Google Play Games stopt Androidspellen in de cloud
Zoals verwacht heeft Google tijdens een keynote op de I/O-conferentie Google Play game services aangekondigd. Daarmee is het onder andere mogelijk om gamedata op te slaan, leaderboards te raadplegen en achievements bij te houden.
Wanneer ontwikkelaars gebruik maken van Google Play game services, kunnen spelers op al hun apparaten dezelfde savegames gebruiken, zodat je nooit meer opnieuw hoeft te beginnen met je spelletje.
[related_article id=”158901″]
Vrienden kunnen via Google+ worden uitgenodigd voor multiplayergames, en achievements en scores kunnen automatisch worden gedeeld. Helaas werkte de multiplayer-demonstratie tijdens de presentatie van Google Play game services niet, maar de nieuwe dienst moet het een stuk aantrekkelijker en makkelijker maken voor ontwikkelaars om multiplayergames te ontwikkelen.
Misschien wel de meest interessante functie is de mogelijkheid om gamedata te synchroniseren tussen het web-, iOS- en Androidgames. Op deze manier kan er dus op meerdere platformen gespeeld worden en gebruik worden gemaakt van de data die in de cloud is opgeslagen.
Er zijn inmiddels al een aantal (grote) games die gebruik maken van deze nieuwe dienst, hieronder een lijst. Uiteraard zullen er de komende tijd nog veel titels toegevoegd worden.
- World of Goo
- Osmos HD
- Eufloria HD
- Riptide GP
- Beach Buggy Blitz
- Shine Runner
- Modern Combat 4
- Dungeon Hunter 4
- Asphalt 7
- Eternity Warriors 2
- PBA Bowling Challenge
- Townsmen
- Save the Puppies
- Farm Invasion USA
- Rocket Island
- Triple Town
- Chip Chain
- Super Stickman Golf 2
- Wind-up Knight
- Plague Inc.
- Mega Run
- GRave Defense HD
Er is voorlopig nog geen centrale hub aangekondigd waar alle gameprestaties worden verzameld, zoals dat het geval is in Game Center op iOS. Games kunnen individueel wel leaderboards en achievements weergeven, maar er is geen Google Play Games-applicatie beschikbaar. Vermoedelijk komt zo’n app later nog wel.
Zoals verwacht heeft Google tijdens een keynote op de I/O-conferentie Google Play game services aangekondigd. Daarmee is het onder andere mogelijk om gamedata op te slaan, leaderboards te raadplegen en achievements bij te houden.
Wanneer ontwikkelaars gebruik maken van Google Play game services, kunnen spelers op al hun apparaten dezelfde savegames gebruiken, zodat je nooit meer opnieuw hoeft te beginnen met je spelletje.
[related_article id=”158901″]
Vrienden kunnen via Google+ worden uitgenodigd voor multiplayergames, en achievements en scores kunnen automatisch worden gedeeld. Helaas werkte de multiplayer-demonstratie tijdens de presentatie van Google Play game services niet, maar de nieuwe dienst moet het een stuk aantrekkelijker en makkelijker maken voor ontwikkelaars om multiplayergames te ontwikkelen.
Misschien wel de meest interessante functie is de mogelijkheid om gamedata te synchroniseren tussen het web-, iOS- en Androidgames. Op deze manier kan er dus op meerdere platformen gespeeld worden en gebruik worden gemaakt van de data die in de cloud is opgeslagen.
Er zijn inmiddels al een aantal (grote) games die gebruik maken van deze nieuwe dienst, hieronder een lijst. Uiteraard zullen er de komende tijd nog veel titels toegevoegd worden.
- World of Goo
- Osmos HD
- Eufloria HD
- Riptide GP
- Beach Buggy Blitz
- Shine Runner
- Modern Combat 4
- Dungeon Hunter 4
- Asphalt 7
- Eternity Warriors 2
- PBA Bowling Challenge
- Townsmen
- Save the Puppies
- Farm Invasion USA
- Rocket Island
- Triple Town
- Chip Chain
- Super Stickman Golf 2
- Wind-up Knight
- Plague Inc.
- Mega Run
- GRave Defense HD
Er is voorlopig nog geen centrale hub aangekondigd waar alle gameprestaties worden verzameld, zoals dat het geval is in Game Center op iOS. Games kunnen individueel wel leaderboards en achievements weergeven, maar er is geen Google Play Games-applicatie beschikbaar. Vermoedelijk komt zo’n app later nog wel.