Acht Twittertips van toptennissers
Sommige topvoetballers moeten tegen zichzelf in bescherming worden genomen en krijgen soms zelfs een tweet-verbod opgelegd door hun managers of club. Maar toptennissers hebben het vaak wel begrepen. Sterker nog: van hen kunt u nog een en ander leren.
1. Twitter is geen eiland
Novak Djokovic heeft een eigen pagina op het social network voor celebrities Whosay. Van daaruit stuurt hij dan foto’s naar Twitter met een mobiele app. Die zorgt dan voor extra verkeer van Twitter naar zijn Whosay-pagina. U bent misschien (nog) geen beroemdheid, maar zulke links kunnen natuurlijk ook vanuit Foursquare, Pinterest of Instagram. Petra Kvitova gebruikt Twitter dan weer om te linken naar goede doelen en events die zij ondersteunt.
2. Trakteer uw volgers op scoops
Hoe triest Nadals fans ook waren met zijn opgave voor de US Open, de bittere pil werd toch wat verguld door de wetenschap dat zij het als eerste wisten, aangezien Rafa deze aankondiging eerst via Twitter deed. Zulke scooops doen wonderen voor de loyaliteit van uw volgers.
3. Twitter is niet voor sales
Twittervolgers verwachten van hun tennisidolen geen verkooppraatje of een verbloeming van de werkelijkheid. Het mag gerust wat minder glad en een dosis humor of zelfs sarcasme gedijt hier beter dan in “officiële” communicatiekanalen. Janko Tipsarevic is hier een uitstekend voorbeeld van: zijn droge humor heeft hem heel wat extra fans opgeleverd.
4. Retweeten is genieten
Of beter gezegd: als idolen retweeten is dat voor de fans genieten. Gewoon af en toe de beste tweets van uw volgers retweeten is niet alleen goed voor uw merk maar ook voor de band met uw volgers: zij voelen dat het hier niet alleen eenrichtingscommunicatie betreft. Het jonge talent Milos Raonic is hier bijzonder bedreven in.
5. Lok korte antwoorden uit
Toen Juan Monaco onlangs vroeg wat hij zou eten in de donutshop, ontketende hij een ware storm aan reacties. Enerzijds omdat hij er een foto aan toevoegde van hemzelf in de file, maar ook omdat een reactie maar enkele seconden van uw volgers kost. Succes gegarandeerd.
6. Maak toegang eenvoudig
Voor één keer een negatieve les van een tennisster: Serena Williams ontzegt haar fans de toegang tot haar foto’s via Twitter, tenzij ze eerst een app inladen… via Facebook. Vele volgers zijn hierop afgeknapt. Het feit dat mensen u volgen zou moeten volstaan als voorwaarde om te genieten van alles wat u wil delen.
7. Twitter gaat over nu
Wie foto’s van een event post, doet dat best op de dag van het event zelf. De dag nadien zijn ze al op alle andere media te vinden. Fans en volgers willen de spanning en sensatie van het moment zien, horen, voelen, niet die van gisteren. Brad Gilbert heeft dat begrepen : op zijn account verschijnen regelmatig foto’s van zijn match nog voor de match is afgelopen.
8. Wees een rolmodel
In deze categorie is er één notoir voorbeeld: Andra Agassi. Veel van zijn tweets, hashtags, en zelfs zijn profielpagina zijn gewijd aan dat ene goede doel dat hij volop steunt: opleiding van (kansarme) kinderen. Zijn engagement beperkt zich niet tot het obligaat opdraven op feestjes, en klinkt daarom des te oprechter. Twitter kan – indien het niet opportunistisch wordt gebruikt – uw merk en imago dus fors de hoogte in stuwen. Maar ook de dieperik in, als u even niet oplet. Want ook op Twitter kunt u in 10 seconden volledig vernietigen wat u op één jaar hebt opgebouwd.
Sommige topvoetballers moeten tegen zichzelf in bescherming worden genomen en krijgen soms zelfs een tweet-verbod opgelegd door hun managers of club. Maar toptennissers hebben het vaak wel begrepen. Sterker nog: van hen kunt u nog een en ander leren.
1. Twitter is geen eiland
Novak Djokovic heeft een eigen pagina op het social network voor celebrities Whosay. Van daaruit stuurt hij dan foto’s naar Twitter met een mobiele app. Die zorgt dan voor extra verkeer van Twitter naar zijn Whosay-pagina. U bent misschien (nog) geen beroemdheid, maar zulke links kunnen natuurlijk ook vanuit Foursquare, Pinterest of Instagram. Petra Kvitova gebruikt Twitter dan weer om te linken naar goede doelen en events die zij ondersteunt.
2. Trakteer uw volgers op scoops
Hoe triest Nadals fans ook waren met zijn opgave voor de US Open, de bittere pil werd toch wat verguld door de wetenschap dat zij het als eerste wisten, aangezien Rafa deze aankondiging eerst via Twitter deed. Zulke scooops doen wonderen voor de loyaliteit van uw volgers.
3. Twitter is niet voor sales
Twittervolgers verwachten van hun tennisidolen geen verkooppraatje of een verbloeming van de werkelijkheid. Het mag gerust wat minder glad en een dosis humor of zelfs sarcasme gedijt hier beter dan in “officiële” communicatiekanalen. Janko Tipsarevic is hier een uitstekend voorbeeld van: zijn droge humor heeft hem heel wat extra fans opgeleverd.
4. Retweeten is genieten
Of beter gezegd: als idolen retweeten is dat voor de fans genieten. Gewoon af en toe de beste tweets van uw volgers retweeten is niet alleen goed voor uw merk maar ook voor de band met uw volgers: zij voelen dat het hier niet alleen eenrichtingscommunicatie betreft. Het jonge talent Milos Raonic is hier bijzonder bedreven in.
5. Lok korte antwoorden uit
Toen Juan Monaco onlangs vroeg wat hij zou eten in de donutshop, ontketende hij een ware storm aan reacties. Enerzijds omdat hij er een foto aan toevoegde van hemzelf in de file, maar ook omdat een reactie maar enkele seconden van uw volgers kost. Succes gegarandeerd.
6. Maak toegang eenvoudig
Voor één keer een negatieve les van een tennisster: Serena Williams ontzegt haar fans de toegang tot haar foto’s via Twitter, tenzij ze eerst een app inladen… via Facebook. Vele volgers zijn hierop afgeknapt. Het feit dat mensen u volgen zou moeten volstaan als voorwaarde om te genieten van alles wat u wil delen.
7. Twitter gaat over nu
Wie foto’s van een event post, doet dat best op de dag van het event zelf. De dag nadien zijn ze al op alle andere media te vinden. Fans en volgers willen de spanning en sensatie van het moment zien, horen, voelen, niet die van gisteren. Brad Gilbert heeft dat begrepen : op zijn account verschijnen regelmatig foto’s van zijn match nog voor de match is afgelopen.
8. Wees een rolmodel
In deze categorie is er één notoir voorbeeld: Andra Agassi. Veel van zijn tweets, hashtags, en zelfs zijn profielpagina zijn gewijd aan dat ene goede doel dat hij volop steunt: opleiding van (kansarme) kinderen. Zijn engagement beperkt zich niet tot het obligaat opdraven op feestjes, en klinkt daarom des te oprechter. Twitter kan – indien het niet opportunistisch wordt gebruikt – uw merk en imago dus fors de hoogte in stuwen. Maar ook de dieperik in, als u even niet oplet. Want ook op Twitter kunt u in 10 seconden volledig vernietigen wat u op één jaar hebt opgebouwd.