Test

Dit is een popup

Veilig winkelen op het internet

Of je nu te weinig tijd hebt dan wel gewoon een tikkeltje misantropisch bent: winkelcentra zijn niet voor iedereen weggelegd. Online dan maar!

Of je nu te weinig tijd hebt dan wel gewoon een tikkeltje misantropisch bent: winkelcentra zijn niet voor iedereen weggelegd. Gelukkig is er nog het digitale winkelcentrum genaamd ‘internet’. Maar ook op internet is het niet altijd even makkelijk om de juiste winkels te vinden, en je moet er net als in de echte wereld opletten voor zakkenrollers. Daarom zetten we een aantal nuttige tips op een rijtje om veilig te webwinkelen.

Malware blokkeren

Zorg eerst en vooral dat je virusscanner up-to-date is en dat ook spyware geen kans krijgt. Wanneer je ergens gegevens ingeeft op het internet is het belangrijk dat dit via een beveiligd adres gebeurt. Zeker wanneer het om creditcardgegevens gaat. Het verschil zie je in de adresbalk: als het adres door ‘https’ voorafgegaan wordt, zit je goed. De meeste browsers tonen ook een slotje of werken met een groen balkje om aan te duiden dat je op een veilige verbinding zit.

[related_article id=”160734″]

Ben je bij een kleine webshop beland die enkel met overschrijvingen werkt, dan kan je voor de zekerheid even contact met hen opnemen. Als er behalve een e-mailadres geen andere contactgegevens op de website staan, ben je best extra voorzichtig. Reviews van een webshop kunnen ook helpen, al kunnen die natuurlijk vervalst zijn.

Betalen

Betaalmethodes genoeg op internet, en ze volgen allemaal een vast stramien. Vul je creditcardgegevens alleen in als de vraag op een logisch moment komt en let op de keurmerken van financiële instellingen zoals Visa, iDeal en Ogone.

PayPal is altijd een veilige manier om te betalen, omdat de organisatie heel wat regeltjes oplegt aan verkopers die PayPal willen gebruiken. Check wel de adresbalk of je voor de betaling wel degelijk op de website van PayPal zit, en niet op een of andere phishingpagina.

Net als PayPal beschermen ook de kredietkaartmaatschappijen je tegen fraude. Meer info vind je hier. Niet alle online shops verschijnen met hun bekende naam op je kredietkaartafschrift. Bewaar daarom zeker de bevestigingsmails van bijvoorbeeld PayPal. Daarin staat de naam van het bedrijf op wiens rekening jouw geld terechtkomt, zodat je die kan vergelijken met de naam op het afschrift van je bank.

Winkelassistent

Het Europees Centrum voor de Consument heeft een handige online winkelassistent in het leven geroepen, die je laat zien hoe je veiliger kan winkelen op internet. Je vindt Howard de uil op http://be.theshoppingassistant.com. Zijn informatie heeft trouwens niet alleen betrekking op België; hij geeft je bijvoorbeeld ook de keurmerken van verschillende andere Europese landen, informatie over garantie- en herroepingsrechten en websites met prijsvergelijkingen. Zeker de moeite waard dus.

Keurmerken

Er bestaat nog geen officieel Europees kwaliteitslabel, maar ook in onze buurlanden zijn er labels die een garantie van kwaliteit bieden, zoals Thuiswinkel WaarborgEHI Geprüfter Online-Shop en Trusted Shops. Zo’n label geeft je de garantie dat de website veilig is, maar als je helemaal zeker wil zijn, kan je bij de instantie nagaan of de verkopende partij wel echt over het label beschikt. Hij kan het immers ook gewoon kopiëren of er zelf een creëren.

Kopen in het buitenland

Als je dan toch online koopt, loont het soms de moeite om bewust buiten de landsgrenzen te shoppen. Zolang je binnen de Europese unie blijft, is er vrij goederenverkeer en komt er geen douane aan te pas.

Als een website in meerdere landen actief is, kan je best ook die sites onderling vergelijken. Bij Amazon is een bepaald product bijvoorbeeld vaak goedkoper in Duitsland dan in Frankrijk of Groot-Brittannië. Pas wel op met de aankoop van elektronische producten. Koop je bijvoorbeeld een toestel op een Amerikaanse website, dan zit er waarschijnlijk geen Europese stekker in de doos. Ook een beroep doen op je garantie wordt moeilijker. En voor een vlotte naservice ben je nog altijd het beste af bij de vaderlandse winkels.

Let op verrassingen

Malafide shops, onverwachte kosten, … Je speelt je geld makkelijk kwijt op internet. Kijk vooraleer je bestelt goed na of alle verzendkosten en belastingen wel inbegrepen zijn.

Online winkeliers kunnen de douanekosten niet op voorhand aanrekenen, maar op www.dutycalculator.com kan je wel een berekening maken van welke extra kost er nog kan bijkomen. Zo is DealExtreme een razend populaire Chinese webshop waar je zowat alles aan dumpingprijzen op de kop kan tikken, maar er zit ook flink wat namaak tussen. Als de douane je pakje onderschept kan je dus niet alleen met kosten zitten, maar ook nog eens je pakje kwijtspelen.

Toch problemen?

Als je online winkelt, kan je voor de zekerheid een screenshot nemen van je betaling. Zo heb je een bewijs in handen dat je kan gebruiken als er iets misloopt, en je bijvoorbeeld geen bevestigingsmail van je bestelling hebt ontvangen.

Als je opgelicht wordt, of je hebt weet van online wanpraktijken, dan geef je dat best aan op het Belgische meldpunt van eCops. Ook als bepaalde websites misleidende informatie geven, kan je dat daar melden. Ze kunnen je echter alleen verder helpen als het over Belgische websites gaat. Bij het Europees centrum van de consument België kan je terecht voor zogenaamde ‘grensoverschrijdende geschillen’.

Of je nu te weinig tijd hebt dan wel gewoon een tikkeltje misantropisch bent: winkelcentra zijn niet voor iedereen weggelegd. Gelukkig is er nog het digitale winkelcentrum genaamd ‘internet’. Maar ook op internet is het niet altijd even makkelijk om de juiste winkels te vinden, en je moet er net als in de echte wereld opletten voor zakkenrollers. Daarom zetten we een aantal nuttige tips op een rijtje om veilig te webwinkelen.

Malware blokkeren

Zorg eerst en vooral dat je virusscanner up-to-date is en dat ook spyware geen kans krijgt. Wanneer je ergens gegevens ingeeft op het internet is het belangrijk dat dit via een beveiligd adres gebeurt. Zeker wanneer het om creditcardgegevens gaat. Het verschil zie je in de adresbalk: als het adres door ‘https’ voorafgegaan wordt, zit je goed. De meeste browsers tonen ook een slotje of werken met een groen balkje om aan te duiden dat je op een veilige verbinding zit.

[related_article id=”160734″]

Ben je bij een kleine webshop beland die enkel met overschrijvingen werkt, dan kan je voor de zekerheid even contact met hen opnemen. Als er behalve een e-mailadres geen andere contactgegevens op de website staan, ben je best extra voorzichtig. Reviews van een webshop kunnen ook helpen, al kunnen die natuurlijk vervalst zijn.

Betalen

Betaalmethodes genoeg op internet, en ze volgen allemaal een vast stramien. Vul je creditcardgegevens alleen in als de vraag op een logisch moment komt en let op de keurmerken van financiële instellingen zoals Visa, iDeal en Ogone.

PayPal is altijd een veilige manier om te betalen, omdat de organisatie heel wat regeltjes oplegt aan verkopers die PayPal willen gebruiken. Check wel de adresbalk of je voor de betaling wel degelijk op de website van PayPal zit, en niet op een of andere phishingpagina.

Net als PayPal beschermen ook de kredietkaartmaatschappijen je tegen fraude. Meer info vind je hier. Niet alle online shops verschijnen met hun bekende naam op je kredietkaartafschrift. Bewaar daarom zeker de bevestigingsmails van bijvoorbeeld PayPal. Daarin staat de naam van het bedrijf op wiens rekening jouw geld terechtkomt, zodat je die kan vergelijken met de naam op het afschrift van je bank.

Winkelassistent

Het Europees Centrum voor de Consument heeft een handige online winkelassistent in het leven geroepen, die je laat zien hoe je veiliger kan winkelen op internet. Je vindt Howard de uil op http://be.theshoppingassistant.com. Zijn informatie heeft trouwens niet alleen betrekking op België; hij geeft je bijvoorbeeld ook de keurmerken van verschillende andere Europese landen, informatie over garantie- en herroepingsrechten en websites met prijsvergelijkingen. Zeker de moeite waard dus.

Keurmerken

Er bestaat nog geen officieel Europees kwaliteitslabel, maar ook in onze buurlanden zijn er labels die een garantie van kwaliteit bieden, zoals Thuiswinkel WaarborgEHI Geprüfter Online-Shop en Trusted Shops. Zo’n label geeft je de garantie dat de website veilig is, maar als je helemaal zeker wil zijn, kan je bij de instantie nagaan of de verkopende partij wel echt over het label beschikt. Hij kan het immers ook gewoon kopiëren of er zelf een creëren.

Kopen in het buitenland

Als je dan toch online koopt, loont het soms de moeite om bewust buiten de landsgrenzen te shoppen. Zolang je binnen de Europese unie blijft, is er vrij goederenverkeer en komt er geen douane aan te pas.

Als een website in meerdere landen actief is, kan je best ook die sites onderling vergelijken. Bij Amazon is een bepaald product bijvoorbeeld vaak goedkoper in Duitsland dan in Frankrijk of Groot-Brittannië. Pas wel op met de aankoop van elektronische producten. Koop je bijvoorbeeld een toestel op een Amerikaanse website, dan zit er waarschijnlijk geen Europese stekker in de doos. Ook een beroep doen op je garantie wordt moeilijker. En voor een vlotte naservice ben je nog altijd het beste af bij de vaderlandse winkels.

Let op verrassingen

Malafide shops, onverwachte kosten, … Je speelt je geld makkelijk kwijt op internet. Kijk vooraleer je bestelt goed na of alle verzendkosten en belastingen wel inbegrepen zijn.

Online winkeliers kunnen de douanekosten niet op voorhand aanrekenen, maar op www.dutycalculator.com kan je wel een berekening maken van welke extra kost er nog kan bijkomen. Zo is DealExtreme een razend populaire Chinese webshop waar je zowat alles aan dumpingprijzen op de kop kan tikken, maar er zit ook flink wat namaak tussen. Als de douane je pakje onderschept kan je dus niet alleen met kosten zitten, maar ook nog eens je pakje kwijtspelen.

Toch problemen?

Als je online winkelt, kan je voor de zekerheid een screenshot nemen van je betaling. Zo heb je een bewijs in handen dat je kan gebruiken als er iets misloopt, en je bijvoorbeeld geen bevestigingsmail van je bestelling hebt ontvangen.

Als je opgelicht wordt, of je hebt weet van online wanpraktijken, dan geef je dat best aan op het Belgische meldpunt van eCops. Ook als bepaalde websites misleidende informatie geven, kan je dat daar melden. Ze kunnen je echter alleen verder helpen als het over Belgische websites gaat. Bij het Europees centrum van de consument België kan je terecht voor zogenaamde ‘grensoverschrijdende geschillen’.

beveiligingclickxecommercehelponlineontspanningshoppentipwebwinkel

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!