrijven die jou interesseren om fatsoenlijk aan research te kunnen doen voordat je van start gaat, en doorploeg het bestaande jobaanbod liefst handmatig. Het helpt altijd als je via e-mail automatische overzichten krijgt, maar dat zou in dit stadium niet meer dan een extra hulpmiddel mogen zijn.
Werk een systeem van bookmarks uit in je browser, waarbij je al die sites en hun "jobs"-sectie opslaat, zodat je er sneller doorheen kan bladeren. Als er geen openstaande vacatures zijn, maar het bedrijf zelf interesseert je wel, doe dan (als de site dat toelaat tenminste) een spontane sollicitatie.
Wees overigens niet te beroerd om nu al met je netwerk en personal branding te beginnen. Je stelt wellicht nog niet zo veel voor in je vak, maar je hebt misschien toch al een kleine entourage opgebouwd van personen die het goed met je voorhebben (profs, stagebegeleiders enzovoort) die je alvast als uitgangspunt kan gebruiken.
3. Je huidige werk beu?
Als je directe chef en zijn micromanagement je zodanig de strot uitkomen dat je nu meteen uit het raam zou willen springen, wordt het tijd om op zoek te gaan naar iets anders en beters. In dit geval is het misschien aangewezen om niet te veel ruchtbaarheid te geven aan het feit dat je weg wil. Dus géén "op zoek naar een nieuwe uitdaging" op je LinkedIn, en als je cv"s online zet, geef je best niet te veel ruchtbaarheid aan het feit dat je je huidige job beu bent.
Na enkele jaren ervaring heb je wellicht een persoonlijk netwerk rond je opgebouwd, en heb je ook meer toegang tot jobs die in het "informele" circuit zitten: veel betrekkingen worden namelijk al ingevuld nog voor er een jobadvertentie online staat. Stuur wat discrete berichten uit, van persoon tot persoon. Bekijk ook zelf geregeld wat er zich aandient op de verscheidene jobsites, en wees daar niet te specifiek in: misschien is het wel tijd om het roer compleet om te gooien?
4. Het kan altijd beter?
Ben je een zogeheten "latente" jobzoeker, iemand die een keurige job heeft maar toch niet nee zou zeggen wanneer er zich iets aandient dat beter betaalt, een mooiere bedrijfswagen belooft of misschien wel dichter bij je ambities ligt? Dan kan je het uiteraard heel rustig aanpakken, maar ook heel gericht: je kan buitenproportioneel gebruik maken van jobaanbiedingen die automatisch verstuurd worden, zodat er jobs in je mailbox landen die beantwoorden aan de heel specifieke eisen die je aan een nieuwe baan stelt.
Dit is, zonder meer, shoppen naar je mogelijke volgende job. Voor latente jobzoekers is personal branding erg belangrijk: hoe meer je een "naam" wordt in je sector, hoe gemakkelijker men je zal vinden wanneer er een positie met wat meer panache vrijkomt. Hoe goed je je job doet, en dus mondelinge reclame voor jezelf genereert, is daar een doorslaggevende factor in. Maar ook de manier waarop je jezelf verkoopt, is belangrijker dan je denkt.