Test

Dit is een popup

Het sms’je heeft de toekomst

Door de opkomst van messaging-apps worden er veel minder sms-berichten verstuurd. Telecombedrijven verdienen er dan ook fors minder aan. Maar dat betekent niet dat het medium ten dode is opgeschreven, integendeel.

De analisten van Informa Telecoms & Media wagen zich aan een voorspelling van sms-inkomsten voor telecombedrijven wereldwijd. Uit hun cijfers blijkt dat de omzet op alle continenten in de komende vijf jaar wel fors daalt, maar dat sms toch gewoon big business blijft.

Wereldwijd zal de sms-omzet in 2018 gedaald zijn met 23 miljard Amerikaanse dollars ten opzichte van vandaag. Dat komt voornamelijk door het gebruik van al dan niet gratis chat- en messaging-apps in zowel de rijke als opkomende economieën.

Het cijfer klinkt hard, maar er blijft dan nog bijna 97 miljard dollar jaaromzet over, met voor West- en Zuid-Europa een aandeel van ruim 20 miljard.

De verschillen zijn groot tussen de in totaal 59 bekeken landen en 7 regio’s. In Argentinië, Japan en de Verenigde Arabische Emiraten bijvoorbeeld groeit het sms-gebruik zelfs nog de komende jaren.

De grootste dip zit daar waar men veruit het meest sms’t: in Azië. Enkele ontwikkelaars van messagingdiensten in deze regio timmeren hard aan de weg, zoals het Chinese WeChat en Kakao Talk uit Zuid-Korea.

De plaatselijke telecombedrijven ondervangen dit door méér of zelfs een ongelimiteerd aantal sms’jes in hun bundels voor consumenten aan te bieden.

In het bedrijfsleven daarentegen ligt er voor sms evenwel nog een gezonde toekomst met zelfs groei. Vooral de grootste ondernemingen en overheden zien het als een goedkoop, toegankelijk en betrouwbaar communicatiemiddel voor contact met hun klanten, personeel, partners en het publiek in het algemeen.

Onderzoeker Gareth Sims van Informa wijst er ook nog op dat de markt voor digitale berichten heel divers is, en dat de vele verschillende platformen elkaar kunnen aanvullen.

"Ook al voorspellen we een afname in sms-opbrengsten, veroorzaakt door de welbekende concurrentie van messaging-aanbieders, het zou naïef zijn om te denken dat sms geen toekomst meer heeft", concludeert Sims.

De analisten van Informa Telecoms & Media wagen zich aan een voorspelling van sms-inkomsten voor telecombedrijven wereldwijd. Uit hun cijfers blijkt dat de omzet op alle continenten in de komende vijf jaar wel fors daalt, maar dat sms toch gewoon big business blijft.

Wereldwijd zal de sms-omzet in 2018 gedaald zijn met 23 miljard Amerikaanse dollars ten opzichte van vandaag. Dat komt voornamelijk door het gebruik van al dan niet gratis chat- en messaging-apps in zowel de rijke als opkomende economieën.

Het cijfer klinkt hard, maar er blijft dan nog bijna 97 miljard dollar jaaromzet over, met voor West- en Zuid-Europa een aandeel van ruim 20 miljard.

De verschillen zijn groot tussen de in totaal 59 bekeken landen en 7 regio’s. In Argentinië, Japan en de Verenigde Arabische Emiraten bijvoorbeeld groeit het sms-gebruik zelfs nog de komende jaren.

De grootste dip zit daar waar men veruit het meest sms’t: in Azië. Enkele ontwikkelaars van messagingdiensten in deze regio timmeren hard aan de weg, zoals het Chinese WeChat en Kakao Talk uit Zuid-Korea.

De plaatselijke telecombedrijven ondervangen dit door méér of zelfs een ongelimiteerd aantal sms’jes in hun bundels voor consumenten aan te bieden.

In het bedrijfsleven daarentegen ligt er voor sms evenwel nog een gezonde toekomst met zelfs groei. Vooral de grootste ondernemingen en overheden zien het als een goedkoop, toegankelijk en betrouwbaar communicatiemiddel voor contact met hun klanten, personeel, partners en het publiek in het algemeen.

Onderzoeker Gareth Sims van Informa wijst er ook nog op dat de markt voor digitale berichten heel divers is, en dat de vele verschillende platformen elkaar kunnen aanvullen.

"Ook al voorspellen we een afname in sms-opbrengsten, veroorzaakt door de welbekende concurrentie van messaging-aanbieders, het zou naïef zijn om te denken dat sms geen toekomst meer heeft", concludeert Sims.

analysefinancieelmessagingnieuwssmstelecom

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!