Zeven trends in data-analyse
Meer dan ooit moeten bedrijven gefundeerde beslissingen nemen. Business intelligence en analytics kunnen hen daarbij helpen. Op basis van input van aanbieders en gebruikers komen wij tot deze zeven trends.
1. Convergentie
Bij business intelligence blikken we in de achteruitkijkspiegel naar de aanwezige data, om er onder meer rapporten en dashboards van te maken. Analytics kijkt dan weer door de voorruit en kan voorspellende scenario’s berekenen. Tot voor kort waren het twee aparte werelden, maar nu worden ze meer als één geheel aanzien. “Je merkt in de markt dat het aanbod van de leveranciers meer en meer geïntegreerd raakt”, vertelt Werner Jacobs, CIO en CFO bij De Lijn. Dat heeft gevolgen, omdat de reikwijdte en de impact van de toepassingen groter wordt. “Migreren van het ene BI-platform naar het andere is moeilijker geworden.”
[related_article id=”162120″]
2. Visualization
In de markt voor BI en analytics doken de voorbije maanden flink wat leveranciers op met oplossingen om data te visualiseren. “Het menselijk brein verwerkt visuele informatie 60.000 keer sneller dan tekst”, aldus Patrick Van Deven, country manager van SAS België & Luxemburg. Het zit in de lijn van ‘data discovery’, een trend op de markt die zich, volgens de definitie van Gartner, richt op zeer interactieve en grafische gebruikersinterfaces. Want een beeld zegt meer dan duizend woorden.
3. Selfservice
BI en analytics komen tot op het niveau waar de beslissing genomen moet worden. Zo biedt de markt meer en meer laagdrempelige oplossingen. “De selfservice optie, waarmee zakelijke gebruikers zelf gegevens kunnen onderzoeken, geeft een eindgebruiker meer vrijheid. En de IT-afdeling wordt bevrijd van een groeiende stroom verzoeken om informatie”, aldus Van Deven, die BI vooral als een IT-materie ziet, terwijl analytics volgens hem mikt op businessgebruikers.
4. Big data
De alsmaar toenemende hoeveelheid data speelt een belangrijke rol. “In veel organisaties groeit de hoeveelheid data exponentieel. Ook bij ons”, aldus Werner Jacobs van De Lijn. “Big data geeft de markt van BI en analytics een nieuw elan”, stelt hij, waarbij hij verwijst naar oplossingen als SAP Hana om grote hoeveelheden data te verwerken en te analyseren. Jacobs omschrijft het als een geïntegreerde box waar de middleware in is geïntegreerd. Bij concurrent Oracle heet dit Exadata, maar ook typische BI-leveranciers zetten in op big data.
5. Real-time
Soms gaat het bij BI en analytics om pure technologie. Technieken zoals ‘in memory’ maken het mogelijk om data direct te stockeren in het interne geheugen van een (mobiel) toestel. Want eens de databank in het geheugen is ‘ingebracht’, kan de gebruiker er alle dimensies van onderzoeken, en dit met heel snelle responstijden. De trend naar real-time analytics hoort hierbij.
6. Mobile
Meer en meer BI en analytics komt terecht op een mobiel toestel zoals een iPad. Uit onderzoek van het vakblad CFO Magazine blijkt dat één op vier CFO’s in ons land een iPad gebruikt voor de uitoefening van zijn of haar job. Wie BI of analytics zegt, zegt dus in één woord mobiel. Of beter: iPad. “Logisch”, aldus Michael Saylor, CEO van Microstrategy. “Vandaag beschikt nagenoeg iedereen met enig aanzien, macht of beslissingsbevoegdheid over een iPad.”
7. Consolidatie
Eén opmerkelijke vaststelling in het jongste Gartner-rapport. In het kwadrant voor BI & analytics zijn de vakken challengers en visionairs zo goed als leeg. Terwijl het bij de leaders vol spelers staat. Dat wijst erop dat de markt behoorlijk verzadigd lijkt. “80 à 90 procent van de functionaliteiten van de verschillende leveranciers zijn grotendeels gelijkaardig”, weet Werner Jacobs. “De kunst bestaat erin om de oplossingen zo te gebruiken dat je er goede analyses uit kunt puren.”
Meer dan ooit moeten bedrijven gefundeerde beslissingen nemen. Business intelligence en analytics kunnen hen daarbij helpen. Op basis van input van aanbieders en gebruikers komen wij tot deze zeven trends.
1. Convergentie
Bij business intelligence blikken we in de achteruitkijkspiegel naar de aanwezige data, om er onder meer rapporten en dashboards van te maken. Analytics kijkt dan weer door de voorruit en kan voorspellende scenario’s berekenen. Tot voor kort waren het twee aparte werelden, maar nu worden ze meer als één geheel aanzien. “Je merkt in de markt dat het aanbod van de leveranciers meer en meer geïntegreerd raakt”, vertelt Werner Jacobs, CIO en CFO bij De Lijn. Dat heeft gevolgen, omdat de reikwijdte en de impact van de toepassingen groter wordt. “Migreren van het ene BI-platform naar het andere is moeilijker geworden.”
[related_article id=”162120″]
2. Visualization
In de markt voor BI en analytics doken de voorbije maanden flink wat leveranciers op met oplossingen om data te visualiseren. “Het menselijk brein verwerkt visuele informatie 60.000 keer sneller dan tekst”, aldus Patrick Van Deven, country manager van SAS België & Luxemburg. Het zit in de lijn van ‘data discovery’, een trend op de markt die zich, volgens de definitie van Gartner, richt op zeer interactieve en grafische gebruikersinterfaces. Want een beeld zegt meer dan duizend woorden.
3. Selfservice
BI en analytics komen tot op het niveau waar de beslissing genomen moet worden. Zo biedt de markt meer en meer laagdrempelige oplossingen. “De selfservice optie, waarmee zakelijke gebruikers zelf gegevens kunnen onderzoeken, geeft een eindgebruiker meer vrijheid. En de IT-afdeling wordt bevrijd van een groeiende stroom verzoeken om informatie”, aldus Van Deven, die BI vooral als een IT-materie ziet, terwijl analytics volgens hem mikt op businessgebruikers.
4. Big data
De alsmaar toenemende hoeveelheid data speelt een belangrijke rol. “In veel organisaties groeit de hoeveelheid data exponentieel. Ook bij ons”, aldus Werner Jacobs van De Lijn. “Big data geeft de markt van BI en analytics een nieuw elan”, stelt hij, waarbij hij verwijst naar oplossingen als SAP Hana om grote hoeveelheden data te verwerken en te analyseren. Jacobs omschrijft het als een geïntegreerde box waar de middleware in is geïntegreerd. Bij concurrent Oracle heet dit Exadata, maar ook typische BI-leveranciers zetten in op big data.
5. Real-time
Soms gaat het bij BI en analytics om pure technologie. Technieken zoals ‘in memory’ maken het mogelijk om data direct te stockeren in het interne geheugen van een (mobiel) toestel. Want eens de databank in het geheugen is ‘ingebracht’, kan de gebruiker er alle dimensies van onderzoeken, en dit met heel snelle responstijden. De trend naar real-time analytics hoort hierbij.
6. Mobile
Meer en meer BI en analytics komt terecht op een mobiel toestel zoals een iPad. Uit onderzoek van het vakblad CFO Magazine blijkt dat één op vier CFO’s in ons land een iPad gebruikt voor de uitoefening van zijn of haar job. Wie BI of analytics zegt, zegt dus in één woord mobiel. Of beter: iPad. “Logisch”, aldus Michael Saylor, CEO van Microstrategy. “Vandaag beschikt nagenoeg iedereen met enig aanzien, macht of beslissingsbevoegdheid over een iPad.”
7. Consolidatie
Eén opmerkelijke vaststelling in het jongste Gartner-rapport. In het kwadrant voor BI & analytics zijn de vakken challengers en visionairs zo goed als leeg. Terwijl het bij de leaders vol spelers staat. Dat wijst erop dat de markt behoorlijk verzadigd lijkt. “80 à 90 procent van de functionaliteiten van de verschillende leveranciers zijn grotendeels gelijkaardig”, weet Werner Jacobs. “De kunst bestaat erin om de oplossingen zo te gebruiken dat je er goede analyses uit kunt puren.”