Test

Dit is een popup

Je bereikt vier keer meer Facebookers dan je denkt

Hoeveel mensen lezen je Facebookposts? De kans is groot dat je dat aantal veel te laag inschat, zeker als je afgaat op het aantal likes dat je krijgt. Dat zeggen wij niet, dat zeggen ernstige onderzoekers.

Sociale mediagebruikers onderschatten hoeveel vrienden ze bereiken. Onderzoek van de Stanford University en het team van gegevensanalisten bij Facebook toont aan dat je bereik vier keer hoger ligt dan je denkt.

De vorsers keken een maand lang naar updates van 222.000 Facebookgebruikers. Ze ontdekten dat mensen op een maand tot 61 procent van al hun Facebookvrienden bereiken, los van het aantal vrienden dat iemand heeft.

Individuele posts bereiken 35 procent van alle contactpersonen.

“Op een sociaal medium posten is als spreken voor publiek van achter een gordijn’, schrijven de onderzoekers. “Het publiek blijft onzichtbaar voor de gebruikers.”

De moeilijkheid is uitmaken of een bepaald stuk content goed genoeg is. Moet iemand een update leuk vinden of delen voor je die als succesvol kan beschouwen? De onderzoekers zijn niet zeker. Wat ze wel weten is dat individuen het uitblijven van ‘likes’ als een faling zien en het niet willen toegeven: ‘Het publiek wil misschien niet toegeven dat ze een stuk content hebben gezien en de posters kunnen misschien teleurgesteld zijn om te weten dat veel mensen een post gezien hebben, maar niet op ‘vind ik leuk’ hebben geklikt.”

De gegevens van hoeveel mensen een post zien en hoeveel mensen diezelfde post leuk vinden worden wel degelijk bijgehouden. Maar ze worden niet met het publiek gedeeld. Allicht om deze reden. Volgens Facebook interesseert het loutere bereik van Facebookposts de mensen gewoon niet.

Het is in het belang van diensten als Facebook, Instagram of Twitter om je te beschermen tegen de mogelijkheid dat je vrienden kunnen zien wat je doen, maar dat ze er gewoon geen moer om geven. Of je zou wel eens kunnen ontdekken dat je minder interessant bent dan je denkt.

Mensen die een zogenaamde pagina of een groep beheren op Facebook kunnen wel zien hoeveel mensen een post hebben bekeken.

Hoe dan ook, het onderzoeksteam van Stanford en Facebook besluit dat de waarneming van socialemediagebruikers niet overeenstemt met de realiteit. Als je als bedrijf op Facebook zit, moet je voor jezelf eens nadenken waarom je dat doet. Wil je engagement of wil je gewoon dat mensen je kennen? In het laatste geval zou je er wel eens beter voor kunnen staan dan je denkt.

Sociale mediagebruikers onderschatten hoeveel vrienden ze bereiken. Onderzoek van de Stanford University en het team van gegevensanalisten bij Facebook toont aan dat je bereik vier keer hoger ligt dan je denkt.

De vorsers keken een maand lang naar updates van 222.000 Facebookgebruikers. Ze ontdekten dat mensen op een maand tot 61 procent van al hun Facebookvrienden bereiken, los van het aantal vrienden dat iemand heeft.

Individuele posts bereiken 35 procent van alle contactpersonen.

“Op een sociaal medium posten is als spreken voor publiek van achter een gordijn’, schrijven de onderzoekers. “Het publiek blijft onzichtbaar voor de gebruikers.”

De moeilijkheid is uitmaken of een bepaald stuk content goed genoeg is. Moet iemand een update leuk vinden of delen voor je die als succesvol kan beschouwen? De onderzoekers zijn niet zeker. Wat ze wel weten is dat individuen het uitblijven van ‘likes’ als een faling zien en het niet willen toegeven: ‘Het publiek wil misschien niet toegeven dat ze een stuk content hebben gezien en de posters kunnen misschien teleurgesteld zijn om te weten dat veel mensen een post gezien hebben, maar niet op ‘vind ik leuk’ hebben geklikt.”

De gegevens van hoeveel mensen een post zien en hoeveel mensen diezelfde post leuk vinden worden wel degelijk bijgehouden. Maar ze worden niet met het publiek gedeeld. Allicht om deze reden. Volgens Facebook interesseert het loutere bereik van Facebookposts de mensen gewoon niet.

Het is in het belang van diensten als Facebook, Instagram of Twitter om je te beschermen tegen de mogelijkheid dat je vrienden kunnen zien wat je doen, maar dat ze er gewoon geen moer om geven. Of je zou wel eens kunnen ontdekken dat je minder interessant bent dan je denkt.

Mensen die een zogenaamde pagina of een groep beheren op Facebook kunnen wel zien hoeveel mensen een post hebben bekeken.

Hoe dan ook, het onderzoeksteam van Stanford en Facebook besluit dat de waarneming van socialemediagebruikers niet overeenstemt met de realiteit. Als je als bedrijf op Facebook zit, moet je voor jezelf eens nadenken waarom je dat doet. Wil je engagement of wil je gewoon dat mensen je kennen? In het laatste geval zou je er wel eens beter voor kunnen staan dan je denkt.

bereikengagemennieuwspostsociaal

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!