Windows Phone verstevigt derde plaats in Europa, na Android en iOS
Het marktaandeel van Windows Phone in Europa stijgt traag maar zeker, vooral doordat BlackBerry en Symbian blijven achteruitboeren. Het OS van Microsoft heeft de derde plaats nu stevig in handen.
In de vijf grootste Europese markten (het VK, Frankrijk, Spanje, Italië en Duitsland) draaide 6,9 procent van alle verkochte smartphones in het tweede kwartaal Windows Phone, berekende het marktonderzoeksbureau Kantar Worldpanel. Vorig jaar was dat 4,7 procent. Android is goed voor 70 procent. iOS heeft 18,5 procent van de markt in handen.
[related_article id=”161452″]
In Groot-Brittannië verdubbelde het aandeel van Windows Phone bijna, van 4,5 procent vorig jaar, naar 8,6 procent. In Frankrijk was de groeispurt nog sterker: van 2,3 naar negen procent.
In andere landen evolueerde de situatie echter minder gunstig. In Spanje daalde het marktaandeel van 2,2 naar 1,4 procent. Dat is toch nog altijd goed voor de derde plaats: het marktaandeel van Blackberry verschrompelde in dezelfde periode, van 9,2 naar 0,4 procent. Android is veruit het dominante OS in Spanje, met 91 procent van alle verkochte toestellen. In het tweede kwartaal van 2012 was 82 procent.
"Hoewel vooral topsmartphones als de Nokia Lumia 925 en de HTC 8X op veel persaandacht mogen rekenen, zijn het vooral de middenklassetoestellen als de Lumia 520 en 620 die in alle stilte het Windows OS stuwen", zegt Dominic Sunnebo van Kantar Worldpanel Comtech. "Het is voor Windows nu belangrijk om aanzien te worden als een echt alternatief voor Android en iOS en niet als een niche-platform. Grote volumes van middenklassetoestellen verkopen is een goede manier om ze in de handen te krijgen van de vrienden en familieleden van potentiële klanten. Zo kan je ze overtuigen dat er geen risico hangt aan de keuze voor dit platform. De meeste mensen zijn trendvolgers, geen trend setters. Windows moet dus zo snel mogelijk, zo veel mogelijk smartphones in de markt krijgen."
Voor Blackberry is de situatie niet alleen in Spanje precair: over de vijf grootste markten daalden de verkopen van zeven procent naar 2,2 procent.
Het onvermijdelijke verval van Symbian ging ook gewoon door, met verkoopcijfers die van 3,9 procent naar 1,2 procent kelderden. Veel beterschap zit er niet in: Nokia kondigde onlangs aan dat het zijn laatste Symbian-toestel had gebouwd. In zijn laatste financiële resultaten liet het bedrijf ook weten dat de verkoop van Symbian "praktisch nul" was.
Het marktaandeel van Windows Phone in Europa stijgt traag maar zeker, vooral doordat BlackBerry en Symbian blijven achteruitboeren. Het OS van Microsoft heeft de derde plaats nu stevig in handen.
In de vijf grootste Europese markten (het VK, Frankrijk, Spanje, Italië en Duitsland) draaide 6,9 procent van alle verkochte smartphones in het tweede kwartaal Windows Phone, berekende het marktonderzoeksbureau Kantar Worldpanel. Vorig jaar was dat 4,7 procent. Android is goed voor 70 procent. iOS heeft 18,5 procent van de markt in handen.
[related_article id=”161452″]
In Groot-Brittannië verdubbelde het aandeel van Windows Phone bijna, van 4,5 procent vorig jaar, naar 8,6 procent. In Frankrijk was de groeispurt nog sterker: van 2,3 naar negen procent.
In andere landen evolueerde de situatie echter minder gunstig. In Spanje daalde het marktaandeel van 2,2 naar 1,4 procent. Dat is toch nog altijd goed voor de derde plaats: het marktaandeel van Blackberry verschrompelde in dezelfde periode, van 9,2 naar 0,4 procent. Android is veruit het dominante OS in Spanje, met 91 procent van alle verkochte toestellen. In het tweede kwartaal van 2012 was 82 procent.
"Hoewel vooral topsmartphones als de Nokia Lumia 925 en de HTC 8X op veel persaandacht mogen rekenen, zijn het vooral de middenklassetoestellen als de Lumia 520 en 620 die in alle stilte het Windows OS stuwen", zegt Dominic Sunnebo van Kantar Worldpanel Comtech. "Het is voor Windows nu belangrijk om aanzien te worden als een echt alternatief voor Android en iOS en niet als een niche-platform. Grote volumes van middenklassetoestellen verkopen is een goede manier om ze in de handen te krijgen van de vrienden en familieleden van potentiële klanten. Zo kan je ze overtuigen dat er geen risico hangt aan de keuze voor dit platform. De meeste mensen zijn trendvolgers, geen trend setters. Windows moet dus zo snel mogelijk, zo veel mogelijk smartphones in de markt krijgen."
Voor Blackberry is de situatie niet alleen in Spanje precair: over de vijf grootste markten daalden de verkopen van zeven procent naar 2,2 procent.
Het onvermijdelijke verval van Symbian ging ook gewoon door, met verkoopcijfers die van 3,9 procent naar 1,2 procent kelderden. Veel beterschap zit er niet in: Nokia kondigde onlangs aan dat het zijn laatste Symbian-toestel had gebouwd. In zijn laatste financiële resultaten liet het bedrijf ook weten dat de verkoop van Symbian "praktisch nul" was.