Test

Dit is een popup

Nieuws

Chatdienst BlackBerry Messenger steekt over naar Android en iPhone

BlackBerry maakt dinsdag bekend dat het chatdienst BlackBerry Messenger (BBM) naar Android en iOS brengt. De gratis dienst krijgt toegang tot videogesprekken, schermdelen en bedrijfskanalen.

Tijdens zijn BlackBerry Live-conferentie in Orlando maakte de Canadese fabrikant bekend dat het weldra een gratis app zal lanceren voor iPhones en Android-toestellen. BlackBerry Messenger (BMM), een instantchatdienst, is al jaren een populaire extra voor BlackBerry-gebruikers, die berichten razendsnel aflevert via BlackBerry’s beveiligde netwerkstructuur. 

De dienst telt volgens BlackBerry 60 miljoen gebruikers, die dagelijks 1,5 miljard berichten naar elkaar sturen. Met de komst van BlackBerry 10 konden gebruikers van dat platform ook videogesprekken uitvoeren en elkaars scherm delen.

[related_article id=”161563″]

Videobellen en schermdelen
Volgens Heins zullen de nieuwe apps vanaf deze zomer als bèta verschijnen in de respectievelijke appstores. In eerste zullen de nieuwe apps alleen instanttekstberichten kunnen uitwisselen, maar de videogesprekken en schermdelen moeten uiteindelijk ook hun opwachting maken.

Tegelijk met de uitbreiding naar andere platforms maakt topman Thorsten Heins ook BBM Channels bekend, wat volgens de Duitse directeur een manier is voor bedrijven en beroemdheden om direct contact te leggen met BBM-gebruikers. Volgens BlackBerry kunnen de gebruikers ook merken ‘volgen’, wat veel weg heeft van Twitter.

“DIt is een uiting van zelfvertrouwen”, zei Heins tijdens de openingspresentatie. “We hebben er het volle vertrouwen in dat dit het juiste moment is voor BBM om onafhankelijk te worden.

Propvolle markt voor sociale netwerken
Met de openstelling van BBM hebben zowel Facebook, Skype als WhatsApp er in een klap een stevige concurrent bij, die al kan rekenen op een trouwe gebruikersbasis. BlackBerry heeft daarnaast een goede reputatie op het gebied van veiligheid en privacybescherming.

Maar hoewel bedrijven als Facebook en Google worstelen met deze zaken is de markt voor sociale netwerken compleet verzadigd. Het is nog maar helemaal de vraag of veel gebruikers de overstap zullen wagen of hun tijd gaan verdelen tussen BBM en Facebook/Google+.

Marketingmanager Frank Bolben: “Instantmessagediensten zijn de volgende generatie van sociale netwerken, niet alleen in de westerse wereld, maar ook in opkomende markten. We willen het bereik van BBM zo snel mogelijk maximaliseren, zodat gebruikers maximal kunnen profiteren van de mogelijkheden, ongeacht het platform.”

De openstelling van BBM zou ook zomaar kunnen leiden tot een daling van de verkoop van goedkopere BlackBerrytoestellen. BBM is voor jongere gebruikers, waaronder in Nederland, een populair communicatiemiddel en zij kunnen nu net zo goed een goedkope Android aanschaffen en daar BBM op installeren.

Tijdens zijn BlackBerry Live-conferentie in Orlando maakte de Canadese fabrikant bekend dat het weldra een gratis app zal lanceren voor iPhones en Android-toestellen. BlackBerry Messenger (BMM), een instantchatdienst, is al jaren een populaire extra voor BlackBerry-gebruikers, die berichten razendsnel aflevert via BlackBerry’s beveiligde netwerkstructuur. 

De dienst telt volgens BlackBerry 60 miljoen gebruikers, die dagelijks 1,5 miljard berichten naar elkaar sturen. Met de komst van BlackBerry 10 konden gebruikers van dat platform ook videogesprekken uitvoeren en elkaars scherm delen.

[related_article id=”161563″]

Videobellen en schermdelen
Volgens Heins zullen de nieuwe apps vanaf deze zomer als bèta verschijnen in de respectievelijke appstores. In eerste zullen de nieuwe apps alleen instanttekstberichten kunnen uitwisselen, maar de videogesprekken en schermdelen moeten uiteindelijk ook hun opwachting maken.

Tegelijk met de uitbreiding naar andere platforms maakt topman Thorsten Heins ook BBM Channels bekend, wat volgens de Duitse directeur een manier is voor bedrijven en beroemdheden om direct contact te leggen met BBM-gebruikers. Volgens BlackBerry kunnen de gebruikers ook merken ‘volgen’, wat veel weg heeft van Twitter.

“DIt is een uiting van zelfvertrouwen”, zei Heins tijdens de openingspresentatie. “We hebben er het volle vertrouwen in dat dit het juiste moment is voor BBM om onafhankelijk te worden.

Propvolle markt voor sociale netwerken
Met de openstelling van BBM hebben zowel Facebook, Skype als WhatsApp er in een klap een stevige concurrent bij, die al kan rekenen op een trouwe gebruikersbasis. BlackBerry heeft daarnaast een goede reputatie op het gebied van veiligheid en privacybescherming.

Maar hoewel bedrijven als Facebook en Google worstelen met deze zaken is de markt voor sociale netwerken compleet verzadigd. Het is nog maar helemaal de vraag of veel gebruikers de overstap zullen wagen of hun tijd gaan verdelen tussen BBM en Facebook/Google+.

Marketingmanager Frank Bolben: “Instantmessagediensten zijn de volgende generatie van sociale netwerken, niet alleen in de westerse wereld, maar ook in opkomende markten. We willen het bereik van BBM zo snel mogelijk maximaliseren, zodat gebruikers maximal kunnen profiteren van de mogelijkheden, ongeacht het platform.”

De openstelling van BBM zou ook zomaar kunnen leiden tot een daling van de verkoop van goedkopere BlackBerrytoestellen. BBM is voor jongere gebruikers, waaronder in Nederland, een populair communicatiemiddel en zij kunnen nu net zo goed een goedkope Android aanschaffen en daar BBM op installeren.

Androidappblackberrychannelchatiosmobielnieuwsskypesmartphonesociaal netwerkvideochatwhatsapp

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!