Onafhankelijke ontwikkelaars krijgen toegang tot Xbox One
Microsoft heeft aangekondigd dat onafhankelijke spelletjesmakers dan toch hun waren kunnen publiceren op Xbox Live Arcade, de online-winkel waar Xbox-gebruikers nieuwe games kunnen inslaan. Aanvankelijk had het Amerikaanse bedrijf aangekondigd dat dat niet mogelijk zou zijn. Ook op de Xbox 360 was dat voorrecht tot nog toe voorbehouden aan Microsoft zelf en spelletjesfabrikanten zoals bijvoorbeeld Electronic Arts. Zonder een overeenkomst met zo’n grote uitgever was de Live Arcade onbereikbaar voor onafhankelijke game ontwikkelaars.
Zowat alle features van de Xbox lijken in de toekomst ter beschikking te komen van kleinere developers. Ze krijgen toegang tot Xbox Live, achievements en de Kinect-sensor. Hoe het nieuwe programma precies gaat werken, wou Microsoft nog niet helemaal onthullen. Het bedrijf belooft nieuwe details te geven op de komende Gamescom-conferentie die in augustus in Keulen wordt georganiseerd.
[related_article id=”161452″]
Met de nieuwe regeling treed Microsoft in de voetsporen van Sony. Op de PlayStation is het immers al langer mogelijk voor onafhankelijke spelontwikkelaars om hun spelletjes te publiceren. Het leverde het Japanse bedrijf ook heel wat krediet op in de wereld van de kleine spelbouwers. Ook Nintendo heeft een vergelijkbare regeling.
Het is al de derde maal dat Microsoft een belangrijke wijziging doorvoert in zijn beleid rond de nieuwe Xbox. Eerder was het bedrijf ook al van plan om gebruikers te verplichten om de Xbox One te verbinden met het internet, om zo de console te kunnen controleren op piraterij. Ook het gebruik van tweedehands spelletjes was aanvankelijk sterk beperkt. Beide maatregelen zijn ondertussen al teruggeschroefd.
Microsoft heeft aangekondigd dat onafhankelijke spelletjesmakers dan toch hun waren kunnen publiceren op Xbox Live Arcade, de online-winkel waar Xbox-gebruikers nieuwe games kunnen inslaan. Aanvankelijk had het Amerikaanse bedrijf aangekondigd dat dat niet mogelijk zou zijn. Ook op de Xbox 360 was dat voorrecht tot nog toe voorbehouden aan Microsoft zelf en spelletjesfabrikanten zoals bijvoorbeeld Electronic Arts. Zonder een overeenkomst met zo’n grote uitgever was de Live Arcade onbereikbaar voor onafhankelijke game ontwikkelaars.
Zowat alle features van de Xbox lijken in de toekomst ter beschikking te komen van kleinere developers. Ze krijgen toegang tot Xbox Live, achievements en de Kinect-sensor. Hoe het nieuwe programma precies gaat werken, wou Microsoft nog niet helemaal onthullen. Het bedrijf belooft nieuwe details te geven op de komende Gamescom-conferentie die in augustus in Keulen wordt georganiseerd.
[related_article id=”161452″]
Met de nieuwe regeling treed Microsoft in de voetsporen van Sony. Op de PlayStation is het immers al langer mogelijk voor onafhankelijke spelontwikkelaars om hun spelletjes te publiceren. Het leverde het Japanse bedrijf ook heel wat krediet op in de wereld van de kleine spelbouwers. Ook Nintendo heeft een vergelijkbare regeling.
Het is al de derde maal dat Microsoft een belangrijke wijziging doorvoert in zijn beleid rond de nieuwe Xbox. Eerder was het bedrijf ook al van plan om gebruikers te verplichten om de Xbox One te verbinden met het internet, om zo de console te kunnen controleren op piraterij. Ook het gebruik van tweedehands spelletjes was aanvankelijk sterk beperkt. Beide maatregelen zijn ondertussen al teruggeschroefd.