Test

Dit is een popup

Sociale mediacampagnes voeren zonder af te schrikken

Het laatste wat je wilt, is dat je potentiële klanten denken dat je hen via sociale media aan het stalken bent. Hier zijn een paar tips om dat te vermijden.

Sociale media kan van essentieel belang zijn om je klanten te bereiken. Het laaste wat je wilt, is dan ook dat je hen zou afschrikken en wegjagen. Helaas is dat een makkelijke val om in te trappen.

Mathew Sweezey is een B2B marketing evangelist bij Pardot, een internationaal marketingbureau voor KMO’s. Tijdens SugarCon 2013 afgelopen woensdag argumenteerde hij dat deze nieuwe technologieën social naar een heel nieuw niveau tillen, maar dat marketeers en salesmensen toch vaak in een soort “1984-achtig tracking” vervallen.

“De huidige stand van zaken is dat mensen niet van salesmensen houden,” vertelde Sweezey tijdens zijn keynote. Hij citeerde daarbij een poll van Gallup die aangeeft dat salesmensen net onder advocaten vallen op een appreciatieschaal van beroepen.

Sweezey deed een aantal zaken uit de doeken die volgens hem op dit moment kritiek zijn om van sociale marketing een succes te maken.

Aangezien de keynote plaatsvond tijdens de jaarlijkse conferentie van SugarCRM, stond Customer Relationship Management (CRM) bovenaan zijn lijst. Enkele andere tools die hij besprak waren onder meer Google Alerts en sociale aggregators als HootSuite en TweetDeck.

Sweezey bood ook een paar technieken om een sociale mediacampagne te voeren, zonder je doelpubliek af te schrikken. Dit zijn enkele van de tips:

  • Laat niet in je kaarten kijken: “De personen waar je tegen praat hoeven niet te weten hoeveel je eigenlijk over hen weet. Ze hebben die gegevens niet voor jou op sociale media gezet, maar voor zichzelf.”
  • Weet wat een actie verdient: “Als iemand iets getweet heeft, betekent dat niet meteen dat een follow-up telefoontje gerechtvaardigd is. Dat is precies waarom mensen salesmensen niet vertrouwen.” Sweezey zei ook dat je mensen beter niet contacteert via Facebook, omdat dat over het algemeen als een meer privaat netwerk wordt beschouwd in vergelijking met LinkedIn of Twitter.
  • Het zijn geen onderwerpen voor debat: “Het is niet omdat iemand iets zegt op een sociaal platform, dat het meteen een excuus geeft om een gesprek te starten. Je zegt ze dan eigenlijk dat je hen aan het stalken bent.”

“Niemand houdt van een stalker, dus wees geen stalker,” besloot Sweezey.

Sociale media kan van essentieel belang zijn om je klanten te bereiken. Het laaste wat je wilt, is dan ook dat je hen zou afschrikken en wegjagen. Helaas is dat een makkelijke val om in te trappen.

Mathew Sweezey is een B2B marketing evangelist bij Pardot, een internationaal marketingbureau voor KMO’s. Tijdens SugarCon 2013 afgelopen woensdag argumenteerde hij dat deze nieuwe technologieën social naar een heel nieuw niveau tillen, maar dat marketeers en salesmensen toch vaak in een soort “1984-achtig tracking” vervallen.

“De huidige stand van zaken is dat mensen niet van salesmensen houden,” vertelde Sweezey tijdens zijn keynote. Hij citeerde daarbij een poll van Gallup die aangeeft dat salesmensen net onder advocaten vallen op een appreciatieschaal van beroepen.

Sweezey deed een aantal zaken uit de doeken die volgens hem op dit moment kritiek zijn om van sociale marketing een succes te maken.

Aangezien de keynote plaatsvond tijdens de jaarlijkse conferentie van SugarCRM, stond Customer Relationship Management (CRM) bovenaan zijn lijst. Enkele andere tools die hij besprak waren onder meer Google Alerts en sociale aggregators als HootSuite en TweetDeck.

Sweezey bood ook een paar technieken om een sociale mediacampagne te voeren, zonder je doelpubliek af te schrikken. Dit zijn enkele van de tips:

  • Laat niet in je kaarten kijken: “De personen waar je tegen praat hoeven niet te weten hoeveel je eigenlijk over hen weet. Ze hebben die gegevens niet voor jou op sociale media gezet, maar voor zichzelf.”
  • Weet wat een actie verdient: “Als iemand iets getweet heeft, betekent dat niet meteen dat een follow-up telefoontje gerechtvaardigd is. Dat is precies waarom mensen salesmensen niet vertrouwen.” Sweezey zei ook dat je mensen beter niet contacteert via Facebook, omdat dat over het algemeen als een meer privaat netwerk wordt beschouwd in vergelijking met LinkedIn of Twitter.
  • Het zijn geen onderwerpen voor debat: “Het is niet omdat iemand iets zegt op een sociaal platform, dat het meteen een excuus geeft om een gesprek te starten. Je zegt ze dan eigenlijk dat je hen aan het stalken bent.”

“Niemand houdt van een stalker, dus wees geen stalker,” besloot Sweezey.

businesscrmmarketingnieuwssugarcon

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!