Handel valse Twitter-volgers levert goud geld op
Onderzoeksbureau Barracuda Networks ontdekte in 2012 dat er een levendige handel was ontstaan in valse Twitter-accounts. De neppers worden gebruikt om het aantal volgers op de sociale netwerksite de lucht in te doen schieten, terwijl de kas van de verkoper wordt gespekt.
Sinds die eerste ontdekking is de markt van valse Twitter-accounts flink doorgegroeid, waarbij de handelaren doortrapte technieken gebruiken om hun portfolio uit te bouwen en door te verkopen.
Barracuda zocht in zijn nieuwe onderzoek onder meer op Google en eBay naar verkopers en kocht valse volgers bij hen in om te kunnen onderzoeken welke tactieken de handelaren toepassen om hun product aan de man te brengen.
[related_article id=”161920″]
Het onderzoeksbureau keek niet alleen naar verkopers; ook kopers die zich schuldig maken aan het spekken van hun accounts met ‘Twitter-spoken’ maakten onderdeel uit van het project.
Zo ontdekte Barracuda dat het merendeel van de valse acounts (62 procent) is gebaseerd op een bestaand Twitter-profiel, waarbij de handelaar een letter of symbool toevoegt om hem te onderscheiden van het origineel.
Handelaren doen er vervolgens alles aan om te voorkomen dat Twitter de valse accounts op het spoor komt en van zijn servers weert.
Niet van echt te onderscheiden
“Ze stelen profielen van reguliere gebruikers, stellen zowel profielfoto’s als achtergrondafbeeldingen in, onderhouden een klein aantal volgers, tweeten af en toe iets authentieks met hashtags en volgen elkaar zelfs op interactieve basis om zo dozijnen volgers te kunnen hebben. Al dit gedrag lijkt erg op dat van veel echte Twitter-gebruikers en kan nauwelijks worden geclassificeerd als misbruik”, aldus Jason Ding van Barracuda Networks.
De handelaren controleren hun scharen met nepvolgers met grote precisie. Sommigen verkopen accounts met een specifieke geografische locatie, terwijl anderen op volautomatische basis hun bots elke paar dagen een tweet de wereld in laten sturen. Eén handelaar geeft zelfs vijf jaar garantie aan zijn klanten.
Concurrentie moordend
De verkoop van nepaccounts is zo winstgevend dat de gemiddelde prijs voor valse Twitter-aliassen flink is gedaald in het laatste jaar. Een flink deel van de ‘bedrijfjes’ opende dit jaar zijn deuren, waarbij sommige handelaren controle hebben over miljoenen nepvolgers tegelijk.
Ding berekent dat je gemideld 11 dollar moet neertellen per duizend Twitter-volgers, terwijl dat vorig jaar nog 18 dollar was.
Hoewel Barracuda Networks niet exact weet hoeveel geld de verkoop van valse Twitter-accounts oplevert, schat het dat de totale ‘economie’ op zijn minst miljoenen waard is. Het wijst daarbij op een van de marktleiders, fastfollowerz.com, die naar eigen zeggen ’28.000 tevreden klanten’ heeft.
Grote winstgevendheid
“Als we aannemen dat elke klant slechts 50 dollar spendeert (wat neerkomt op tenminste 4.000 volgers voor de actieve groep) hebben ze al tenminste 1,4 miljoen dollar verdiend met hun onderneming van Twitter-volgers”, zegt Ding.
“Houd daarnaast rekening met het feit dat de meeste handelaren in Twitter-volgers ook Facebook-fans, Google+-stemmen, YouTube-weergaven, Instagram- en Pinterest-volgers, Linkedin-connecties etc. verkopen, die op hun beurt de opbrengsten met gemak vermenigvuldigen naar honderden miljoenen dollars”, concludeert Barracuda Networks.
Onderzoeksbureau Barracuda Networks ontdekte in 2012 dat er een levendige handel was ontstaan in valse Twitter-accounts. De neppers worden gebruikt om het aantal volgers op de sociale netwerksite de lucht in te doen schieten, terwijl de kas van de verkoper wordt gespekt.
Sinds die eerste ontdekking is de markt van valse Twitter-accounts flink doorgegroeid, waarbij de handelaren doortrapte technieken gebruiken om hun portfolio uit te bouwen en door te verkopen.
Barracuda zocht in zijn nieuwe onderzoek onder meer op Google en eBay naar verkopers en kocht valse volgers bij hen in om te kunnen onderzoeken welke tactieken de handelaren toepassen om hun product aan de man te brengen.
[related_article id=”161920″]
Het onderzoeksbureau keek niet alleen naar verkopers; ook kopers die zich schuldig maken aan het spekken van hun accounts met ‘Twitter-spoken’ maakten onderdeel uit van het project.
Zo ontdekte Barracuda dat het merendeel van de valse acounts (62 procent) is gebaseerd op een bestaand Twitter-profiel, waarbij de handelaar een letter of symbool toevoegt om hem te onderscheiden van het origineel.
Handelaren doen er vervolgens alles aan om te voorkomen dat Twitter de valse accounts op het spoor komt en van zijn servers weert.
Niet van echt te onderscheiden
“Ze stelen profielen van reguliere gebruikers, stellen zowel profielfoto’s als achtergrondafbeeldingen in, onderhouden een klein aantal volgers, tweeten af en toe iets authentieks met hashtags en volgen elkaar zelfs op interactieve basis om zo dozijnen volgers te kunnen hebben. Al dit gedrag lijkt erg op dat van veel echte Twitter-gebruikers en kan nauwelijks worden geclassificeerd als misbruik”, aldus Jason Ding van Barracuda Networks.
De handelaren controleren hun scharen met nepvolgers met grote precisie. Sommigen verkopen accounts met een specifieke geografische locatie, terwijl anderen op volautomatische basis hun bots elke paar dagen een tweet de wereld in laten sturen. Eén handelaar geeft zelfs vijf jaar garantie aan zijn klanten.
Concurrentie moordend
De verkoop van nepaccounts is zo winstgevend dat de gemiddelde prijs voor valse Twitter-aliassen flink is gedaald in het laatste jaar. Een flink deel van de ‘bedrijfjes’ opende dit jaar zijn deuren, waarbij sommige handelaren controle hebben over miljoenen nepvolgers tegelijk.
Ding berekent dat je gemideld 11 dollar moet neertellen per duizend Twitter-volgers, terwijl dat vorig jaar nog 18 dollar was.
Hoewel Barracuda Networks niet exact weet hoeveel geld de verkoop van valse Twitter-accounts oplevert, schat het dat de totale ‘economie’ op zijn minst miljoenen waard is. Het wijst daarbij op een van de marktleiders, fastfollowerz.com, die naar eigen zeggen ’28.000 tevreden klanten’ heeft.
Grote winstgevendheid
“Als we aannemen dat elke klant slechts 50 dollar spendeert (wat neerkomt op tenminste 4.000 volgers voor de actieve groep) hebben ze al tenminste 1,4 miljoen dollar verdiend met hun onderneming van Twitter-volgers”, zegt Ding.
“Houd daarnaast rekening met het feit dat de meeste handelaren in Twitter-volgers ook Facebook-fans, Google+-stemmen, YouTube-weergaven, Instagram- en Pinterest-volgers, Linkedin-connecties etc. verkopen, die op hun beurt de opbrengsten met gemak vermenigvuldigen naar honderden miljoenen dollars”, concludeert Barracuda Networks.