SpaceX bouwt raketonderdelen met 3D-printers en handgebaren
Musk zette een YouTube-video online waarin hij liet zien hoe SpaceX futuristische technologieën inzet om het productieproces te versnellen, waarbij muis en toetsenbord plaatsmaken voor bewegingssensoren en 3D-laserprinters voor metaal die de ontwerpen afdrukken.
SpaceX is een commercieel bedrijf dat de Zuid-Afrikaanse ondernemer Elon Musk in 2002 oprichtte om raketten te ontwerpen, bouwen en in een baan om de aarde te brengen. Uiteindelijk streeft het ernaar om op een dag mensen op andere planeten te laten leven.
“Bij SpaceX zijn we dol op het spelen met spitstechnologie en we zijn altijd op zoek naar manieren om science fiction in realiteit om te zetten”, zei de oprichter in de begeleidende tekst. “Het verbetert ons werk niet alleen, maar het is ook leuk (om te doen).”
[related_article id=”160734″]
In de video gebruikt Musk verschillende bijzondere gereedschappen, zoals de Leap Motion-controller. Dit is een Kinect-achtig stuk gereedschap voor Mac OS X en Windows, waarmee je via handgebaren software kunt bedienen. De raketgeleerden gebruiken de gadget om ontwerpen van alle kanten te analyseren.
Het bedrijf gebruikt ook de VR-bril Oculus Rift, die eigenlijk bedoeld is voor het spelen van computergames terwijl je zelf in de spelwereld aanwezig bent. Dat moet leiden tot een meer realistische vertaling van concepten naar productontwerpen.
Tenslotte gaan de ontworpen modellen naar een speciale 3D-metaalprinter, die een prototype met laserstralen op maat snijdt. De printer legt dunne lagen titanium op elkaar, terwijl de laser die lagen aan elkaar vastmaakt.
Volgens Musk kan SpaceX op deze manier op een veel intuïtievere en snellere manier onderdelen voor zijn Merlin-raketmotor in elkaar steken, wat uiteindelijk moet leiden tot hogere kwaliteit en en een meer voortvarende bouw.
“Ik geloof dat we op het punt staan van een grote doorbraak in ontwerp en productie, in de zin dat je in staat bent om een concept uit je geest te halen, dat op een erg intuïtieve manier op de computer in een 3D-object te veranderen, en dan dat virtuele 3D-object echt te maken door het gewoon uit te printen”, aldus Musk.
“Het gaat zorgen voor een revolutie en design en productie in de 21ste eeuw.”
Musk zette een YouTube-video online waarin hij liet zien hoe SpaceX futuristische technologieën inzet om het productieproces te versnellen, waarbij muis en toetsenbord plaatsmaken voor bewegingssensoren en 3D-laserprinters voor metaal die de ontwerpen afdrukken.
SpaceX is een commercieel bedrijf dat de Zuid-Afrikaanse ondernemer Elon Musk in 2002 oprichtte om raketten te ontwerpen, bouwen en in een baan om de aarde te brengen. Uiteindelijk streeft het ernaar om op een dag mensen op andere planeten te laten leven.
“Bij SpaceX zijn we dol op het spelen met spitstechnologie en we zijn altijd op zoek naar manieren om science fiction in realiteit om te zetten”, zei de oprichter in de begeleidende tekst. “Het verbetert ons werk niet alleen, maar het is ook leuk (om te doen).”
[related_article id=”160734″]
In de video gebruikt Musk verschillende bijzondere gereedschappen, zoals de Leap Motion-controller. Dit is een Kinect-achtig stuk gereedschap voor Mac OS X en Windows, waarmee je via handgebaren software kunt bedienen. De raketgeleerden gebruiken de gadget om ontwerpen van alle kanten te analyseren.
Het bedrijf gebruikt ook de VR-bril Oculus Rift, die eigenlijk bedoeld is voor het spelen van computergames terwijl je zelf in de spelwereld aanwezig bent. Dat moet leiden tot een meer realistische vertaling van concepten naar productontwerpen.
Tenslotte gaan de ontworpen modellen naar een speciale 3D-metaalprinter, die een prototype met laserstralen op maat snijdt. De printer legt dunne lagen titanium op elkaar, terwijl de laser die lagen aan elkaar vastmaakt.
Volgens Musk kan SpaceX op deze manier op een veel intuïtievere en snellere manier onderdelen voor zijn Merlin-raketmotor in elkaar steken, wat uiteindelijk moet leiden tot hogere kwaliteit en en een meer voortvarende bouw.
“Ik geloof dat we op het punt staan van een grote doorbraak in ontwerp en productie, in de zin dat je in staat bent om een concept uit je geest te halen, dat op een erg intuïtieve manier op de computer in een 3D-object te veranderen, en dan dat virtuele 3D-object echt te maken door het gewoon uit te printen”, aldus Musk.
“Het gaat zorgen voor een revolutie en design en productie in de 21ste eeuw.”