Test

Dit is een popup

Apple excuseert zich voor arrogantie

Apple is recent in Chinese media afgeschilderd als een arrogant bedrijf dat garantiewetten aan zijn laars lapt en belastingen vermijdt. Apple reageerde door zich te verontschuldigen. Zo belangrijk is de Chinese markt dus.

Applebaas Tim Cook heeft formele en openbare excuses voor zijn garantie- en reparatiebeleid gepubliceerd op de Chinese site van het bedrijf.

De tekst is gepubliceerd in het Chinees en komt ruwweg vertaald op het volgende neer:

[related_article id=”158256″]

We zijn ons ervan bewust dat de exteren communicatie in dit proces tot de speculatie heeft geleid dat Apple arrogant is en niet inzit met de feedback van klanten. We drukken onze oprechte verontschuldigingen uit voor de bezorgdheid en misverstanden die dit oplevert voor klanten.

De nota en de ‘diepe reflectie’ in de aanloop naar deze verontschuldigingen kwamen er na twee weken van feedback, schrijft Cook.

Er zijn ook vier veranderingen aan het beleid van het bedrijf: het is zinnens het reparatiebeleid voor de iPhone 4 en de iPhone 4S te verbeteren, om duidelijke taal te gebruiken in de beleidsverklaring op de website, om toezicht en opleiding van de Apple Authorized Service Providers te verbeteren en om het makkelijker te maken voor klanten om met Apple te communiceren.

Voorheen wou het bedrijf onderdelen vervangen, behalve de achtercover, van de iPhone 4 of 4S. Het nieuwe beleid laat een vervanging toe van het volledige toestel, zoals bij de iPhone 5. Daarbovenop geeft de site nu informatie over de garantie op verschillende producten. En het bedrijf belooft om strenger te zijn voor vertegenwoordigers en start een direct feedbackkanaal voor klanten.

Apple is het mikpunt van kritiek geweest voor de politieke leiders in China. Die beweren dat het Amerikaanse bedrijf de Chinese klanten anders behandelt. De krant People’s Daily en het televisiestation CCTV (allebei uitdragers van het Chinese staatsgedachtengoed) hebben beschuldigingen geuit dat Apple de Chinese garantiewetten niet volgt, dat ze taksen ontwijken en dat ze in hun handelingen ongekend arrogant zijn.

Een vroeg antwoord van Apple dat vooral vaag was (‘Apple doet altijd moeite om de verwachtingen van klanten te overtreffen), gooide vooral meer olie op het vuur.

De omzet van het bedrijf in de grote Chinese regio (met daarbij ook Taiwan en Hong Kong) was het afgelopen kwartaal 6,83 miljard dollar, een stijging met 67 procent tegenover eenzelfde periode vorig jaar. Het is na de VS en Europa de grootste markt en het is wereldwijd de snelst groeiende markt.

Foto gebaseerd op originele van Ivan Walsh/Flickr.

Applebaas Tim Cook heeft formele en openbare excuses voor zijn garantie- en reparatiebeleid gepubliceerd op de Chinese site van het bedrijf.

De tekst is gepubliceerd in het Chinees en komt ruwweg vertaald op het volgende neer:

[related_article id=”158256″]

We zijn ons ervan bewust dat de exteren communicatie in dit proces tot de speculatie heeft geleid dat Apple arrogant is en niet inzit met de feedback van klanten. We drukken onze oprechte verontschuldigingen uit voor de bezorgdheid en misverstanden die dit oplevert voor klanten.

De nota en de ‘diepe reflectie’ in de aanloop naar deze verontschuldigingen kwamen er na twee weken van feedback, schrijft Cook.

Er zijn ook vier veranderingen aan het beleid van het bedrijf: het is zinnens het reparatiebeleid voor de iPhone 4 en de iPhone 4S te verbeteren, om duidelijke taal te gebruiken in de beleidsverklaring op de website, om toezicht en opleiding van de Apple Authorized Service Providers te verbeteren en om het makkelijker te maken voor klanten om met Apple te communiceren.

Voorheen wou het bedrijf onderdelen vervangen, behalve de achtercover, van de iPhone 4 of 4S. Het nieuwe beleid laat een vervanging toe van het volledige toestel, zoals bij de iPhone 5. Daarbovenop geeft de site nu informatie over de garantie op verschillende producten. En het bedrijf belooft om strenger te zijn voor vertegenwoordigers en start een direct feedbackkanaal voor klanten.

Apple is het mikpunt van kritiek geweest voor de politieke leiders in China. Die beweren dat het Amerikaanse bedrijf de Chinese klanten anders behandelt. De krant People’s Daily en het televisiestation CCTV (allebei uitdragers van het Chinese staatsgedachtengoed) hebben beschuldigingen geuit dat Apple de Chinese garantiewetten niet volgt, dat ze taksen ontwijken en dat ze in hun handelingen ongekend arrogant zijn.

Een vroeg antwoord van Apple dat vooral vaag was (‘Apple doet altijd moeite om de verwachtingen van klanten te overtreffen), gooide vooral meer olie op het vuur.

De omzet van het bedrijf in de grote Chinese regio (met daarbij ook Taiwan en Hong Kong) was het afgelopen kwartaal 6,83 miljard dollar, een stijging met 67 procent tegenover eenzelfde periode vorig jaar. Het is na de VS en Europa de grootste markt en het is wereldwijd de snelst groeiende markt.

Foto gebaseerd op originele van Ivan Walsh/Flickr.

applearrogantchinaexcusesmarktnieuwsverontschuldigingen

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!