Machinisten NMBS krijgen Windows 7-tablets
De Belgische treinorganisatie maakte donderdag bekend dat het rond de 4.000 machinisten in de komende maanden gaat voorzien van een Panasonic Toughbook CF-H2 Field. Deze speciaal uitgevoerde werktablet komt in de plaats komen voor de 15 kg aan lijnaffiches, gidsen en trajectinformatie die de bestuurders dagelijks moeten meedragen.
“We waren onder de indruk van de kwaliteit: de uitstekende leesbaarheid en de batterij-autonomie, ook de robuustheid en de veiligheid waren essentiële factoren”, zegt Wim Vermeulen, het hoofd van NMBS Technics.
Modern, maar toch gedateerd
Opvallend genoeg draaien de Toughbooks nog onder Windows 7, terwijl het vorig jaar gelanceerde Windows 8 speciaal is gemaakt voor toestellen met aanraakschermen. De NMBS zegt dat het overweegt om over te stappen naar Microsofts laatste Windows-versie, maar wil niet zeggen wanneer dit het geval zal zijn.
[related_article id=”160534″]
Het is de bedoeling dat de tablets gepersonaliseerd zijn, zodat elke machinist dagelijks de informatie toegestuurd krijgt die relevant is voor zijn traject. Voorlopig kan alleen de centrale informatie sturen naar de tablets, maar dat moet in de nabije toekomst veranderen.
“We willen graag de interactie verhogen. We zijn druk aan het bekijken hoe de treinbestuurders via hun tablet pc ook informatie naar de back office kunnen sturen”, zegt Vermeulen.
“Zo denken we bijvoorbeeld aan defecten melden via een elektronisch logboek, of vertragingen digitaal rechtvaardigen. Zelfs verlofaanvragen of prestatieoverschrijdingen registreren, moet op termijn een mogelijkheid zijn.”
Tegen de zomer van 2013 moeten alle machinisten van de NMBS in de 21ste eeuw gearriveerd zijn.
De Belgische treinorganisatie maakte donderdag bekend dat het rond de 4.000 machinisten in de komende maanden gaat voorzien van een Panasonic Toughbook CF-H2 Field. Deze speciaal uitgevoerde werktablet komt in de plaats komen voor de 15 kg aan lijnaffiches, gidsen en trajectinformatie die de bestuurders dagelijks moeten meedragen.
“We waren onder de indruk van de kwaliteit: de uitstekende leesbaarheid en de batterij-autonomie, ook de robuustheid en de veiligheid waren essentiële factoren”, zegt Wim Vermeulen, het hoofd van NMBS Technics.
Modern, maar toch gedateerd
Opvallend genoeg draaien de Toughbooks nog onder Windows 7, terwijl het vorig jaar gelanceerde Windows 8 speciaal is gemaakt voor toestellen met aanraakschermen. De NMBS zegt dat het overweegt om over te stappen naar Microsofts laatste Windows-versie, maar wil niet zeggen wanneer dit het geval zal zijn.
[related_article id=”160534″]
Het is de bedoeling dat de tablets gepersonaliseerd zijn, zodat elke machinist dagelijks de informatie toegestuurd krijgt die relevant is voor zijn traject. Voorlopig kan alleen de centrale informatie sturen naar de tablets, maar dat moet in de nabije toekomst veranderen.
“We willen graag de interactie verhogen. We zijn druk aan het bekijken hoe de treinbestuurders via hun tablet pc ook informatie naar de back office kunnen sturen”, zegt Vermeulen.
“Zo denken we bijvoorbeeld aan defecten melden via een elektronisch logboek, of vertragingen digitaal rechtvaardigen. Zelfs verlofaanvragen of prestatieoverschrijdingen registreren, moet op termijn een mogelijkheid zijn.”
Tegen de zomer van 2013 moeten alle machinisten van de NMBS in de 21ste eeuw gearriveerd zijn.