Test

Dit is een popup

Microsoft ontwikkelt aanraakscherm dat vorm en gewicht simuleert

Microsofts onderzoeksafdeling heeft een aanraakscherm met tactiele feedback ontwikkeld, dat 3D-figuren toont die je echt kan voelen.

Microsofts onderzoeksafdeling heeft een aanraakscherm met tactiele feedback ontwikkeld, dat 3D-figuren toont die je echt kan voelen.

Het prototype bestaat uit een 3D LCD-scherm met druksensoren en een robotarm die het scherm voor- en achterwaarts kan doen bewegen. Door de druk op de vingertop van de gebruiker te controleren, kan het prototype de vorm en het gewicht van voorwerpen op het scherm simuleren.

[related_article id=”161452″]

Wanneer je het scherm aanraakt, reageert de robotarm door het scherm mee te bewegen, afhankelijk van de druk die je zet. In combinatie met een 3D-beeld dat door een computer voortdurend vernieuwd wordt en je bewegingen volgt, krijg je op die manier de illusie dat je de contouren van het voorwerp kan voelen en het voorwerp kan bewegen.

Door de druk die nodig is om de robotarm te bewegen aan te passen aan het afgebeelde voorwerp, krijg je ook een idee van het gewicht van het voorwerp. In een “stenen” kubus zal je bijvoorbeeld minder snel beweging krijgen dan in een exemplaar van “karton”. Je kan via deze link een video van het scherm in werking bekijken.

Microsoft ziet in het project in de eerste plaats potentieel voor de medische sector. Zo zou een dokter een MRI-scan kunnen aftasten op zoek naar tumoren. Daarnaast zou de technologie natuurlijk ook in videogames kunnen worden ingezet.

Ook andere bedrijven zijn bezig met technologieën voor tactiele feedback bij aanraakschermen. Tactus, een start-up uit Californië, toonde eerder dit jaar op CES 2013 een aanraakscherm dat het gevoel van knoppen simuleert met behulp van een vloeistof onder het scherm.

Microsofts onderzoeksafdeling heeft een aanraakscherm met tactiele feedback ontwikkeld, dat 3D-figuren toont die je echt kan voelen.

Het prototype bestaat uit een 3D LCD-scherm met druksensoren en een robotarm die het scherm voor- en achterwaarts kan doen bewegen. Door de druk op de vingertop van de gebruiker te controleren, kan het prototype de vorm en het gewicht van voorwerpen op het scherm simuleren.

[related_article id=”161452″]

Wanneer je het scherm aanraakt, reageert de robotarm door het scherm mee te bewegen, afhankelijk van de druk die je zet. In combinatie met een 3D-beeld dat door een computer voortdurend vernieuwd wordt en je bewegingen volgt, krijg je op die manier de illusie dat je de contouren van het voorwerp kan voelen en het voorwerp kan bewegen.

Door de druk die nodig is om de robotarm te bewegen aan te passen aan het afgebeelde voorwerp, krijg je ook een idee van het gewicht van het voorwerp. In een “stenen” kubus zal je bijvoorbeeld minder snel beweging krijgen dan in een exemplaar van “karton”. Je kan via deze link een video van het scherm in werking bekijken.

Microsoft ziet in het project in de eerste plaats potentieel voor de medische sector. Zo zou een dokter een MRI-scan kunnen aftasten op zoek naar tumoren. Daarnaast zou de technologie natuurlijk ook in videogames kunnen worden ingezet.

Ook andere bedrijven zijn bezig met technologieën voor tactiele feedback bij aanraakschermen. Tactus, een start-up uit Californië, toonde eerder dit jaar op CES 2013 een aanraakscherm dat het gevoel van knoppen simuleert met behulp van een vloeistof onder het scherm.

3daanraakschermmicrosoftnieuwstactiele feedbacktechnologietoekomst

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!