Test

Dit is een popup

Zware sms’ers zijn oppervlakkig

Een Amerikaans universitair onderzoek stelt dat jongeren die meer dan 100 sms'jes sturen per dag meer geïnteresseerd zijn in geld en aanzien dan in een ethisch leven.

Studenten die meer dan 100 sms’jes per dag sturen geven in 30 procent van de gevallen minder om een ethisch leven in vergelijking met de studenten die minder dan 50 sms’en sturen. Zware sms’ers blijken er nogal sterke etnische vooroordelen op na te houden, zo blijkt uit de studie van de Universiteit van het Amerikaanse Winnipeg.

De bevindingen komen uit een onderzoek bij 2.300 eerstejaarsstudenten psychologie. Ze kregen een vragenlijst die ze in een uur moesten invullen. Daarin werd gepeild naar hun persoonlijkheidskenmerken, levensdoelen en naar hoe vaak ze sms’en. De studie is drie jaren op rij herhaald.

[related_article id=”160734″]

Het onderzoek laat nog wel een aantal belangrijke vraagtekens openstaan. Zijn we oppervlakkig geworden omdat we zoveel sms’en, of hebben oppervlakkige mensen gewoon meer de neiging om als een bezetene tekstberichtjes uit te sturen? En moeten we dat nu allemaal erg vinden?

Oppervlakkigheidstheorie

De studie kadert in een grotere theorie die de ‘oppervlakkigheidshypothese’ heet. Die stelt dat zwaar gebruik van Twitter en Facebook –beide zijn middelen voor ultrakorte communicatie- ertoe leiden dat ook onze gedachtengangen sneller en minder diepgaand worden.

Er is nog maar weinig onderzoek gedaan naar deze theorie, maar deze studie van de Universiteit van Winnipeg lijkt hem alvast te beamen. Al moeten er ook kanttekeningen bijgeplaats worden. De zogenaamde ‘digital natives’, jongeren die opgegroeid zijn met digitale communicatiemiddelen, blijken even tolerant voor de menselijke verscheidenheid als vorige generaties.

Studenten die meer dan 100 sms’jes per dag sturen geven in 30 procent van de gevallen minder om een ethisch leven in vergelijking met de studenten die minder dan 50 sms’en sturen. Zware sms’ers blijken er nogal sterke etnische vooroordelen op na te houden, zo blijkt uit de studie van de Universiteit van het Amerikaanse Winnipeg.

De bevindingen komen uit een onderzoek bij 2.300 eerstejaarsstudenten psychologie. Ze kregen een vragenlijst die ze in een uur moesten invullen. Daarin werd gepeild naar hun persoonlijkheidskenmerken, levensdoelen en naar hoe vaak ze sms’en. De studie is drie jaren op rij herhaald.

[related_article id=”160734″]

Het onderzoek laat nog wel een aantal belangrijke vraagtekens openstaan. Zijn we oppervlakkig geworden omdat we zoveel sms’en, of hebben oppervlakkige mensen gewoon meer de neiging om als een bezetene tekstberichtjes uit te sturen? En moeten we dat nu allemaal erg vinden?

Oppervlakkigheidstheorie

De studie kadert in een grotere theorie die de ‘oppervlakkigheidshypothese’ heet. Die stelt dat zwaar gebruik van Twitter en Facebook –beide zijn middelen voor ultrakorte communicatie- ertoe leiden dat ook onze gedachtengangen sneller en minder diepgaand worden.

Er is nog maar weinig onderzoek gedaan naar deze theorie, maar deze studie van de Universiteit van Winnipeg lijkt hem alvast te beamen. Al moeten er ook kanttekeningen bijgeplaats worden. De zogenaamde ‘digital natives’, jongeren die opgegroeid zijn met digitale communicatiemiddelen, blijken even tolerant voor de menselijke verscheidenheid als vorige generaties.

berichtnieuwsonderzoekontspanningsmssociaal

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!