Nederlandse maker smart-tv’s Philips schendt privacy
Volgens het College houdt TP-Vision het online kijkgedrag, websitebezoek en appgebruik in de gaten van verkochte slimme tv’s. Het bewaart die informatie ook, onder meer via cookies, maar laat kopers van zijn smart-tv’s vaak in het ongewisse dat het dit doet. Het vraagt bovendien vooraf geen toestemming voor het feit dat het ‘meekijkt met het televisekijken van zijn klanten’, zoals het CBP het noemt.
TP-Vision produceert slimme televisies onder de merknaam Philips sinds het in 2011 een meerderheidsaandeel nam in de televisietak van het Eindhovense bedrijf. De producent zou de verzamelde informatie onder meer willen gebruiken voor gepersonaliseerde aanbiedingen en kijktips.
“TP Vision geeft gebruikers in Nederland onvolledige en onvoldoende duidelijke informatie over haar identiteit en over de gegevensverwerking via de Philips smart-tv’s”, zegt de Nederlandse privacywaakhond in haar rapport (pdf).
De tv-maker belooft beterschap en is sinds april gestart om bij zijn toestellen vooraf toestemming te vragen voor gegevensverzameling via cookies die het kijkgedrag vastleggen. Het heeft daarnaast de gebruikersvoorwaarden uitgebreid met een privacyverklaring en heeft een cookiebeleid ingevoerd.
[related_article id=”158578″]
Het CBP is nog altijd niet helemaal tevreden. Het vindt dat het de bovengenoemde toestemming nog altijd aan ‘volledige en duidelijke informatie’ ontbreekt. Zo is bijvoorbeeld het cookiebeleid alleen in het Engels beschikbaar. Bovendien verzuimt TP-Vision nog steeds om de klant vooraf te vragen of het analytische en advertentiecookies mag inzetten die het gebruik van apps en websitebezoeken bijhouden.
TP-Vision laat tegenover de Volkskrant weten dat het nauw samenwerkt met de privacybeschermer en dat de meeste overtredingen inmiddels zijn verholpen.
Volgens het College houdt TP-Vision het online kijkgedrag, websitebezoek en appgebruik in de gaten van verkochte slimme tv’s. Het bewaart die informatie ook, onder meer via cookies, maar laat kopers van zijn smart-tv’s vaak in het ongewisse dat het dit doet. Het vraagt bovendien vooraf geen toestemming voor het feit dat het ‘meekijkt met het televisekijken van zijn klanten’, zoals het CBP het noemt.
TP-Vision produceert slimme televisies onder de merknaam Philips sinds het in 2011 een meerderheidsaandeel nam in de televisietak van het Eindhovense bedrijf. De producent zou de verzamelde informatie onder meer willen gebruiken voor gepersonaliseerde aanbiedingen en kijktips.
“TP Vision geeft gebruikers in Nederland onvolledige en onvoldoende duidelijke informatie over haar identiteit en over de gegevensverwerking via de Philips smart-tv’s”, zegt de Nederlandse privacywaakhond in haar rapport (pdf).
De tv-maker belooft beterschap en is sinds april gestart om bij zijn toestellen vooraf toestemming te vragen voor gegevensverzameling via cookies die het kijkgedrag vastleggen. Het heeft daarnaast de gebruikersvoorwaarden uitgebreid met een privacyverklaring en heeft een cookiebeleid ingevoerd.
[related_article id=”158578″]
Het CBP is nog altijd niet helemaal tevreden. Het vindt dat het de bovengenoemde toestemming nog altijd aan ‘volledige en duidelijke informatie’ ontbreekt. Zo is bijvoorbeeld het cookiebeleid alleen in het Engels beschikbaar. Bovendien verzuimt TP-Vision nog steeds om de klant vooraf te vragen of het analytische en advertentiecookies mag inzetten die het gebruik van apps en websitebezoeken bijhouden.
TP-Vision laat tegenover de Volkskrant weten dat het nauw samenwerkt met de privacybeschermer en dat de meeste overtredingen inmiddels zijn verholpen.