Zet je werkvloer eens op Google Street View
Het ziet er een toffe bende uit bij PR-en onlinecommunicatie-agentschap Voice. Aan de muur hangt een portret van een kat in een astronautenpak en je wordt bij het binnenkomen begroet door een papieren dinosaurus. Niet dat ik ooit in hun kantoor ben geweest, ik heb het gezien op Street View.
Je kan als bedrijf Google uitnodigen om Streetview-achtige foto’s te maken in je bedrijf. Ze sturen dan een fotograaf langs die 360-gradenfoto’s maakt en plakken achteraf heel dat boeltje in Google Street View, zodat surfers er virtueel kunnen rondwandelen.
[related_article id=”158901″]
De dienst is vooral in het nieuws gekomen toen Google het Witte Huis op Street View gooide. Of toch enkele vertrekken ervan. In België hebben ze onlangs ook de Lambermont en Wetstraat 16 gevirtualiseerd.
Als bedrijf kan je ook je interieur op Google Street View zetten, maar dan betaal je er wel voor. “De fotograaf die bij ons langskwam had anderhalf uur werk en voor verwerking en publicatie reken je best vijf tot tien dagen. Er is nogal wat speciale software nodig om Street Viewfoto"s te maken. De prijs is afhankelijk van de oppervlakte en het aantal foto’s dat moet gemaakt worden. Bij ons kostte het 300 euro”, zegt Karel Goethals van Voice.
Die prijs die Google vraagt lijkt niet eens buitenissig. Hij ligt dicht in de buurt van een normale vergoeding voor de fotograaf. Het lijkt erop dat het Google hier eerder te doen is om de content dan om winst uit dit product.
Waarom zou je in ’s hemelsnaam heel je interieur op Google gooien? Voor handelszaken is het eenvoudig: winkels kunnen hun showroom tonen en horecazaken kunnen hun gezelligheid tentoon spreiden.
De verantwoording van Voice is iets minder direct. “We vonden het een leuk idee om ons bedrijf te tonen aan klanten, maar ook aan stagiairs en potentiële medewerkers”, zegt Karel Goethals.
Op de foto’s van Voice’s binnenkant kan je zien dat de meeste mensen graag via een hoofdtelefoon naar muziek luisteren en dat er iemand fan is van Betty Boop. Maar je kan even goed zien waar de kluis staat. “Daar hebben we ook nog zelf bij stilgestaan, maar we vertrouwen op onze inbraakbeveiliging”, zegt Goethals.
En hij gaat verder over het thema geheimhouding: “Bedrijfsgeheimen zijn er niet echt, maar we hebben toch wel een aantal papieren uit het zicht gelegd als de fotograaf langs kwam. Of ik speciaal voor de gelegenheid mooie kleren heb aangetrokken? Neen, we wisten niet wanneer de fotograaf zou langskomen.”
Het ziet er een toffe bende uit bij PR-en onlinecommunicatie-agentschap Voice. Aan de muur hangt een portret van een kat in een astronautenpak en je wordt bij het binnenkomen begroet door een papieren dinosaurus. Niet dat ik ooit in hun kantoor ben geweest, ik heb het gezien op Street View.
Je kan als bedrijf Google uitnodigen om Streetview-achtige foto’s te maken in je bedrijf. Ze sturen dan een fotograaf langs die 360-gradenfoto’s maakt en plakken achteraf heel dat boeltje in Google Street View, zodat surfers er virtueel kunnen rondwandelen.
[related_article id=”158901″]
De dienst is vooral in het nieuws gekomen toen Google het Witte Huis op Street View gooide. Of toch enkele vertrekken ervan. In België hebben ze onlangs ook de Lambermont en Wetstraat 16 gevirtualiseerd.
Als bedrijf kan je ook je interieur op Google Street View zetten, maar dan betaal je er wel voor. “De fotograaf die bij ons langskwam had anderhalf uur werk en voor verwerking en publicatie reken je best vijf tot tien dagen. Er is nogal wat speciale software nodig om Street Viewfoto"s te maken. De prijs is afhankelijk van de oppervlakte en het aantal foto’s dat moet gemaakt worden. Bij ons kostte het 300 euro”, zegt Karel Goethals van Voice.
Die prijs die Google vraagt lijkt niet eens buitenissig. Hij ligt dicht in de buurt van een normale vergoeding voor de fotograaf. Het lijkt erop dat het Google hier eerder te doen is om de content dan om winst uit dit product.
Waarom zou je in ’s hemelsnaam heel je interieur op Google gooien? Voor handelszaken is het eenvoudig: winkels kunnen hun showroom tonen en horecazaken kunnen hun gezelligheid tentoon spreiden.
De verantwoording van Voice is iets minder direct. “We vonden het een leuk idee om ons bedrijf te tonen aan klanten, maar ook aan stagiairs en potentiële medewerkers”, zegt Karel Goethals.
Op de foto’s van Voice’s binnenkant kan je zien dat de meeste mensen graag via een hoofdtelefoon naar muziek luisteren en dat er iemand fan is van Betty Boop. Maar je kan even goed zien waar de kluis staat. “Daar hebben we ook nog zelf bij stilgestaan, maar we vertrouwen op onze inbraakbeveiliging”, zegt Goethals.
En hij gaat verder over het thema geheimhouding: “Bedrijfsgeheimen zijn er niet echt, maar we hebben toch wel een aantal papieren uit het zicht gelegd als de fotograaf langs kwam. Of ik speciaal voor de gelegenheid mooie kleren heb aangetrokken? Neen, we wisten niet wanneer de fotograaf zou langskomen.”